לפני שמתגרשים: הוא לא מרשה לך?!

"בעלי לא מרשה לי" הוא מסוג המשפטים הנפוצים שמשמיעות נשים בסדנאות, ערבי זוגיות או שיחות טיפול פרטיות. ואת מרשה לעצמך?!

חדשות כיפה רבקה שמעון 09/02/17 15:05 יג בשבט התשעז

לפני שמתגרשים: הוא לא מרשה לך?!
shutterstock, צילום: shutterstock

באחת מהסדנאות לזוגיות שהעברתי לפני כמה שנים לפני חג הפסח, ישבה אישה והתלוננה שכל שנה הם עושים את ליל הסדר אצל משפחתו של בעלה. באותה שנה היא דווקא רצתה להישאר בבית ולחגוג את ליל הסדר באינטימיות עם משפחתה המצומצמת. הנשים בסדנא הציגו לה שאלות משאלות שונות והתברר שהיו לה ספקות ביכולתה 'להרים' לבד פרויקט כזה. נתנו לה תמיכה, מצאנו לה פתרונות, כל אחת תמכה בה מכיוון אחר. בסוף הערב אמרה לנו, 'אבל מה יקרה אם בעלי לא יסכים?' והתחילה להזיל דמעה. תמכנו בה ונפרדנו בברכת חג שמח.

אחרי שעבר החג, היינו סקרניות. מה קרה עם ליל הסדר? הצגנו את השאלה לאותה אישה. היא חייכה וספרה: חזרתי בערב מהסדנא אתכן. בעלי הסתכל על פני ושאל אותי: 'למה בכית?' עניתי לו: ' כי אני רוצה השנה לחגוג את ליל הסדר בבית'. 'טוב!!', ענה בעלה!

"בעלי לא מרשה לי" הוא מסוג המשפטים הנפוצים שמשמיעות נשים בסדנאות, ערבי זוגיות או שיחות טיפול פרטיות. " למה את לא נוהגת"? - כי בעלי לא מסכים שאלמד נהיגה. " למה לא נרשמת לקורס מסוים, שעור של רב מסוים? - כי בעלי לא מסכים."

לאוזן לא מיומנת מצטיירת תמונה של בן זוג מרובע, סגור, עקשן או אפילו אלים. עובדה, היא רוצה והוא לא נותן לה. התירוץ הזה, של הבעל הלא מאפשר יכול להתלבש גם על הורים, ילדים, הבוס בעבודה או הרב בבית הכנסת.

באווירה פמיניסטית מאד נוח להפיל את החסרונות שלך על בעלך. זה נשמע אמין. זה מגייס רחמים. כביכול, את פטורה מאחריות. כל חברותיך ישתתפו בצערך. יצקצקו בצער.

בשיחה שקיימתי עם אישה שהתלוננה על בעלה שאינו תומך בה לקראת הצעת עבודה חדשה, הצגתי לה את השאלה הבאה: האם בנושאים אחרים את תמיד מתחשבת בדעתו? התברר שלאו דווקא. אבל לדעתה, לקראת הצעת עבודה חדשה הוא אמור לתמוך בה. להיות מפרגן.

זה נכון, שבפנטזיה הנשית שלנו היינו רוצות שתמיד כל רצון שלנו וכל רעיון חדש שלנו יתקבל בהתלהבות על ידי הסובבים אותנו. אך יש פער עצום בין פנטזיה למציאות. זה לא תמיד עובד.

מניסיון החיים שלי, הנשים העשויות ללא חת, המשדרות בטחון עצמי, הן נשים שבקלות רבה ישכנעו את בן הזוג שלהן, שהן מתאימות להיבחר לכנסת או לקחת על עצמן תפקיד תובעני ומאתגר בתקשורת או במשרד מצליח. בן הזוג יאפשר ויפרגן, כי אין אף סדק קטן במשוכנעות של רעייתו לקראת אותו אתגר שהיא מעוניינת בו. היא מלאת בטחון , אז הוא ייתן לה תמיכה. ככה זה עובד. גם אם בהתחלה בן הזוג לא יראה בעין יפה שינוי שאשתו מתכננת, אם היא תהיה משוכנעת, הוא בסוף ישתף פעולה, ויש סיכוי גדול שהוא יספר לכולם שזה היה רעיון שלו!

כשאת מעוניינת במשהו ושומעת : "לא", תבדקי קודם את עצמך. כי עמלק הוא הספק. מה שנדרש ממך במקרים כאלה היא הרשמה לקורס מודעות עצמית. חיזוק הביטחון העצמי, עבודה על המקום בו את עצמך בטוחה או לא בטוחה ביכולותיך.

תעשי לעצמך רשימה היכן את מצליחה והיכן את הגעת להישגים. איפה את מוציאה כסף בלי לעשות חשבון לאף אחד ובאיזה מקום את מתלבטת, ואז גם אינך מקבלת תמיכה.

יתברר לך, שהכול תלוי בך. אמנם נוח לנו שמשאלותינו יתגשמו כבמטה קסם, אבל כנראה שנדרשת מאתנו עבודה. עבודה קבועה ויסודית על המקום הלא בטוח, הלא מאמין המטיל ספק.

זוגיות היא עבודה מול מראה, לשני הצדדים. אמנם בסרטים הכול נראה רומנטי והרמוני. אבל רגע!! גם שם, על הסט של התצלומים ,השקיעו הרבה שעות של עמל, שלא לדבר על כסף!!!

לכל הטורים של "לפני שמתגרשים" לחצו כאן