אל תהיה דוש גוסטינג היא דרך פסיבית ופוגענית כדי להיפרד, לפעמים היא מחויבת המציאות

העלמות חד צדדית מקשר, ללא הודעה וללא הסבר. תוך התעלמות מניסיונות בן הזוג השני ליצור קשר. זוהי הדרך הפסיבית ביותר להיפרד והפוגענית ביותר. יש בכך התייחסות לצד השני כנועד לספק את צרכיו מבלי לראותו

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 10/10/21 11:43 ד בחשון התשפב

גוסטינג היא דרך פסיבית ופוגענית כדי להיפרד, לפעמים היא מחויבת המציאות
צילום: shutterstock

בעידן הנוכחי כשההיכרויות הפכו נגישות עולה שכיחות הפרידות ממערכות יחסים והחלו להיווצר סוגים שונים של פרידות הממוקמות על הרצף בין פסיביות לאקטיביות. כך שקיימות ארבע אפשרויות של פרידה מהאקטיבי ביותר לפסיבי ביותר:

ניתוק - פרידה פתאומית מאדם שמתראים אתו.

הקפאה - התנתקות מבן הזוג באופן זמני בשל חוסר זמן.

"אש קטנה" - הפחתה במינון הפגישות עד למציאת בן זוג חדש.

גוסטינג - העלמות חד צדדית מקשר, ללא הודעה וללא הסבר. תוך התעלמות מניסיונות בן הזוג השני ליצור קשר. זוהי הדרך הפסיבית ביותר להיפרד והפוגענית ביותר. יש בכך התייחסות לצד השני כנועד לספק את צרכיו מבלי לראותו.

מעשה גוסטינג, הפך לבעיה שכיחה של המאה ה -21. בעקבות השימוש בטכנולוגיה. יכול להתרחש לאחר פגישה אחת או לאחר מספר פגישות ואפילו לאחר מערכת יחסים ממושכת. אנשים נפגשים, מנהלים קשר עד שלפתע הפרטנר נעלם ללא הודעה, כמו רוח רפאים, חוסם אותך בכל אמצעי התקשורת הוירטואליים, כמו וואטסאפ, פייסבוק ואינסטגרם, מתוך רצון לא להגיע לעימות ולא להתמודד עם הקושי שכרוך בפרידה.

הם לא מאפשרים לצד השני אפשרות תגובה או קבלת הסבר כדי למנוע מעצמם אי נעימות רגשית. בהתנהגות זו יש פסיבית-אגרסיבית, בו הגוסטר מביע תוקפנות באופן עקיף, באמצעות התעלמות או ניתוק מהאדם השני.

קווים לדמותו של הגוסטר

תכונות אישיות - אנשים המאמצים התנהגות של גוסטינג בדרך כלל הינם חסרי בטחון, מנסים להימנע מאי נוחות, לא בוגרים מבחינה רגשית.

מיומנות תקשורת - הגוסטרים סובלים מנחיתות במיומנות תקשורת. ומאמצים דפוס תקשורת של הימנעות.

יכולת אמפטיה - אנשים אלו מתגלים כחסרי יכולת לגלות אמפטיה כלפי האדם השני ולא לוקחים בחשבון כיצד תשפיע עזיבה ללא הסבר.

התמודדות עם קונפליקטים - הם חסרי מיומנות להתמודד עם קונפליקטים ואינם יכולים להביע באופן גלוי וישיר את חוסר הנחת שלהם מהיחסים ולכן נוטים להעלם.

אישיות - חלקם מתנהגים כך בשל הפרעת אישיות, כמו נרקיסיזם, שהוא ממוקד בעצמו ולא רואה את האחר, או טראומה אישית שעבר.

חוסר אמונה בעצמם - יש גוסטרים שאינם מאמינים ביכולת שלהם לעמוד מול האחר ולהביע באופן ישיר וגלוי את רגשותיהם ולדבר עליהם. הם רוצים להאמין כי שהשני יבין לבד.

היסטוריה אישית - יש גוסטרים אשר נפגעו וננטשו במערכות יחסים קודמות, לכן הם נוטים להעלם לפני שיעזבו אותם. בהיעלמותם מגנים על עצמם מפני פגיעה, כך שהם לא חושבים על האחר.

ההשפעה על הצד הנעזב

האדם הנעזב, נשאר חסר מידע לגבי סיבת הפרידה, הוא חש זרוק כחפץ שאין בו שימוש. בדרך נטישה זו הוא חסר כלים להבין את הסיבה לפרידה, תחילה הוא צריך להבין לבד כי הוא נדחה וננטש והאחר אינו רוצה בו. לאחר מכן לחפש הסברים מדוע זה קרה. הוא ישאל את עצמו "מה עשיתי" ולא יקבל תשובה על כך, אלא יצטרך לבנות לעצמו סיפור דחייה משלו.

חוסר מידע ומתן הסבר יוצר תחושת מצוקה גדולה ופגיעה קשה שמשפיעה על הביטחון העצמי ועל הערכה העצמית. יש שנוטים לחוש דיכאון וחרדה, חוסר אמונה בעצמם ובאחר. הם שואלים את עצמם האם הם אטרקטיביים, מעניינים? או מסוגלים לקיים יחסים ארוכי טווח.

אנשים הננטשים בצורה זאת אל להם להאשים את עצמם, אלא לדעת כי ההתנהגות של הגוסטר אינה בגללם ואין מקום לאדם זה בחייהם עליו להעלימו כמו "רוח רפאים" יש לחסום אותו, לקבל את הדין ולא להשקיע מאמצים במישהו שלא

רוצה אותם. לכן עליהם להתמקד בעתיד ולהכין את עצמם לקראת מערכת יחסים חדשה עם פרטנר שנכון למערכת יחסים הדדית ולא לאמץ התנהגות של גוסטינג בעצמם.

כיצד לסיים מערכת יחסים? 

סיום מערכת יחסים מטבע הדברים יוצרת מצב לא נעים, כואב וקשה. אך אין להימנע משיחת פרידה. היא חשובה לשני הצדדים לשם סגירת מעגל והבנה כי המערכת הסתיימה. חשוב לערוך שיחה מכבדת, כנה ונדיבה בו היוזם מקבל על עצמו להתנהג כפי שהיה רוצה שייפרדו ממנו.

אולם יש לדעת שבמצבים מסוימים לשיטת הגוסטינג יש יתרון מסוים ולפעמים הוא מחויב המציאות, כאשר הגוסטינג משמש להגנה עצמית במצבים בהם בן הזוג השני מקיים תקשורת מסוכנת ומאיימת ולכן לשני אין ברירה אלא להעלם מקשר כזה. או כשמגלים שמערכת היחסים עם הפרטנר מסוכנת, וכן בן הזוג אינו ישר ומבצע מעשים לא חוקיים לכן במערכת כזו עדיף להעלם ללא מתן הסבר לצד השני על מנת להציל את נפשם.

הכותבת היא רונית כהן זמורה מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית.

 

 

 

 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן