מאורסת? יש בדיקות שכדאי לך לבצע לפני החתונה

כאשר יושבת מולי כלה, אני מיד לובשת את גלימת הקוסמת האהובה עליי, ויוצאת למשימה לסדר לה את הווסת. אבל באותה הזדמנות, יש עוד כמה דברים שאני מקפידה לבדוק

חדשות כיפה ד"ר חנה קטן 19/05/20 13:43 כה באייר התשפ

מאורסת? יש בדיקות שכדאי לך לבצע לפני החתונה
ד"ר חנה קטן , צילום: באדיבות המצולמת

עיניים תוססות מחייכות אליי מבין התלתלים הזהובים של עלמת החמד שיושבת מולי. היא מתחתנת או-טו-טו- וחייבים למצוא מתכון קסם שיעכב את המחזור הבלתי ממושמע בעליל. אני לובשת את גלימת הקוסמת האהובה עליי, ויוצאת למשימה. אורלי מרוצה. מאד, אפילו. יש תכנית והיא יכולה להיות רגועה. כמעט.. היא עושה תנועה חדה ביד של 'דוקטור, אז אין מצב לחופת נידה, נכון?'.. ואני מבקשת שתנסה לעגל את התנועה קצת, לתנועה סיבובית כלפי מעלה, המכלילה את ריבונו של עולם במתרחש. 

היא פונה ללכת, ואני מניחה כף יד על אמתה. 'אורלי לא סיימנו'. אני מחזירה אותה לכאן ועכשיו. 'יש בדיקות מעבדה שכדאי לבצע לפני חתונה, כדי לברר האם ישנן מחלות וירליות, כגון חצבת או אדמת או אבעבועות, שייתכן ואת אינך מחוסנת נגדן. אם תחלי בזמן היריון, זה עלול לסכן אותך או את העובר. היא נשענת על השולחן בחוסר סבלנות. 'אמא שלי ייקית אמתית. היא דאגה שאקבל את כל החיסונים בטיפת חלב'. אני רואה שהיא לא משתכנעת. 'אורלי, את בוודאי צודקת. אבל אחוזים לא מבוטלים של נשים אינן מחוסנות דיין לאחר החיסון, וזקוקות לדחף'. היא מתופפת על השולחן בחוסר סבלנות...'אבל, דוקטור חנה, חייבים?', אני מישירה אליה מבט נחרץ- 'בוודאי שכן'. היא מהנהנת בהסכמה. אבל אני מבינה ממבטה השובבי שזה 'ממש לא בראש שלה כעת'.

עוברת חצי שנה, ואורלי חוזרת, כעת עם מגדל צבעוני לראשה, ועם יהושפט-איש מזוקן, גבה קומה, שזוף, עם מבט תימהוני וכיפת צמר צבעונית. העיניים תוססות של אורלי קצת התמתנו. 'דוקטור חנה, אנחנו בהריון', היא מחייכת ליהושפט. 'איזה יופי'. אני עונה בהתלהבות מהוססת', משהו במבט שלה משדר לי  כבדות. 'אבל יש חשד להדבקה בווירוס ה-CMV'.

על מה אורלי מדברת? נגיף ה-CMV הינו נגיף התוקף חלק ניכר מהאנשים במהלך חייהם, לרוב בתקופת הילדות. ההדבקה ב-CMV מתרחשת בעקבות מגע עם נוזלי גוף של אדם אחר, בעיקר ילדים. רוב גדול של המבוגרים נדבקו בשלב מסויים של חייהם בווירוס הזה, ובדרך כלל לא הייתה לכך כאמור שום משמעות קלינית, לא אצל מבוגרים ולא אצל ילדים. הבעיה היא, שאין חיסון כנגד הנגיף השובב והחמקמק הזה. מאז מתחילת לימודי הרפואה שלי, אני שומעת שוב ושוב שעובדים על חיסון.

וירוס הCMV, גורם לעיתים למחלה קלה שנראית כהצטננות, ועוברת תוך ימים ספורים. אולם אשה הרה שנושאת את הווירוס הזו עלולה להעביר אותו לעובר, ואז קיימות שתי סכנות: סכנה לסיבוך הריוני בעקבות התפתחות זיהום, וסכנה לפגיעה בעובר. רק ארבעים אחוז מהעוברים, שאצל אמותיהם מתגלה הווירוס הזה נדבקים גם הם בווירוס, מתוכם כעשרה עד עשרים אחוז נפגעים ממנו. לרוב, מדובר על פגיעה קלה, ורק אצל חלק קטן מתגלים פגמים של ממש, כפגיעות מוחיות ברמות שונות, הכוללים פיגור, חירשות ועוד.. את ההדבקה בויורוס ניתן לגלות באמצעות בדיקת דיקור מי שפיר, בשלב מתקדם של ההיריון, כאשר הווירוס מופרש בשתן של העובר ומופיע במי השפיר שלו.

כדאי לבצע בדיקת דם לנוגדני CMV טרם הריון. אם מתברר שלאישה אין נוגדנים - חשוב מאוד שלא תהיה במגע רציף עם ילדים, דהיינו, שלא תשמש כגננת או מורה וכד', מה שיקטין את החשש להידבקותה בנגיף. ואם אין ברירה, או שיש לה כבר ילדים בבית שיוכלו להדביק אותה, או אחיינים אכילים ומתוקים במיוחד, אז חשוב להימנע ממגע של הפרשות הגוף - שטיפת ידיים מדוקדקת, הימנעות מנשיקות, וכן על זה הדרך.

אורלי לא ביצעה בדיקות לפני החתונה, מסתבר. אם היא הייתה מבצעת, היינו יודעים אם כבר נדבקה בנגיף בעבר, ואז היו נחסכים כל עגמת הנפש וכל הדאגות. ובינתיים, יש לחשוש להדבקה ראשונית טרייה, עם סיכון מסוים לבריאותו של העובר.

במקרים כאלה, נעקוב בבדיקת אולטרסאונד אחר סימנים שעלולים להצביע על תחלואה עוברית, כגון ממצאים במוח או בכבד. לעיתים מטפלים בתרופה אנטי-ויראלית בתקופה התוך רחמית. בכל אופן, לאחר הלידה, העובר נבדק, ואם יש צורך בכך הוא יקבל טיפול אנטי-ויראלי להקטנת ממדי התחלואה. ברוב המובהק של המקרים, הילוד יוולד בריא, כפי שתוכלנה להסיק מחישוב סטטיסטי פשוט.

יהושפט מפתיע אותי, 'דוקטור, זה התינוק שריבונו של עולם נתן לנו ואנחנו מאוהבים בו מה שלא יהיה. מה- הכול חייב להיות מושלם?' אני מתבוננת בזוג הצעיר והמופלא הזה. ואין לי מילים.

 

לטורים קודמים

 

חתונה בימי קורונה - כך מארגנים אירוע בימים אלה

 


.
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן