הכירו את ה"דתילונים" - הזוגות המעורבים שמגדירים את עצמם מחדש

תופעת הזוגות המעורבים הולכת וצוברת תאוצה, ואיתה גם המשברים הזוגיים שעתידים להם בהמשך החיים, מצאנו עבורכם שלוש זוגות שמוכנים לפתוח את הכל ולספר לכם איך זה באמת עובד

חדשות כיפה שני שרמן, חדשות כיפה 11/02/21 13:43 כט בשבט התשפא

הכירו את ה"דתילונים" - הזוגות המעורבים שמגדירים את עצמם מחדש
צילום: shutterstock

דתילונים - זוג מעורב דתיים וחילונים, הפך למוכר יותר בשנים האחרונות, יש לא מעט זוגות כאלה שעל אף השוני ביניהם מחזיקים זוגיות נפלאה מקרים מעין אלו הופכים לנפוצים ומקובלים בשנים האחרונות. איך עושים את זה ועל מה חשוב לדבר לפני החתונה? איתרנו שלושה זוגות שהסכימו לפתוח בפנינו את מערכת היחסים ביניהם ולספר לנו איך גורמים לזה לעבוד.

שלושה זוגות הסיכמו לדבר על מערכת היחסים בניהם ואיך גורמים לזה לעבוד:  איילת וישי- דתייה שנשואה לדתל"ש, בר ואור- דתייה שנשואה לחילוני ויאיר ומיטל -אורבך דתי שנשוי לחילונית.

איילת וישי הכירו לגמרי במקרה. שניהם היו סטודנטים בבאר שבע והם נפגשו אצל זוג חברים משותף. המטרה הייתה בכלל לשחק קטאן וחברה של איילת רצתה לשדך לה חבר אחר שלה. זמן קצר לאחר שהם התחילו לצאת ישי עבר לגור באילת כחלק מלימודי התואר הראשון שלו. החששות היו בהתחלה בעיקר בגלל המרחק, אך גם עלו שאלות איך זה הולך להסתדר מבחינה דתית.

ספרו על רגע אחד של משבר 

"באופן כללי בזוגיות יש לא מעט משברים כמו לכולם, אך משבר אחד שזכור לי במיוחד בהקשר הדתי היה לאחר שיצאנו כבר חצי שנה, טסנו לחתונה של חברים של ישי ולא כל האוכל היה כשר. החברים עדכנו אותי מה מותר לי לאכול ומה אסור לי, בסוף החתונה התברר לי שאכלתי ככל הנראה בטעות משהו לא כשר. המקרה הזה הציף אצלי שאלות, כמו למשל איך זה להיות דתיה בחברה חילונית, ואלו עוד סיטואציות דומות יכולות לצוץ בהמשך הדרך, "כמעט כל החברים של ישי אינם מקיימים אורח חיים דתי".

בר ואור  הכירו בפייסבוק, לאחר שבר שיתפה פוסט על תוכנית הבריאות שלה, ואור, מתאמן וחובב בריאות החל לשאול אותה שאלות על התוכנית, ולאט לאט התהדק השיח ביניהם עד שהחליטו להיפגש, הם  לא ממש ידעו לאיזה כיוון זה ילך,  וכשנפגשו הם  העלו את הנושא ודיברו עליו והבינו שהם רוצים לנסות. מבחינתם האתגר לא היה הזוגיות שלהם, אלא בהוריה של בר אשר לא תמכו בקשר בגלל שאור חילוני. הם לא הגיעו לחתונה, אור ובר לא מגיעים אליהם לשבתות ומדי פעם בר נפגשת עם הוריה לבד ומקווה שהמצב עוד ישתפר.

יאיר ומיטל אורבך, אולי הזוג הדתילוני הכי מוכר, הכירו דרך הפייסבוק. יאיר יצא לחופשה מהמילואים, שלח למיטל הודעה דרך הפייסבוק שלאחריה נפגשו. שלושה דייטים יום אחרי יום, כל דייט 5-6 שעות, לאחר מכן יאיר חזר למילואים, שכח את יום ההולדת של מיטל, והשאר היסטוריה.

