החלטתם להתגרש? כמה דברים שחשוב לדעת

בין אם אתם מלאי אמוציות ברצון לנקום בצד השני, ובין אם החלטתם לסיים את הקשר כמו שני אנשים בוגרים - כמה טיפים שיעזרו לכם לעבור את הדרך בשלום

חדשות כיפה עו"ד יעל נובוגרוצקי - נכטשטרן 23/10/14 12:25 כט בתשרי התשעה

  • הטעות הנפוצה ביותר של זוגות הבוחרים להתגרש היא להגיע להסכם ללא ליווי עורך דין. גם אם אתם רוצים לסיים את תקופת הנישואין בלי דרמות וללא עודף מריבות -במשפט הישראלי אתם לא ממש בקיאים. לעיתים מה שנראה לבני הזוג כמוסכם, כשהדברים יגיעו לבית המשפט עשוי בית המשפט שלא לאשר את ההסכמות או לפרש את ההסכמות שלכם באופן שונה ממה שהתכוונתם. לכן חשוב שיהיה עורך דין שילווה אתכם, או לפחות שיעבור על ההסכם לפני שאתם חותמים עליו, אח"כ כבר הכל יהיה הרבה יותר מסובך.

  • חשוב לזכור שהמצב הכללי אף פעם לא נהיה טוב יותר אחרי הגירושין אלא להפך - להחזיק שני משקי בית יהיו תמיד יותר יקר מניהולו של משק בית בודד.

    אם אתה גבר - יש לקחת בחשבון שתשלום מזונות הוא עסק לא זול בכלל, ובמקרה שיש מספר ילדים משותפים הוא עשוי להגיע בקלות לאלפי שקלים בחודש.

    אם את אישה - לרוב הנטל של גידול הילדים יפול עליך יותר (אלא תהיה משמורת משותפת) לדבר יש כמובן גם השלכות גם מבחינת פיתוח קריירה ושעות עבודה וגם מבחינת החיים האישיים.

  • הסכם הגירושין הוא מעכשיו ועד שהילד הקטן יהיה בן 18 (מזונות - עד גיל 21) לכן אתם צריכים לחשוב מראש על הכל. כולל נושאים כלכליים, הוצאות שונות (גם אם הילד בן שנתיים יבוא היום ותרצי לשלוח אותו לחוג לא?) נסיעות לחו״ל, מעברי דירה וכו׳ - עורך דין טוב יעזור לכם גם בזה.

  • ילדים תמיד יחוו את הגירושין כמשבר, וכתקופה קשה - גם אם תסיימו את זה הכי יפה בעולם. אך עם זאת, חשוב לזכור כי בהרבה מן המקרים המשך החיים ביחד הוא גם מהווה סיוט לילדים, שחווים מתח בין ההורים וזוגיות לא תקינה. מה שכן מומלץ הוא לערב כמה שפחות את הילדים בסכסוך עצמו, ואם הדבר ניתן, עדיף לשוחח איתם ביחד על הפרידה הצפויה ומשמעותיה (כמובן בהתאם לגילם ובליווי ייעוץ של פסיכולוג או לפחות של יועץ/ת בית הספר).

  • לילדים שלכם יש אבא אחד ואמא אחת וזהו. גם אם תתחתנו שוב בן הזוג שלכם לא יהיה ההורה של הילד. לכן, חשוב להמשיך לתת מקום להורה השני בגידול הילד ולכבד אותו, גם אם לפעמים הוא ממש מעצבן אתכם וזה נורא קשה. תמיד תוכלו להתנחם בכך שאתם עושים את זה למען הילדים בלבד ולא למען בן הזוג.

  • כדי להקל על הילדים, מומלץ שגם אחרי הפרידה לא תגורו בקצוות שונים של הארץ. בכל זאת לא נעים לנסוע שעתיים לכל כיוון כדי לראות את הילד.

  • החיים בחוץ לא זוהרים - הצפייה שאחרי הגירושין תמצאו זוגיות טובה ופשוטה היא לרוב בגדר חלום. יותר קל לעבוד על זוגיות קיימת מאשר ללכת ולמצוא חדשה. פרק ב׳ הוא לרוב יותר קשה מפרק א׳ - כל אחד מגיע עם הילדים שלו ולבנות משפחה חדשה זה כמובן אפשרי אבל מורכב הרבה יותר מאשר פרק א׳ .

  • תמיד טוב להוסיף להסכם מנגנון שיסייע בפתרון בעיות וחילוקי דעות שיצוצו בהמשך הדרך, לרוב יהיה זה מגשר שיעזור לצדדים להגיע לעמק השווה בדרכי שלום.

הליך הגירושין הינו תהליך טעון ומלא אמוציות ולכן יכול להפוך בקלות להיות צורם וקשה. העובדה כי מדובר בשני אנשים המכירים זה את זה באופן הטוב ביותר, עלולה בגירושין להתדרדר למחוזות של שנאה ונקמה. נסו להתגבר על הנטיה הטבעית וזכרו שיש חיים גם אחרי הגירושין. השתדלו להגיע לתהליך עם מטרה אחת - לסיים את היחסים בצורה הטובה ביותר לכל הצדדים. התייחסות שכזו לתהליך, עשויה להקל עליכם ועל ילדיכם באופן משמעותי את התקופה הקשה ולסייע לכם להגיע לפתרון מוסכם באופן פשוט יותר.

הכותבת היא עו"ד במשרד דרורי-סאלם המתמחה בדיני משפחה