הדרך לחופה: שעון ביולוגי – גברים נשים ופריון

הגברים שקועים בשאננות. הקלישאה הרווחת אודות מאצ´ו גברתן ובעל יכולות בלתי רגילות של פוריות בכל גיל, נותנים תחושה שלגבר אין בכלל מגבלות של זמן. ולא היא. לכולנו יש שעון ביולוגי, לגברים ולנשים

חדשות כיפה חייה כהן 13/11/14 18:21 כ בחשון התשעה

הדרך לחופה: שעון ביולוגי – גברים נשים ופריון
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בכל ברייה טבוע הרצון להעמיד צאצאים הממשיכים את שרשרת הדורות. המוח האבולוציוני מתוכנת לדחף של חיבור רגשי ורצון טבעי לזוגיות. מימוש ההורות נובע מהדחף הקיומי של האדם לרבייה ולהמשכיות קיומית על פני היקום. צאצאים הם מהאתגרים הגדולים שעומדים בפני כל איש ואישה, והם המתנה הנפלאה ביותר באנושות כולה. גם במקרא אנו מוצאים שהתורה מתארת רגשות עמוקים של כמיהה לפרי בטן: " וַתֵּרֶא רָחֵל כִּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב ... וַתֹּאמֶר אֶל־יַעֲקֹב הָבָה־לִּי בָנִים וְאִם־אַיִן מֵתָה אָנֹכִי" (בראשית ל 1).

בעידן המודרני ההמתנה להורות נובעת מהרצון לביסוס אישי וכלכלי שמכניס ל"הוֹלְד" את הרצון לנישואין ומקפיא כל ניסיון למאצ'ינג. גיל הנישואין עולה ונתפס כנורמה חברתית מקובלת. וההמתנה הארוכה מייצרת פרדוקס: לפיו רבים סבורים כי יריית הפתיחה של המרוץ אחר בן זוג נועד לנשים בלבד וטועים לחשוב שהשעון הביולוגי מתקתק רק אצל האישה, נובע מחוסר מודעות למגבלות שגברים נושאים עמם ביחס לאפשרות שיצליחו להיות הורים. מסתבר שמרבית הגברים הרווקים בגילאי 50-35 מציינים את רצונם לשאת בחורה עד גיל 33-32, וזאת בשל רצונם להבטיח לעצמם שאם יתחתנו לא תהיה בנישואין בעיית פריון. אלא שלטבע לא אכפת מהחיים המודרניים, הייעוד להביא ילדים בגיל צעיר, נכון גם לגבי נשים וגם לגבי גברים ומומלץ לשני המינים לא להמתין יותר מדיי. בשנים האחרונות מראים מחקרים במימדים בינלאומיים כי קיים סיכון מוגבר לבעיות פריון. המחקרים בחנו והסבירו את השלכות מימוש ההורות, ובעת האחרונה קמה בישראל התארגנות מצד הרופאים המתמחים במיילדוּת הקוראים לנשים ולגברים לא להמתין להורוּת אחרי גיל 35.

מחקרים שונים שנערכו בעשור האחרון הצביעו על ירידה כללית באיכות הזרע בכל העולם, כולל בישראל. הירידה מיוחסת לשינויים בתנאי החיים, כמו עלייה בשימוש בטלפון סלולרי ובזיהום סביבתי. מחקר אמריקני חדש, אסף הוכחות מדעיות לחיזוק הקשר בין טבעונות לירידה במערכת הרבייה הגברית. המחקר הוצג לאחרונה בכנס הפוריות הבינלאומי בארצות הברית, ופורסם בכתב העת Fertility and Sterility, (10/2014), ועולה ממנו כי בקרב צמחונים מצאו ריכוז זרע נמוך יותר ב-30%. החוקרים מאוניב' לומה לינדה שבקליפורניה מסבירים כי הסיבה לאיכות הזרע הירודה של הצמחונים והטבעונים היא אכילת יתר של מזון המעלה את כמות ההורמונים הנשיים. לדוגמה: מאכלי סויה, שמכילים כמות גדולה של פיטואסטרוגן- המחקה פעולת הורמון נשי ופוגע בייצור הזרע. במחקר נוסף, שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת הארוורד, התברר שחומרי ההדברה שנמצאים בפירות ובירקות גורמים גם הם לפגיעה באיכות הזרע. לכן, תזונה שמבוססת על כמות גדולה יותר של פירות וירקות מגבירה את הפגיעה.

