מה שאפשר ללמוד רק מחילונים

נדב גלעד חושב שגם הדתיים שטחיים, רק שהם מסתירים את זה בשביס מגזרי הולם שמסביר למה הם לא ´זורמים´

חדשות כיפה נדב גלעד 12/10/13 19:48 ח בחשון התשעד

מה שאפשר ללמוד רק מחילונים

1.

לפעמים מתחשק לי להיות חילוני. לא, לא מה שאתם חושבים. לא לפרוק עול. להמשיך לשמור את כל המצוות כמו עכשיו, אבל להיות חילוני. הווי אומר; לחיות מנטאליות חילונית. מה זה אומר? להיות משוחרר מכל הקיבעון המחשבתי בו נדפקנו. עליו גדלנו, חונכנו, ולא נרגענו עד שהוספנו מעצמנו כל מיני סטיגמות ומרובעויות ייתר ופיתחנום פיתוחי חותם למימדים מבהילים וחסרי הגיון.

2.

לפעמים אני מסתכל על ההשוואות בין דתיים לחילונים ואני חושב לעצמי שאני חי נכון, חבריי חיים נכון, כולנו מאמינים שאנחנו חיים נכון בתמים ובאמת. אנחנו יהודים מאמינים ואיזה כיף להיות יהודי, מאמין. ברצינות. אבל עם האמונה הטובה שחונכנו עליה הוסיפו לנו כמה תוספות מיותרות שדופקות אותנו כל כך. הורסות אותנו. אנחנו פשוט לא משוחררים. לא זורמים עם משהו ששונה מאיתנו גם אם הוא ע"פ ההלכה.

בכלל, זרימה נתפסת אצלנו כאקט התפקרות שמותר רק לחילוניי עמנו. אני לא מדבר על זרימה של ללכת ולהתרועע במקומות לא נכונים ולקרוע את העיר. לא. אני מדבר על כך שאנו קשורים חזק להגדרות דביליות לחלוטין. סטיגמות המגזר הדתי הפכו אותנו לאנשים ששופטים את בן שיחנו לפי מוסדות לימוד, צבא, תואר, סגנון ההורים, מקום מגורים, סגנון הכיפה, גודלה, והמקום בו אמא שלך הכירה את אבא שלך (למה ב'עברית' ולא בבר אילן? הא? זה אומר דרשני, למשל). על זה אני מדבר. בזה אכלנו אותה קשה.

3.

אנחנו כלואים בתוך כלוב ההגדרות ההזוי הזה כל כך עמוק ובכלא הזה אין חופשות. לדבר עם הסוהר לא שייך - כי הסוהר הוא אנחנו. אוי לנו כי 'נדפקנו מנטאלית'. ביטוי שהמציא ידידי אליעזר בוצר. והוא כל כך משקף את מה שקרה לנו בתהליך הבאמת יפה של חינוך דתי לכל ילד. בו הכל כלול, גם הסטיגמות המיותרות וחוסר השיחרור.

4.

כרגע, כאב הלב הוא על עולם ההכרויות הדתי. אנחנו נוהגים לומר שבעולם המערבי שאינו דתי ההיכרות עם האשההגבר 'של חייך' כמו שנהוג לכתוב באתרי הכרויות - היא שטחית. התרבות המערבית משדרת לנו שהחתיך - שורד. אם יש לו הרבה כסף - הוא גם חי, ואם הוא גם מצחיק וחכם - הוא סופרמן של ממש. הגבר האולטימטיבי.

התגובה האוטומטית שלנו היא; איזו שטחיות ורדידות. אויה לנו. איזה דור. גועל נפש מחשבתי, זה מה שמעניין אותם - בעלי העגלה הריקה שרק ג'סטין ביבר וסדרות TV בראשה! חתיך ועשיר, פחחח. פיחסה או פיכסה, איך שתרצו, אפשר גם את שניהם. זה פשוט מרגיש לנו ים המלח. נמוך, נמוך.

5.

