הדרך לחופה - הדייט הפוסט מודרני

העידן האינטרנטי מאפשר יותר מדי בחירה חופשית מזיק ליכולת האבחנה ומגביל אותה ואף מותיר על צג המחשב אפשרות כדאית להיכרות שעשויה להוביל לזוגיות

חדשות כיפה חייה כהן 10/06/13 11:49 ב בתמוז התשעג

הדרך לחופה - הדייט הפוסט מודרני
IstockPhoto, צילום: IstockPhoto

מספרים על בחור שרצה מאד להתחתן שאל את רבו איך מוצאים אהבה? אמר לו הרב ראשית צא לגן והבא לי את הפרח היפה ביותר שאתה מוצא... הבחור יוצא מייד לגן ומחפש פרח, הוא רואה פרח יפה אך ממשיך לחפש פרח יפה ממנו... הוא חוזר לרבו ואומר לא מצאתי, היה פרח יפה אחד אבל המשכתי ומשחזרתי הפרח כבר לא היה שם... אומר לו הרב: זאת המשמעות של האהבה, מי שלא מעריך מאבד...

חוקרים סוציולוגים מסבירים שצעירים חשים כיום פחות צורך במימוש הנישואים. אורח חיים נהנתני, עודף מותרות, רמת חיים גבוהה נסיבות כלכליות וחברתיות מכניסים אותם ל'הולד'. החיים בעידן הקִדמה יוצר צבירה של רגעים רבים שבהם פועלים באופן מתוכנת, מהיר ותזזיתי. שגרת הבילוי של מספר שעות ביום מול אתרי היכרויות, עשויה לדמות שליטה. הסביבה מציפה ומאפשרת עודף אפשרויות, ותורמת לעודף ציפיות בלתי מציאותיות.

התחושה הוירטואלית הטמונה ברשתות החברתיות מדמה חֲבֵרוּת וירטואלית-סוריאליסטית, שלכאורה אין "לבד". הצ'אטים הפכו תחליף לדייט, והציוץ בטוויטר מועדף על פני מפגש. במקום לראות פנימה מרכיבים את משקפי הגוגל גלאס ורואים המון אבל מבחוץ. צליל ה"בלופ" של הפייסבוק ממכר כל כך עד שהשליטה מתהפכת ולמעשה האנשים הפכו לנשלטים. הרשתות החברתיות אכן מפגישים אנשים עם הרבה פרצופים - מבלי להציג צדדים אחרים ונעימים של האישיות שמאחורי התמונה. הררי אלבומי התמונות באינסטגרם, ושלל הסטטוסים בפייסבוק יוצרים אילוזיה של "היכרות". אולם נעדרת מהם האישיות , נימת הקול, ושפת הגוף הנושאת עימה יותר מ-50 אחוז מן המסר הרגשי. בפועל מדובר בשעות 'גלישה' רבות שבהן היה אפשר לעשות משהו פרודוקטיבי, ולהתקדם בחיים.

"רוח הזמן" האינטרנטית גורמת לברוח מהמציאות ומציעה נקודת התבוננות מצומצמת. העידן המאפשר יותר מדי בחירה חופשית מזיק ליכולת האבחנה ומגביל אותה, ואף מותיר על צג המחשב אפשרות כדאית להיכרות שעשויה להוביל לזוגיות. שפע האלטרנטיבות המוצעות בתחום ההיכרויות מקפיא כל ניסיון למאצ'ינג. ועודף הבחירה משפיע על היכולת לנוע לקראת זוגיות, עד כי לפעמים עדיף שלא הייתה ברירה.

בעידן השפע מקדישים מעט מאוד תשומת לב לכל הצעה, ולאינסטינקטים אין זמן לפעול. התפאורה החיצונית משפיעה על ההחלטות או על רף הציפיות בבחירת בני זוג. העת המתחדשת יוצרת מציאות בין שני קטבים - הקוטב הרציונלי והקוטב של הלוך הרוח.

אדם יכול להיות חופשי ובכל זאת להיות כבול יותר מכל עבד. אל תניחו לקִדמה, במדיה המצויה ובכליה המשוכללים, לשלוט בנפשכם. הקפידו על עצמאות המחשבה שלכם. בקשו את נ' (50) שערי התבונה כדי לשפוט דברים בתבונה ובהיגיון מפוקח. אל תתנו לפתח הדלת אל ליבכם להתכווץ ולהיעשות צר יותר עד שלא קל לעבור דרכו. למדו את עצמכם לתעל את עצמכם לראות רחוק ובהיר יותר, להתלהב ולהתרגש מחדש ממפגש אמיתי. הרחיבו את הנשמה ופִתחו את הלב הנעול.

למרות ההתנגשות עם המודרנה, ה"התְאפנתוּת" והרדיפה המתמדת אחר החידושים המתגוונים, בפועל ההִקַסְמוּת חולפת. ולכן דרושה התגברות על שלל הפיתויים, שליטה עצמית וחירות אמוציונאלית וקוגניטיבית שתאפשר את האוטונומיה לדעת לבחוֹר. לא לבחוֹר בְּשביל הבריחה, לבחוֹר בשביל הבְּחִירה. לעבור ממצב של בַּחור לבּוֹחר, מבַּחורה לבּוֹחרת. לשם כך דרושה מוּדָעוּת - הכרה והבנה של עצמנו, בירור פנימי של הרצונות, ההעדפות, ומה מתאים.

החכם מכל אדם אמר: "אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה וְאָדָם יָפִיק תְּבוּנָה" (משלי ג 13). מה רב אושרו של אדם המוצא ולומד חוכמה, החושב ומפיק מליבו תבונה. מאוּשר יהיה האדם המשקיע וחושב על מנת להסיק מסקנות מתוך הדברים שלמד, מדלג על המקסם החלול ומשכיל לגעת בעומק.

הכותבת הנה אשת עסקים ואשת חינוך, מחברת הספר "הדרך לחופה"

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן