חתונה בימי קורונה - כך מארגנים אירוע בימים אלה

חתונה היא אחד האירועים המרגשים והמשמעותיים בחייהם של בני זוג. אך מה קורה כאשר הודות לנגיף הקורונה, ההכנות והאירוע עצמו, צריכים להתקיים בכפוף להגבלות? זוגות ובעלי מקצוע שעברו את החוויה, משתפים כיצד ניגשים למלאכה

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/05/20 19:02 יז באייר התשפ

חתונה בימי קורונה - כך מארגנים אירוע בימים אלה
צילום: shutterstock

ענף האירועים ספג מהלומה קשה עם פרוץ ימי הקורונה. אירועים וחתונות נדחו בזה אחר זה ומי שבחרו שלא לדחות, נאלצו להפנים אט אט את העובדה, כי האירוע שהתכוננו לקראתו, כבר לא יתקיים באותו האופן, ונדרשו לצמצם את מספר המשתתפים, למצוא מקומות חלופיים שיעמדו בתקנות משרד הבריאות, ולאסוף את שברי החלומות.

אך לא רק החתנים והכלות ובעלי השמחות נדרשו לסבלנות יתירה בימים אלה. הספקים, ונותני השירות השונים, נאלצו אף הם להתאים עצמם להנחיות המשתנות, ואף לספוג ביטולים רבים שנגרמו כתוצאה מהתפרצות הנגיף. "נאלצתי לקבל ביטולים של אחת עשרה כלות ולקוחות, מאז שהתחיל הסגר", מספרת רויטל מסגיש – מאפרת ומסרקת, "עד חג הפסח נאסר עלינו לעבוד, ומיד לאחר מכן נכנסנו לספירת העומר. ואם זה לא מספיק, אז גם האירועים שנקבעו לחודשים הקרובים נמצאים כעת בסימן שאלה, ולא ברור אם יתקיימו בכלל".

גם יניב איתן - צלם סטילס המתמחה בצילום חתונות ואירועים למגזר הדתי והחרדי, ועוסק בתחום כבר קרוב לשני עשורים, מבטא את אותן התחושות: "ספגתי לא מעט ביטולים בתקופה האחרונה, ויש ירידה ניכרת במספר הפניות לצילומים. להערכתי, אנשים היום יותר זהירים לגבי ההוצאות, ונראה שהשיקול של המחיר מכריע".

רויטל מסגיש

רויטל מסגישצילום:נדב רותם

"כל ההכנות לחתונה התנקזו לשבועיים בלבד"

בניגוד לזוגות המאורסים תקופה ממושכת, ואשר עבורם, תקופת הקורונה היא רק שלב אחד בדרך מהאירוסין לחתונה, יש מי שכל תקופת אירוסיהם נפרשה על ימי הקורונה מראשיתם, ונאלצו לארגן את חתונתם עם מגבלות נוקשות, ובזמן קצר. הילה (21) מהמרכז וארוסה, נישאים הערב (ב'), והתארסו לפני כחודשיים וחצי, עם התפרצות הקורונה. "התארסנו שבוע וחצי לפני חג הפורים, ומיד לאחר מכן סגרנו אולם, כאשר הסיכום עם בעל האולם היה, שנקיים הערכת מצב שבועיים לפני התאריך המיועד", היא מספרת.

"זמן קצר לאחר מכן הקורונה התפרצה בשיא עוצמתה, וגרמה לכך שאחרי שבועיים בלבד של הכנות והתרגשות, נאלצנו לעצור הכל ולא להיפגש במשך חודש, מאחר ואחד מבני המשפחה הגרעינית של ארוסי חלה בקורונה. שבועיים לפני מועד החתונה, הבנו סופית שהיא לא תתקיים באולם, והחלטנו לקיים אותה בחצר הבית של הוריי, דבר שקיבלנו ברוח טובה. היה מאוד מאתגר לא להיפגש במשך חודש, וכל ההכנות כולן, התנקזו לשבועיים בלבד, כולל הכנת דירת המגורים. אבל עד אז, עשינו כל מה שיכלנו באמצעות האינטרנט, ורק חיכינו שתיפתחנה החנויות". 