במאמר מוסגר: שימו לב שיש התעלמות מוחלטת מהרצון של אשה לגבר חכם ומצחיק. עם זה אנחנו ממש מסכימים. בתוכנו אנחנו יודעים שאשה צריכה מישהו שפשוט יהיה לה כיף איתו, זה הכל. שישמח אותו ויהיה מספיק חכם כדי להכיל את מצבי רוחה. אנשי הוליווד צודקים בשני אלו, זה רק (!) מה שאשה באמת צריכה. למעשה הם עלו על משהו. אבל שזה נאמר בנשימה אחת עם החתיך והעשיר אנחנו נסוגים בבהלה ויורקים כמו שהתקשורת סיפרה לנו שעושים בבית שמש. אבל זה במאמר מוסגר. בואו נמשיך.

6.

ביננו, אנחנו צודקים, זה תכל'ס נראה שטחי מידי לחפש בןבת זוג לפי כסף ומראה יפה. אבל רגע, איפה אנחנו נמצאים? האם המצב שלנו כבני הדתיים הנאורים מיטב איתנו ברמת השטחיות או מוסיף לעומק שלנו?! התשובה העצובה מאוד היא; לא ממש או ממש לא. גם עכשיו אפשר את שתיהן, כדי לחזק את התשובה השלילית.

7.

שימו לב איך זה עובד. המצב מגיע לכדי אבסורד משעשע ודומע. בחור או בחורה תורניים למשל, לא תמיד מוכנים בכלל לשמוע על דייט עם מישהו שלא עבר תהליך אישי אבוליציואני של: ממ"ד תורני, הסדר, צבא, תואר ריאלי, קביעת עיתים לתורה יום יום, הורים שגרים בפתח תקווה, אחות שעשתה שירות לאומי שנתיים, אמא שהולכת בשביס ואבא שאומר דבר תורה של רבי צדוק בשולחן השבת.

טוב, נו, גם אם הגזמתי קצת, הדברים ברורים. אנחנו מחליטים עוד לפני שהכרנו את הבנאדם אם הוא מתאים לנו. גם אם הוא באמת חכם ומצחיק וחיינו לצידו יהיה כייפים במיוחד, משום מה מציק לנו בראש שורה של דברי העבר הרחוק שלא נוגעים לחיי הזוגיות העכשווים שלנו. יתרה מזאת, לפעמים אנחנו כבר מכירים את הבנאדם, מחבבים אותו, וחותכים את הקשר כי 'מפריע לנו שהוא לא הולך לשיעורי תורה של הרב רושבסקי' או שהיא 'לא עשתה שירות לאומי'.

אתם קולטים?! שמעתי על מישהי שחששה להתאהב במישהו שהתאים לה והיה לה כיף מאוד איתו רק בגלל שבראש שלה היא הסתכלה עליו כמישהו שאינו דתי לאומי שעבר תהליך קלאסי. הוא היה טוב, הייתי נותן אותו לבת שלי אם היתה לי כזאת, אבל המקובעות המגזרית שהורסת את הזרימה הטבעית של בני האדם הרסה אותה ולא נתנה לקשר להתפתח למרות הכימיה וההתחבבות ההדדית.

8.

אז למה מתחשק לי לפעמים לשמור מצוות אך עם זאת לאמץ חזק את המנטאליות החילונית? פשוט מאוד: הם זורמים, יודעים לתת צ'אנס להתאהבות במישהו שהוא טוב גם אם בעבר הוא היה סוחר סמים או התחפש להיידי בת ההרים. הם משוחררים מכל מה שמיותר ומביטים על המצב הנוכחי של האדם. רואים שהיא 'בחורה טובה' ומוצאת חן בעינהם וזורמים עם זה, כמה פשוט וטבעי. למעשה, מה שאנחנו קוראים לו "שטחיות" בצקצוק לשון וגלגול עיניים נמצא אצלנו ברמה הרבה יותר קשה. אנחנו שטחיים פחד, למען האמת.

לא רוצים בכלל לאהוב מישהו שניתן לאהוב אותו רק בגלל שהוא אהמממ... לא נמצא במשבצת המגזרית-דתית שאנחנו התרגלנו אליה. כאילו זה שהבנאדם או הבת אדם עושים ועשו 'דברים שמקובל שדתיים עושים' יהפוך את חיינו לצידם למאושרים ושמחים. כאילו זה שהבחורה למדה במדרשה או שהבחור עשה הסדר יהפוך אותו לטוב יותר בבית או לצדיק יותר כעת... כאילו שסגנון הכיפה שלו ישפיע על הכבוד שהוא יתן לאשתו, טוב ליבו ודאגתו כלפיה כך שתקבל באמת את מה שאשה צריכה.

