שאל את הרב | בחור שיצאתי איתו מטריד אותי

שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מעלה סוגיה רגישה בקרב בני זוג שכבר נפרדו. מה עושים כשהבחור לא מוכן לשחרר ועובר להצקות גסות? הרב יוסף אלנקווה השיב בעדינות: "ה' הציל אותך מחתונה שהיתה עולה על שרטון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/05/22 13:48 כא באייר התשפב

שאל את הרב | בחור שיצאתי איתו מטריד אותי
צילום: shutterstock

"בשנה האחרונה סיימתי מערכת יחסים אובססיבית מאד, ולא טובה. מרגע הפרידה ועד היום לא באמת היה ניתוק בינינו, והצד השני לא מפסיק לנסות ליצור קשר בכל דרך אפשרית. הודעות, שיחות, מפגשים "אקראיים", תצפיות על ביתי ועליי מרחוק גם ללא ידיעתי וכן הלאה. והעניין מושך כבר לכיוון הטרדה.

"חייבת לציין שלא אמרתי לו במפורש שיפסיק ולא חסמתי אותו בפלאפון שלי מכיוון שאני חוששת מפני החמרה במצב. גם לא פניתי למשטרה מאותה סיבה, ובין היתר אני מרגישה שזה עוול לפנות לגורם חיצוני ולהדביק לו תווית. הוא במהותו אדם טוב. ואני אובדת עצות.

"וכך יוצא שכבר כמה שבועות אני מתעלמת ממנו. לא מגיבה, לא מתייחסת. בתקווה שיבין את הרמז ופשוט יתייאש. אבל הוא תמיד חוזר ואני לא יכולה להתעלם מתחושת העוול הנוראית שמציפה אותי. אני ממש פוחדת שיש לי כאן נפילה בבין אדם לחברו, בבחינת 'מה ששנוא עליך', וכמובן 'ואהבת לרעך כמוך'. הוא גם כותב לי דברים קשים מאד כגון: 'אזכור לך את זה לתמיד', 'אין מחילה ולא תהיה לעולם'. 

"רציתי לשאול האם זה בסדר להמשיך לא לענות לו? או שאני חייבת להגיב ולהסתכן בכך שהמצב יחמיר? האם עליי לפנות למשטרה? האם עליי להזהיר אותו קודם? אני לא רוצה שתהיה עליי הקפדה, לא רוצה לפגוע באף אחד, בסך הכל רוצה להשתחרר ושלא תהיה בינינו שום אינטראקציה.

"זקוקה לעצה ולדעת תורה. חשוב לי ממש לא לעשות משהו שהוא לא בסדר מבחינת הלכה ובין אדם לחברו ומנגד חשוב לי לשמור על המרחב האישי. יצאתי עם טראומות רבות מהקשר הזה, אני זקוקה להחלמה בעצמי והיא לא מתאפשרת במצב הנוכחי". 

הרב יוסף אלנקווה השיב: חשוב שתביני שאת לא אשמה

"קראתי את דברייך ונעצבתי כמה כואב לשמוע שאנשים מתנהגים כך. ובפרט הודעות הנאצה והנקמנות שלו שאין מחילה וכדומה, פשוט מזעזע. ראשית עלי לומר לך שה' הציל אותך מחתונה שהיתה עולה על שרטון. סופו מעיד על תכונותיו ואם הוא קורא את תשובתי זאת שילך לרב וילמד אותו לעשות תשובה גמורה על מעשיו כי מי שמתנהג ומדבר כך ובמיוחד שהוא חושב שהוא צדיק ודבריו עושים רושם בשמים ובארץ אחד כזה קשה לו לעשות תשובה.

"הנני מבין שמרוב עדינות התביישת לומר לו ברחל בתך הקטנה שאינך מעונינת בקשר כלשהו איתו והוא מנצל זאת למרות שברור לו שאינך רוצה להתחתן איתו כדי להציק לך. במחשבה ראשונה וגם שניה אני חושש וחושב שזו מחלת נפש ההתנהגות שלו ועלייך לערב גורם סמכותי. אינני בקי בחוק אבל גם אם במשטרה יגידו לך שהוא לא עשה שום עבירה חוקית בכל זאת עלייך לומר להם שאת מפחדת ממנו.

זכותך לא לרצות להתחתן איתו

"ועצתי אלייך שכעת תכתבי לו פשוט וברור את יכולה להעתיק או לשנות אתדברי הבאים: 'פלוני שלום, לאחר שבחנתי את אופי הקשר שלנו הגעתי למסקנה שאינני מתאימה לך. אי לכך אני מבקשת מבלי שאצטרך לפנות לרשויות שלא תתקשר אלי ולא תפנה אלי יותר בשום דרך וצורה שהיא. אגב, סיפרתי להורי על התצפיות שאתה עורך והם פנו לחברה שעוסקת בתחום זה בבקשה אל תגיע למקומות לא טובים. בעזרת השם תמצא בקרוב מישהי שתתאים לך ותזכה להקים את בית החלומות שלך'. 

"אל תתני לו עוד פעם אחת אפשרות להציק, או להטריד אותך. אמנם את אומרת שהוא בחור טוב, אני לא יודע מה מוגדר אצלך טוב אבל מה שהוא עושה בחור טוב לא אמור לעשות. זה לא טוב לך ולא טוב לו ולא טוב בכלל. חשוב שתביני שאת לא אשמה, כי זכותך לא לרצות להתחתן איתו ואל תפחדי מהקללות והנאצות ואין לו על מה למחול לך, הוא צריך שאת תמחלי לו.

"לדעתי כדאי מאוד שתשתפי את הורייך ואם הם יכולים עליהם לדבר איתו ישירות איתו או עם הוריו, כדי שיבין שהענין מוחלט וסגור. ויהי רצון שתמצאי את החתן הראוי לך איתו תתחתני בשמחה רבה ובאהבה אמיתית ולא מתוך פחד. בהצלחה בכל אשר תעשי".