אופיר ועינת התארסו לפני כשלושה שבועות. זמן קצר לאחר מכן החלה הממשלה לפתוח אט אט את המשק, אך גם הם נאלצו במשך שבועיים להישאר בחוסר ודאות כאשר בעלי האולמות לא אפשרו לדון כלל בתאריכים לחתונה, העתידה להתקיים בחודש אלול בע"ה. "עד יום העצמאות, לאף אולם לא היו תשובות בשבילנו", מספר אופיר, "רק לאחר מכן הסכימו להיפגש איתנו ולתת הצעות מחיר".

זר כלה


צילום: shutterstock

 

 

כיצד נערכים בעלי האולמות למציאות החדשה?

"ביקרנו בחמישה אולמות", אומר אופיר, "ובכל אחד מהם הסבירו לנו מה הפתרונות שהם מציעים במטרה לשמור על ריחוק ככל הניתן. כל אחד מהם נערך לעריכת שולחנות באוויר הפתוח, למקרה ולא יהיה ניתן לקיים אירוע במקום סגור. באחד מהם סיפרו לנו כי מתכננים לפרוש דשא סינתטי בחניה, ולהפוך אותה לסוג של גן. במקום אחר הראו לנו כי הם עוסקים כעת בפתיחת הגג, על מנת להיחשב מקום פתוח. כולם ללא יוצא מן הכלל מרווחים את מקומות הישיבה כדי לעמוד במגבלות, כשלמעשה, חשוב לומר, לאף אחד לא ברור אילו מגבלות בדיוק יהיו, הכל מתבסס רק על הערכות. 

במקום אחד יצירתי במיוחד, עם הרבה שטח פתוח בכמה מפלסים, בעל האולם הסביר שהוא יכול להעמיד עשרים וחמישה אנשים בכל מפלס, ובאופן הזה ליצור אירוע של מאה או מאה חמישים איש, ועדיין לשמור על ההגבלות החמורות יותר. חשוב לומר שאנחנו בחרנו ללכת רק למקומות פתוחים, או לפחות לאולמות המציעים אפשרות כזו, כי ההנחה שלנו היא, שגם אם יותרו התקהלויות, זה יהיה רק בשטח פתוח. בעלי האולמות מצידם מבינים את המורכבות, וכולם הורידו את מחירי המקדמות ויש גם כאלה שלא לוקחים מקדמה כלל במעמד החתימה, אלא רק בהתקרב מועד האירוע. צלם ולהקה עדיין לא סגרנו, אבל כל מי שדיברנו איתם עד עכשיו, כוללים בחוזים שלהם אפשרויות ביטול או צמצום, המגולמות כמובן במחיר, למשל, פחות נגנים או צלמים  

אנחנו בהחלט חוששים מהתפרצות שנייה, ולכן נערכים גם לאפשרות שהיא אכן תתרחש. הכנו רשימות מוזמנים של 100, 200, ו300 איש, וגם רשימה נוספת של כל מי שהיינו מזמינים במצב רגיל, כדי שנהיה ערוכים לכל תרחיש. דבר שבא לידי ביטוי גם בחוזה  שחתמנו עם גן האירועים, המאפשר לרדת עד למאה אורחים. במידה וגם חתונות עד מאה איש לא יתאפשרו, נמצא חצר, גינה או מקום בטבע ושם נקיים את החתונה. תכנית נוספת שחשבנו עליה, היא  שאם יתירו למשל חמישים אורחים או מאה, נקיים חתונה קטנה, ונעשה כמה אירועי שבע ברכות גדולים לחברים, למשפחה המורחבת, לחברים של ההורים וכד'".

צילום: shutterstock


מבין כל נותני השירותים, מי שנאלצות להיחשף בצורה הגדולה ביותר, הן המאפרות והמסרקות, אשר באות במגע פיזי וקרוב עם הלקוחות. "אני תמיד שומרת על היגיינה בציוד שלי בזמן העבודה ובין הלקוחות", אומרת רויטל, "כך שעבודה עם אפליקטורים חד פעמיים לאודם ומסקרה, ספצ’ולה ופלטה לערבוב, וחיטוי המברשות הוא נוהל שבשגרה אצלי. רק שהפעם אנהג ביתר זהירות עם כפפות ומסיכה. כאשר כלה מתקשרת לברר לגבי איפור ושיער לחתונה בימים אלה, אני מיידעת אותה שאעבוד עם המיגון. בנוסף, אני מבקשת ממנה לוודא לפני שאגיע, שאין לה חום או תסמינים, כדי לא לסכן אותי, את הציוד שלי ואת בני משפחתי. אני גם מבררת אם ניתן להתארגן בחדר בבית, ולא בסלון עם כל ההמולה של המשפחה במידה ויתאפשר, אבל לוקחת בחשבון שאני מגיעה אליה הביתה, ויהיו עוד אנשים, ולא הכל תלוי בנו".

