מחקר: דתיות שמתלבשות בסגנון חילוני יתקשו למצוא חתן

האם זו הסיבה לרווקות המאוחרת? ד"ר יערית בוקק ביצעה מחקר על תופעת הרווקות המאוחרת: "ממליצה לרווקים שזהותם הדתית אינה עקבית, לפנות לייעוץ מקצועי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/07/15 12:51 ז באב התשעה

מחקר: דתיות שמתלבשות בסגנון חילוני יתקשו למצוא חתן
יחצ, צילום: יחצ

הרווקות המאוחרת הינה תופעה מוכרת אשר חוצה מגזרים, אך בהחלט נידונה לא מעט בציונות הדתית. רבנים יוצאים במיזמים שונים לתיקון המצב, אתרי הכרויות ושדכנים עוסקים בנושא במשך רוב שעות היממה, וארוחות ביצה סוערות מנסות לשדך בין שלל ארוחות השבת.

אך מה הסיבה לרווקות המאוחרת? על כך כנראה שאין תשובה חד משמעית, אך לא מעט טוענים כי מצאו את הסיבות ומציעים פתרונות קסם.

"אנשים רבים מגיעים לרווקות מאוחרת ממגוון סיבות, למרות שכמעט כולם מתאווים למצוא שותף/ה לחיים", מסבירה ד"ר יערית בוקק כהן, סוציולוגית המתמחה בתחומי המשפחה והזוגיות וטכנולוגיות פריון ומרצה במחלקה לסוציולוגיה ומדעי החברה באוניברסיטת אריאל. בניסיון להתחקות אחר הגורמים המעכבים רווקים ורווקות מלייסד זוגיות, ראיינה ד"ר בוקק כהן צעירים ממגוון רקעים חברתיים.

"לרוב מדובר באנשים שמתקשים לייסד זוגיות מסיבות מגוונות, כגון דרישות לא ריאליות מבן הזוג הרצוי או תפיסות שגויות אודות זוגיות או דימוי עצמי בעייתי. אני עוסקת מזה כשני עשורים בחקר רווקות וזוגיות ובמהלכם בחנתי מדוע ישנם אנשים מסוימים המתקשים במציאת זוגיות בעוד לאחרים זו משימה קלה", היא מסבירה.

אחד המוטיבים המרכזיים שעלה בשיחות אלו, אשר טרם תועד בספרות המקצועית, הינו היותם של מרבית הרווקים הללו ממוקמים בעמדות לימינאליות בחברה, דהיינו לא משתייכים לאף קטגוריה חברתית או לחילופין שייכים בו זמנית לשתיים או שלוש קטגוריות חברתיות שונות ואף מנוגדות. כל למשל, זיהתה ד"ר בוקק כהן כי רבים מהמתקשים במציאת בן או בת זוג לקשר ארוך טווח הינם חוזרים בתשובה או חוזרים בשאלה; כמו כן כאלו בעלי זהות דתית עקבית ומוצקה אך המביעים עניין ונכונות להכיר בני זוג מקטגוריה דתית שונה משלהם.

עפ"י ד"ר בוקק כהן, ההסבר לכך הוא פשוט: "ידוע שלבני אדם ישנה נטייה פסיכולוגית לקטלג אחרים וזאת בייחוד בעת היכרות עם אנשים חדשים. זהו מנגנון הגנה שמטרתו לצמצם אי וודאות וסיכון בעת אינטראקציה על בסיס השלמת המידע החסר על סמך מידע קיים מהיכרות עם אנשים אחרים מאותה קבוצה חברתית. קטגוריות חברתיות הן סכמות קוגניטיביות לגביהן יש קונצנזוס חברתי לגבי סיווג אנשים על פי מאפייניהם הסוציו-דמוגרפיים, ערכיהם, עמדותיהם וסגנון חייהם. בעת שאנו מכירים אדם חדש ונחשפים לפרטי מידע מוגבלים לגביו, למשל עיר מגוריו או מקצועו, אנו נוטים להשלים במחשבתנו את המידע ה'חסר' לנו עליו, על סמך סטיגמות וסטריאוטיפים המשוייכים למידע הזמין לנו. למרות שחלק ניכר מהסטריאוטיפים הללו משולל בסיס עובדתי, אנו נוטים לעשות זאת אף על פי כן על מנת לזכות בתחושת מוכרות ונינוחות, גם אם הן כוזבות."

מהראיונות שערכה ד"ר בוקק כהן עולה כי מרבית הצעירים מעדיפים להכיר את בן או בת זוגם במהלך פעילויות יומיומיות כגון בעבודה ובפעילות פנאי. אולם צעירות דתיות הנוהגות להתלבש בסגנון האופייני לחילוניות, קרי מכנסי ג'ינס צמודים וחולצות צמודות ו/או חושפות כתפיים מתקשות להכיר את החתן המיועד, היות ואינן נראות דתיות בעיני בחורים שהיו יכולים ליזום היכרות איתן אם רק היו יודעים שהן דתיות. מלבד זאת, גם כאשר הבחור יודע שהבחורה דתית, יתכן ויימנע מלצאת עם בחורה שאינה מקפידה על קוד הלבוש המקובל בקהילתו, עקב החשש מתגובת המשפחה והחברים. לפיכך בחורות דתיות הנוהגות להתלבש על פי קוד הלבוש החילוני מחמיצות הזדמנויות רבות להיכרויות בשל הופעתן המטעה.

ד"ר בוקק כהן מסכמת בטיפ חשוב לכל מי שמעוניין בזוגיות: "כל אדם חייב להכיר את עצמו ולהיות עקבי בהחלטותיו ואורחות חייו. אנשים אשר מבולבלים ולא יודעים מה הם מחפשים, יתקשו למצוא בן זוג מתאים- אי אפשר להכיר לעומק אדם שלא מכיר את עצמו ומשדר מסרים מבלבלים ולעיתים הפוכים. לפיכך, אני ממליצה לרווקים שזהותם הדתית אינה עקבית, לפנות לייעוץ מקצועי לצורך גיבוש זהות דתית וחברתית קוהרנטית. בנוסף, חשוב להדגיש כי קטגורית האמונה הדתית מהווה דוגמא והמסקנה המובאת מתאימה למגוון רחב של קטגוריות חברתיות שונות".