אז בסרטים מדברים במושגים של עשיר וחתיך - בזה לפחות עוד יש איזה הגיון שמדבר אל הרגש והנוחיות הגשמית. אנחנו למרבה הצער אכלנו אותה חזק ואפילו ללא הגיון. לא יעזור שהכל מעידים על האדם כי צדיק הוא ודבוק באלוקים, הוא צריך לקבוע עיתים לתורה לפחות שעה ביום. לא קונה אותנו שהבנאדם מפזר את כל כספו לצדקה ורודף אחרי מסכנים ברחובות לעזור להם - הוא היה צריך לעשות את זה במסגרת הצבאית המסויימת. לא מדליק אותנו שמישהי מאמינה מאוד באלוקים באמונה פשוטה - אם היא לא למדה במדרשה. לא נחשיב אותה לבעלת לב טוב ולאשת חסד אם היא לא עשתה שירות לאומי 'למען עמישראל'. גבר לא ירצה מישהי שצנועה באמת בדיבורה עם גברים אם היא אינה חזקה לעת עתה בלבוש ה'דתי' (הגם שמאמינה בו ושואפת אליו).

וגם אצל הלייטים מצב הזרימה לא משהו לפעמים. היא לא תרצה אותו כי הוא לומד תורה כל יום או מאמין מידי... כאילו זה שהוא לומד תורה ולא צופה ביוטיוב באותו הזמן יציק לחיי הזוגיות שלה. כאילו אמונתו באלוקים תגרום לו להכריח אותה לנשק מזוזות בכניסה לסופרמרקט.

9.

אצל חילונים נורמטיבים זה לא ממש קיים. תהיה מה שתהיה עם עברך, חלומתיך, תורתך, חוסר תורתך ומחשבותיך. פשוט תהיה אדם טוב, נעים וכייפי. שיהיה אפשר להתאהב במצב של 'להיות לצידך'. זה הכל. ואם תהיה עשיר וחתיך - בכלל יהיה כיף. אבל זה הכל. שם זה נגמר. אין את כל הפילוספיות המיותרות האלה ושיעורי המתמטיקה ש"אם הוא ככה אז הוא ככה" ו"אם היא עשתה ככה או נראית ככה בטוח שהיא ככה וחבל לנסות להיקשר". ככה ועוד ככה שווה ככה. מתמטיקאים אנחנו ויודעים דעת בני האדם לפי פרופיל דמיוני וחסר עומק.

10.

אנחנו נמשיך כך, לפלבל עיניים ולקשקש רבבות התרבבויות על האנשים השטחיים העולם המערבי, כי האמת הצרופה נמצאת אצלנו. אנחנו יודעים בדיוק מה חשוב בבןבת זוג. המידות הטובות, כמובן. הא, וגם עוד שורה של דברים ש"בטח מראים על האישיות של הבנאדם" כמו שאנחנו נוהגים להסביר בכאילו הגיון. בגרוש. מה זה "בטח מראים על האישיות של הבנאדם?!", האם המשפט הזה לא מריח גם לכם ריח שטחיות עז? ריח משכר שאומר "אין לי כוח לבדוק באמת או פשוט לשאול אותו לגבי אישיותו הנוכחית ושאיפותיו אז אני אומר שנראה לי לפי הדברים האלה והאלה שהוא כך וכך". אבסורד כואב או מצחיק? כנראה ששניהם.

פינת הסטטוס: (נאמר בעיניים עצומות ובדביקות) 'העיקר זה שיהיה להלו לב באמת טוווב! השאר לא באמת חשוב, הלב נשאר תמיד ואני מוכרחה מישהוי בעל לב זהב (בטח, בטח)'.

מצב הלב: טוב, כמובן. הא, מה אמרת? אז למה זה לא נשמע לך מתאים?..

לתגובות: gilinada@gmail.com

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן