חוגגים את יום האהבה? שכחתם את החשבון הארוך שלנו עם הנצרות

רק הגעתנו לארצנו, כשאנו יושבים בה לבטח, יכולה הייתה לגרום לכך שנשכח את החשבון הארוך שלנו עם הנצרות וקדושיה ונחגוג את החגים הנוצרים, אך למה לנו החגים הללו?

חדשות כיפה הרבנית ד"ר חני פרנק 14/02/23 10:17 כג בשבט התשפג

חוגגים את יום האהבה? שכחתם את החשבון הארוך שלנו עם הנצרות
צילום: shutterstock

כמו תמיד, התברכנו גם השנה בגשמי ברכה שמנעו את היציאה לטיול ט"ו בשבט, בתאריך שבו תנועת בני עקיבא תכננה להוציא אותו לפועל. וכך היום (ג'), כ"ג בשבט, יצאו אלפי חניכי התנועה לטיול נדחה, בו הם יחזקו דרך הרגליים את אהבתם לארצנו הקדושה. במקרה או שלא במקרה, היום חל גם תאריך 14 לפברואר למניינם, וככל הנראה יהיו אלפי יהודים ישראלים, שיחגגו בו את "ולנטין דיי", המכונה חג האהבה הנוצרי. אני מודה, אלמלא פרסומות שונות שקפצו אצלי במחשב, ככל הנראה לא הייתי שמה לב בכלל ליום הזה, שמשווקים רבים מנצלים אותו כדי לנסות למכור לנו עוד קצת ממוצריהם. אני חיה את חיי על פי התאריך העברי, וככזה, מבחינתי לפני שבוע ציינו את ראש השנה לאילנות, ובעוד כשבוע נציין את ראש חודש אדר, שמשיכנס נרבה בו בשמחה.

יש לנו מעגל שנה עשיר משלנו, שלא חסר בו דבר

את "חג האהבה" אני דווקא מכירה ממועד שמקורו יהודי, והוא חל כמעט לפני חצי שנה, יום ט"ו באב. גם לגביו רווחת הטעות כשמגדירים אותו כ'חג האהבה' הרומנטית. אמנם על פי המשנה והגמרא במסכת תענית יום ט"ו באב היה יום טוב לישראל, ממש כיום הכיפורים, כיון שבשניהם בנות ישראל נהגו ללבוש לבן ולצאת לחולל בכרמים כדי למצוא להן חתן. עם זאת, יש לזכור את הסיבה לצורך הזה, השבועה שנשבעו ישראל אחרי מעשה פילגש בגבעה, שלא להשיא את בנותיהן לבני שבט בנימין, שכמעט אבד מעם ישראל בגלל שבועה זו. רק המחולות בכרמים הצילו את בני השבט, שיכלו למצוא להן נשים שם, ומאז "הותרו שבטים לבוא זה בזה".

ברור לי שלאורך הדורות, יהודים נמנעו מלחגוג חגים שנקבעו על שם "קדושים" נוצרים. כעם, סבלנו מהנוצרים רבות, וחגיגות דתיות משותפות לנו ולהם, אין להן שום מקום. כנראה שרק הגעתנו לארצנו, כשאנו יושבים בה לבטח, בתקווה שלא ניפגע, מפתחת ומרחיבה את עולמנו החומרי בה, ובונים בה את מדינתנו. רק מצב כזה יכול היה לגרום לכך שנשכח את החשבון הארוך שלנו עם הנצרות וקדושיה, ונחגוג את החגים הנוצרים. אך למה לנו החגים הללו? הרי יש לנו מעגל שנה עשיר משלנו, שלא חסר בו דבר. יש לנו תרבות עשירה ומסורת ארוכה מאוד. איננו זקוקים לשום חג אחר ממקור זר, בפרט שהמקורות הזרים מושתתים בדרך כלל על ערכים לא לנו.

צילום: shutterstock

איננו צריכים דווקא יום שיסב את תשומת לבנו לזוגיות שלנו

אולם בכל זאת, קשה להתעלם מכך שזוגות רבים מבקשים לציין את אהבתם זה לזו ביום הזה. לדעתי זו איוולת, שאין לה שום מקום. נכון שבכל יום ויום, תמיד טוב לחזק את הזוגיות. איננו צריכים דווקא יום מסוים בלוח השנה הנוצרי שיסב את תשומת לבנו לזוגיות שלנו. הסיבה היחידה שאני יכולה למצוא לרצון של זוגות לחזק את הזוגיות שלהם דווקא ביום הזה, היא המבצעים לכאורה שהרשתות מציפות אותנו בהם, ניצול ההזדמנויות. אך ברור לי שאין הצר שווה בנזק, תרתי משמע.

יחד עם זאת, אני הייתי מבקשת, שבימים אלו של קיטוב בעם שמזמן לא חווינו כמותו, אם כבר מציינים בארץ את היום הזה כ"חג האהבה", הלוואי שניזכר כולנו באהבה האמיתית שיש לחוג במה שאנו מכנים כ"חג האהבה" בלוח השנה היהודי, באהבתנו זה לזה, בשבטים שמתחתנים זה בזה וחיים ביחד, כאיש אחד בלב אחד. אני תפילה שגם הציון של היום הזה כ"חג האהבה" יגרום לכל אחד ואחת מאיתנו לפעול היום, וכמובן גם בכל יום, להגביר אהבת ישראל קודם כל בלבנו, ומתוך כך גם בסביבתנו, ולעשות משהו למען חיזוק האחווה והרעות בתוך הקבוצות השונות בעם.

הרבנית ד"ר חני פרנק היא מנהלת מכון ידעיה וראש בית המדרש מתן שומרון.