ברם, על אף הקדמה וריבוי המחקרים גברים שקועים בשאננות. הקלישאה הרווחת אודות מאצ'ו גברתן ובעל יכולות בלתי רגילות של פוריות בכל גיל, עם כל מיני אנקדוטות מטורפות בנושא - נותנים תחושה שלגבר אין בכלל מגבלות של זמן. ולא היא. מחקרים רבים קבעו חד־משמעית שהסיכון קיים גם אצל גברים הממתינים לאבהות בגיל מאוחר, שכן איכות תאי הזרע מידרדרת בחלוף השנים. אי פריון הגבר נעשה שכיח יותר ויותר, וזוגות רבים מחמיצים הזדמנות למשפחה מורחבת וברוכת ילדים רק בשל חוסר מודעות.

באדיבותה של פרופ' רונית חיימוב־קוכמן מבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, שהעבירה אלי ריכוז ממצאי מחקר שהוזמן על ידי מנהלת בנק הזרע בהדסה, רות הר ניר. במחקר שערכה פרופ' חיימוב-קוכמן ושממצאיו התפרסמו בכלי התקשורת בארץ, ובחו"ל 'לוס־אנג'לס טיימס', ול'מונד הצרפתי, נמצא כי הולך ופוחת הדור מבחינת איכות הזרע, ודווקא גברים צעירים -'הסיירת של החברה הישראלית', שביקשו לתרום לבנק הזרע בהדסה - נדחו בשיעור עצום בשל איכות ירודה של הזרע. זאת, אף שתורמי הזרע בעשור הנוכחי, כמו בעשורים קודמים, הם גברים צעירים, בריאים, לא מעשנים ופוריים.

החוקרת השוותה בין איכות הזרע של גברים שתרמו זרע בעשור הקודם, לבין גברים שתרמו זרע בשנים האחרונות. הממצאים הצביעו על נפילה חדה של כ-40% בריכוז תאי הזרע. הסיבה לירידה בפוריות לא ידועה, אך החוקרת מעריכה שהיא קשורה לחשיפה למזהמים ולהורמונים המצויים בסביבת החיים שלנו. פרופ' קוכמן הצביעה על מספר סיבות: אחת מהן היא הקרינה הנפלטת מהטלפון הסלולרי שגברים רבים נושאים בכיסיהם. גם איכות החלב בישראל לא תורמת לאיכות הזרע. ומאחר שהפרות בארץ נחלבות גם כשהן בהריון מתקדם, החלב מכיל ריכוז גבוה של ההורמון הנקבי אסטרוגן. ואם לא די בכך, כימיקלים המצויים בתכשירים כמו שמפו לשיער מגיעים לביוב ומטוהרים לשם השקיה, נספגים בתוצרת חקלאית, ומגיעים היישר לגופנו דרך המזון. זיהום אוויר, עישון, צריכת מזון עשיר בשומנים, חשיפה ממושכת לחום, ישיבה של שעות מול המחשב או הנחת לֶפּטוֹפּ על הברכיים - גם אלה תורמים לבעיות פוריות בקרב גברים.

גם הכנסת ייחדה דיון בנושא בוועדה לקידום מעמד האישה. לוועדה (2012) הוזמנו רופאים שהציגו ממצאים מדאיגים: ד"ר יעקב רונן, מנהל בנק הזרע של בית החולים אסותא תיאר מצב בו מגיעים "גברים יפים וחסונים" אולם איכות הזרע שלהם אינו מאפשר שימוש לתרומת הזרע. הוא ציין כי כיום רק תורם אחד מכל 20 תורמים נמצא ראוי לתרומת זרע.

במאמר מיוחד שפורסם בכתב העת הנחשב BMJ, המומחים, ובהם ד"ר סוזן ביוולי מבית החולים סנט תומס, הזהירו כי סיבוכי ההריונות וכישלונות ההפריות גדלים משמעותית אחרי גיל 35. לדבריהם, הגיל הנכון ביותר להרות נותר 35-20.

במחקר בראשות אוגוסטין קונג מחברת De Code Genetics באיסלנד, פורסם בכתב העת "נייצ'ר." נמצא כי בהשוואה לתרומה גנטית של האם, אב מבוגר אחראי עד ל-97% ממוטציות חדשות אצל צאצא. ומסביר שאב בן 20 מעביר לילדו ממוצע של 25 מוטציות גנטיות חדשות - שעה שאב בן 35 מעביר 65 מוטציות. זאת משום שתאי זרע (בניגוד לביציות) נוצרים לאורך כל החיים, והטעויות בשכפול המידע הגנטי מתרבות ככל שעולה הגיל. ד"ר קארי סטפנסון, מובילת המחקר, קבעה כי "לגילו של האב יש חשיבות מכרעת בהתהוות תחלואים ומוטציות. הממצאים מאששים מחקרים קודמים לפיהם צאצאים לאבות מבוגרים מועדים יותר ללקות בהפרעות התפתחותיות ופסיכיאטריות. הממצאים עשויים להסביר במידה מסוימת את הקשר בין חתונה מאוחרת, הורות מאוחרת, ואת הגידול במקרי לקויות התפתחותיות בעשורים האחרונים. המחקר גם סותר את ההנחה הרווחת לפיה לא רק גיל האם תורם לבעיות אלו, אלא גם גיל הגבר.

