בין שני עולמות

הוא חילוני, היא דתייה. זה באמת סותר? אלה קורן לא הבינה איך אנשים יוצאים עם אדם שלא שומר תורה ומצוות, עד שהגיעה להתנסות כזו בעצמה. מה הייתה התוצאה?

חדשות כיפה אלה קורן 01/01/15 21:31 י בטבת התשעה

בין שני עולמות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לא פעם או פעמיים יצא לי להיתקל בסיטואציות של ''דיסוננס קוגניטיבי''. אם זה בלימודי סוציולוגיה, בסדרות ובסרטים העוסקים בקשר בלתי מאוזן בין חילוני לדתיה, במאמרים, או בזוגות שכאלו שחלקו כבר עתיד משותף, שהחלו לצאת למרות השוני בניהם - האחד חילוני לכל דבר, אתאיסט לא מאמין באלוקים, השנייה דתייה שמקפידה קלה כבחמורה. הקשר יכול להוות עניין, אך עדיין משום מה רבנים לא ממליצים על כך וגם החברה לא מעודדת קשר שכזה, במיוחד לגבי העתיד ולשאלות הנובעות מקשר שכזה - מה יקרה למוסד הנישואין וכיצד יראה הבית?

נטיתי להסכים עם אמרה זו, עד שיום אחד נתקלתי במקרה שכזה בעצמי. במהלך לימודי במכינה לספרות לפני האוניברסיטה פגשתי בחור מקסים, אומנם גדול ממני בכמה שנים טובות, אבל בחור כארז, חכם, אינטליגנט, נראה לא רע, יושב מלפני בשולחן, לא מפסיק להשתתף בשיעורים בהם אנחנו דנים על עגנון או צ'כוב או מה שלא יהיה, כן הכול טוב יפה, הבעיה שהוא לא דתי.

בנוסף לכך יצא לי לבקר את חברה שלי במכללה שבה היא לומדת, היא הייתה מיודדת עם בחור חילוני. ברגע שהוא רצה לתת לי ''כיף'' פתאום נזכרתי: איסור שמירת נגיעה. זה ממש עקרוני. למה כל ההלכות האלו צריכות להוות בעיה? ההפרדה הזאת, אולי עוצרת את עצמנו בכדי לחשוב מחוץ לקופסא, כי אנחנו נמצאים בה כל היום.

אני באמת לא מבינה למה דת צריכה להוות בעיה? למה עלינו להתחתן עם אדם מהמגזר שלנו, מי קבע את זה? אני מסכימה לגמרי שזה יכול להגיע לבלבול במערכת היחסים, כשאחת שומרת שבת והשני לא, וכך גם בנושא כשרות. אבל מה קורה שמתאהבים באחד כזה והוא מתאהב בך בחזרה? זה יכול לקרות גם לבנות הכי דתיות שיש, אין כאן שום סתירה, אני לא מבינה למה תמיד צריך לחפש את הקונפליקט הזה, חילוני, דתי. כולנו יהודים, כולנו עם אחד. ללא הלכות או שמירת השבת, אפשר למצוא את נקודת החיבור בתוך שני העולמות.

אין כאן שום עמדה של ביקורת, עמדה של נתינת הזדמנות למישהו שהוא לא מאותו עולם ערכים כמו שלנו, ואנחנו לא חייבים להיטמע בעולם החילוני. אם אני מתחברת עם אדם כזה זה לא אומר שאני פחות ערכית, אני לא רוצה לסרב למישהו בגלל שהעולם הערכים השונה, אפשר למצוא את דרך האמצע, או שאולי לא.

בוא נאמר שלא קרה הרבה עם הבחור החילוני הזה בשיעור ספרות, ואני לא חושבת שצריך לקרות, אבל אולי, רק אולי, נקודת המבט שלי השתנתה, למדתי שאולי צריך לתת הזדמנות גם לאדם מעולם אחר, וליצור עולם משותף אחד שייצור איזון.