אחד המשברים שהיו להם בקשר הוא שבשנה הראשונה לנישואיהם, השניים תכננו לחגוג את ראש השנה אצל ההורים של יאיר, במהלך החג נודע להם שאח של מיטל מגיע מחו"ל לבית של ההורים. זה קרה בתקופה שיאיר עוד לא היה מוכן שמיטל תיסע באוטו בשבת, והם לא ידעו מה לעשות. עד שמיטל זרקה רעיון שהם ילכו ברגל, המרחק בין הבית של ההורים של יאיר בכוכב יאיר לבית של ההורים של מיטל  בתל מונד - עשרה קילומטרים. למחרת בבוקר, ראש השנה יאיר התפלל ותיקין והם יצאו רגלית לתל מונד. לאחר הליכה של שלוש וחצי שעות, הגיעו לבית של ההורים שלה, אכלו ארוחת צהרים ומיד חזרו ברגל לכוכב יאיר תוך כדי שהם עוברים דרך כפרים ערביים וכו'. אחרי ארבע שעות הם הגיעו  להורים של יאיר בכוכב יאיר והספיקו בדיוק לארוחת ערב. "אחלה דרך לשלום בית."

הרב יובל שרלו, שמייעץ לזוגות מעורבים, אומר שאין תשובה חד משמעית לשאלה איך נכון להתנהל בקשר מעורב, לטענתו אחת מהסיבות העיקריות שעלולות להוביל למשבר זוגי, היא חינוך הילדים, מאחר ובדרך כלל אצל זוגות "דתילונים" שולחים את הילדים לחינוך דתי, ולצד החילוני קשה מאוד לראות שגוזלים לבנו או בתו את עולמו, ומאידך לצד הדתי יהיה קשה לראות את הילדים מחללים שבת.

אז איך חיים ביחד ?

איילת וישי מדגישים כל הזמן את החשיבות של תקשורת פתוחה, בגלל השוני הגדול ביניהם, הכל מונח על השולחן כבר מתחילת הקשר. לאיילת וישי נולדה בת בכורה- לפני כחודש, והחליטו שכאשר תגדל הם יסבירו לה שאמא שומרת שבת ואבא לא שומר שבת, באשר לחינוך ילדיהם הם שואפים לחינוך ביתי או מסגרת שתתאים לערכים ולאמונות המשותפים שלהם.

בר הציבה חמישה דברים שהיו לה ממש חשובים: שמירת שבת, כשרות, שמירת נידה, חינוך ילדים ושלא תהיה טלוויזיה בבית, על הטלוויזיה בר ויתרה והתגמשה בהמשך. בסוף, הם מאמינים  שצריך  לראות את מי שנמצא מולכם בתור בן אדם, בין אם הוא מאמין או לא, ולדבר על הכל מההתחלה במיוחד על הדברים הרגישים, לפתוח ולטפל בכל קושי שעולה.

ברוב המקרים של זוגות דתילונים יש נטיה לחשוב שהצד החילוני הוא זה שצריך "לוותר" יותר, אך יאיר ומיטל מסתכלים על הזוגיות שלהם בצורה שבה כל אחד עושה מה שמתאים לו ובא לקראת השני במה שהוא רואה לנכון יאיר: "מה שמוביל אותנו זה מה שמיטל אמרה לי ביום חתונתנו - אתה תדאג לאושר שלי ואני אדאג לאושר שלך" מבחינת חינוך הילדים אין לכך משמעות גדולה, הבן הבכור שלהם לומד בבית ספר חילוני וביתם לומדת בבית ספר דתי.

ואם ננסה לחשוב על הכלל החשוב ביותר שחוזר בשיחות עם הזוגות , זה תקשורת כנה ופתוחה.

ד"ר ציפי ריין פסיכולוגית, מטפלת זוגית, משפחתית ומינית, מנהלת מרכז למשפחה במכללת אורות, טוענת שהחיים ביחד זה דבר מורכב מאוד אבל אפשרי בהחלט. לטענתה "כשבוחרים בן הזוג לחיים עדיף לנסות ולבחור מישהו שהכי מתאים עבורנו מבחינת אמונות ובעיקר מבחינה דתית, אך לא תמיד זה אפשרי ובסופו של דבר המציאות היא שלא תמיד זה מסתדר בדיוק לפי מה שרוצים". אבל אם כבר בוחרים בזוגיות מעורבת היא ממליצה ללכת ולבקש עזרה מקצועית כמו טיפול זוגי, על מנת שירכשו כלים לגשר על הפערים. "בני הזוג צריכים לרכוש מיומנויות של הקשבה לאחר, והם צריכים המון תמיכה, מלבד עזרה מקצועית ניתן להצטרף לקבוצות פייסבוק של דתילונים, שם ניתן לקבל המון עצות ותמיכה, המעטפת של אנשים שעוברים את אותם קשיים, מקלה את ההתמודדות. חשוב מאוד ללמוד תקשורת זוגית, תקשורת בה אף אחד לא מבטל את האחר וגם לא מחייב את האחר להשתנות בשבילו".