במחקר שפורסם בכתב העת המדעי " "NATURE. קבע שגם לגברים יש שעון ביולוגי. מתברר שככל שגיל האבות מזדקן ובעיקר בגילאי 40 ומעלה נמצא שצאצאיהם לקו במוטציות ותחלואים שונים. המומחים אמרו כי "המחקר מדעי וחד משמעי", "ויכול להסביר את העלייה העצומה בשיעורי האוטיזם בשנים האחרונות". בעבר הנושא המרכזי שנבדק בפוריות הגבר היה פוטנציאל הפוריות. ואמנם כולנו מכירים אבות מבוגרים מאוד, ואף מפורסמים, שהפכו לאבות בגיל מופלג. אולם, המחקרים האחרונים מצביעים על בעיות גנטיות שעולות עם גיל הגבר, בדומה לכך שאצל נשים מעל גיל 35 עולה הסיכון למומים כרומוזומליים בעובר.

במחקר פוריות נוסף שנערך בצרפת מצאו החוקרים מ'מרכז אלו' לפוריות, ופורסם במגזין התאחדות הרופאים האמריקאית עולה כי לגברים אחרי גיל 35 סיכוי גבוה יותר ללקות באי פוריות, לעומת גברים בני 25 ומטה. אמנם כצפוי, נשים מבוגרות היו בסיכוי נמוך יותר להרות, וסבלו מיותר הפלות בהשוואה לנשים צעירות, אולם באופן מפתיע הסיכון להפלות היה גבוה ב-35 אחוז אצל זוגות בהם גיל הגבר היה יותר מ-40. הסיכון להפלה אצל גברים מתחת לגיל 30 עמד על 10 עד 15 אחוז. זאת ועוד, ככל שהגבר עולה בשנים גובר הסיכון להפלה טבעית או להולדת ילד עם מומים משום שזרעו יורד בכמות ונפגע באיכות. לחוקרים לא ברור מה המנגנון המדויק הגורם לפגיעה בתאי הזרע, אולם ככל הנראה הגיל משפיע על החומר התורשתי DNA הגורם להרס הזרעונים.

המחקרים שנערכו לאחרונה הוכיחו ש'הרכבת טסה ומתרחקת' בעבור גברים ונשים כאחד. במילים אחרות, המחקרים האחרונים העלו כי נוצר 'איזון' בשיעור אי פריון בגברים ונשים. בעקבות תוצאות המחקרים, מומחים בתחום הפוריות סבורים שחשוב לשקול פעולות של הקפאת זרע בקרב גברים צעירים, וגם בעבור נשים קיימת המלצה להעלאת המודעות ולבחינת הקפאת ביציות למימוש ההורות. ככל שעולה המודעות וההבנה ביחס לאובדן הפוריות, ופרסום המחקרים הרבים התחום, הובילה נשים לא נשואות לבצע הקפאת ביציות, בהיתר רבני, ולשמר לעצמן את האופציה לאמהוּת. ובהקשר אחר ממש לאחרונה, במלחמת 'צוק איתן' נחשפנו לפרסומים אודות לוחמים צעירים במילואים שהותירו צוואה ביולוגית להמשכיותם. מסמך משפטי לפיו קרוב משפחה יוכל להשתמש בחומר הגנטי של החייל למקרה שחלילה יאבד את חייו במהלך השירות הצבאי, או למקרה בו יאבד את כושר פוריותו.

התורה הגדירה הורות: ״על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו, ודבק באשתו, והיו לבשר אחד (=בילדיהם). ההדרכה האלוקית מנכיחה את גדולת מצוות פרו ורבו וכן נאמר לאבות האומה: לאברהם: " וְשַׂמְתִּי אֶת-זַרְעֲךָ, כַּעֲפַר הָאָרֶץ", "בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ, וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם, וְכַחוֹל, אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם". ליצחק: "וְהִרְבֵּיתִי אֶת-זַרְעֲךָ, כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם, וְהִתְבָּרְכוּ בְזַרְעֲךָ, כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ". ליעקב: "וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה; וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ".

חייה כהן - אשת חינוך, אשת עסקים, ואמנית, מחברת הספר 'הדרך לחופה'