מנפצים את המיתוס: זו הסיבה האמיתית לחגיגות הוולנטיין

יהודים רבים לא חוגגים את יום האהבה הנוצרי בגלל האמונה שמדובר בחג אנטישמי. אם חוזרים קצת אחורה בהיסטוריה, מסתבר שמסתתר סיפור אחר לגמרי

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 13/02/23 11:07 כב בשבט התשפג

מנפצים את המיתוס: זו הסיבה האמיתית לחגיגות הוולנטיין
צילום: shutterstock

יום ולנטיין חל בכל שנה ב-14 בפברואר, ומצוין גם כ"חג האהבה" במדינות רבות ברחבי העולם. מקור החג מגיע מהמסורת הנוצרית, ונקבע לזכרו של "ולנטינוס הקדוש". למעשה, לא מדובר באדם אחד, אלא בשלושה אנשים שונים העונים לשם זה, והיום מצוין לזכר שלושתם. האמונה הרווחת בקרב רבים היא שהחג נחגג לכבוד הולנטינוס המוכר מבין השלושה, בזכות מספר היהודים שאותם רצח. למרות שהדעה התקבלה והשתרשה בחברה, וגרמה להרבה יהודים לסלוד מן החג ולהימנע מציונו, יש כמה פרטים סותרים שכדאי לדעת.

לא היה באפשרותם לרדוף או להרוג יהודים

שניים מבין שלושת הקדושים עליהם מדברת המסורת הנוצרית חיו במאה ה-3 לספירה. במאה הזו מצבם בעולם לא היה חיובי, והם היו אלו שנרדפו בידי אחרים. מעמדם היה נמוך כל כך, שלא היה באפשרותם לרדוף או להרוג יהודים אחרים. הקדוש השלישי, המוכר מבין השלושה, נרצח באפריקה בגלל שחיתן זוג מאוהב על פי דת הנצרות. בתקופה הזו לא היו כלל יהודים באפריקה, לכן לא אפשרי לטעון כי רצח יהודים בחייו. 

אין עדות לקשר בין יום הקדוש ולנטינוס לבין חג הקשור לאהבה

למעשה, מקור יום הולנטיין החל בעקבות מכתב שכתב אחד מהשלושה לפני מותו. המכתב, שיועד לבת הסוהר שריפאה אותו מעיוורונו, נחתם במילים "שלך, ולנטינוס", וייצב את מעמדו של היום כיום חג. למרות המכתב, אין כל עדות לקשר בין יום הקדוש ולנטינוס, שנקבע לזכרו, לבין חג פולחן רומי הקשור לאהבה. הפעם הראשונה שבה נקשר היום לאהבה היה בשיר "פרלמנט הטיפשים" של ג'פרי צ'וסר, אבי השירה האנגלית בימי הביניים. השיר נכתב רק במאה ה-14, והשורה שבלטה מתוכו הייתה, "כי היה זה ביום הקדוש ולנטין, אשר בו כל ציפור באה לבחור לה מאהב".

ג

ג'פרי צ'וסר צילום: shutterstock

התקופה בה ציפורים הזדווגו

צ'וסר אמנם קשר בין יום הקדוש ולנטיין לבין "חג האוהבים", שמעמדו התחזק לאורך השנים, אך זו לא בהכרח הייתה כוונתו. השיר נכתב לכבוד יום השנה לאירוסיהם של ריצ'רד השני, מלך אנגליה, ושל אן מבוהמיה. לפי מספר אמונות בתקופת ימי הביניים, אמצע פברואר היה התקופה בה ציפורים לכאורה הזדווגו, ולכן נוצר השיוך של החג לזוגיות. לפי דעה אחרת, החג נועד להחליף את החג הפגאני הרומאי של אמצע פברואר, ה"לופרקליה" שנועד לגרש שדים רעים, לעודד בריאות ופוריות, וכלל טקס היטהרות בשם פברואה (ומכאן שמו של החודש).