 

"יש להיערך לכך שכמות האנשים תשתנה"

"עולם האירועים כמו ענף התיירות, מאוד לא יציב כרגע", אומרת מפיקת האירועים גולדי גלהר. "אני ממליצה לא לתכנן כרגע אירועים לטווח הרחוק במצב של חוסר ודאות. כל אירוע שמתכננים בכל זאת, יש לקחת בחשבון שייתכן ויהיו בו מנעד רחב של שינויים. גם אם כרגע מאשרים אירוע של חמישים איש, ייתכן והמספר יעלה או יפחת. ולכן, מי שסוגר כרגע אירוע לטווח של של חודש עד חודשיים קדימה, צריך להיערך לכך שייתכן וכמות האנשים תשתנה, ולתכנן את הדברים כך, שהפורמט יישמר. 

במידה ובחרתם לקיים אירוע, יש להעדיף מקומות פתוחים. אנחנו נכנסים כעת לתקופת הקיץ וזו הזדמנות מעולה לחגוג אירועים בחוץ במקומות כמו וילות, יקבים ובוטיקים. זה טבעי, קסום, יש בהם גמישות, והם תמיד נראים טוב, גם כשיש מעט משתתפים, נדרשת שם רק הפקה קטנה. יש משהו יפה יותר באירועים האינטימיים הללו, בהם כל זוג יכול להביא את עצמו לידי ביטוי בצורה מלאה, שלא כמו באולמות סטנדרטיים.

יתרון נוסף למקומות אלה, הוא שניתן לערוך בהם אירועים בקונספט שונה, כמו מאהל בדואי לדוגמה. התקופה הזו מביאה את היצירתיות לידי ביטוי, צריך לצאת מהדפוס הקבוע, ולעשות חשיבה מחדש. מן הסתם רחבת ריקודים סוערת לא תהיה, אבל אפשר להביא יותר תוכן ופחות להסתמך על האווירה, כמו דוכנים מעניינים, אומן, סדנה וכו'.. וכמובן, שהחוזים שנחתמים והתשלומים, צריכים להיות מותנים בכפוף להנחיות משרד הבריאות".

חתונה בטבע

חתונה בטבעצילום: shutterstock

 

 

"פתאום מבינים מה הדברים החשובים באמת"

"העצות שלי לזוגות המתחתנים, זה להפנים שיש כאן מצב חדש שאנחנו מתרגלים אליו" אומרת רויטל,  "כולנו בסירה הזו, וזה הזמן להבין מה הכי חשוב להם בחתונה. יש זוגות שלא יוותרו על חתונה כפי שדמיינו וידחו אותה לתאריך מאוחר יותר, או שיעדיפו לקיים את החופה ויהי מה. הכי חשוב, לחשוב על הטוב, ולהגיע בשמחה אל היום הזה, כי העיקר הוא החיבור של שתי נשמות להקים בית בישראל, ואין יותר מרגש ומעצים מזה. 

הייתי אצל כלה שהתחתנה עם 20 מוזמנים, האנרגיות אצלה בבית היו גבוהות והייתה קדושה באוויר, יחד עם כל הטלפונים של הרגע האחרון, הכלה היתה שמחה ובהודיה, ופגשה את החברות בסבבים של עשר חברות כל פעם, חלק בכיסא כלה, חלק בחופה, חלק בריקודים. זה היה פתרון יפה שאיפשר מיקוד במה שחשוב ולשמוח ביום הזה".

"אני חושבת שיש בתקופה הזו הזדמנות להרבה דברים טובים", אומרת הילה, "שבלי כל המגבלות של הקורונה, לא היינו מקבלים אותן. יש משהו מרגיע בלהבין ששום דבר לא בשליטה שלנו, צריך להשתדל, ולעשות, אבל בסוף, מה שצריך לקרות יקרה. החכמה היא – לא להילחץ, להבין שזה תהליך, ודברים בסוף יקרו בצורה הטובה ביותר.  זה גם מאוד ממקד לעיקר. פתאום מבינים מה הדברים החשובים באמת, שזה להתחתן, ולא כל המסביב. צריך לדעת ליהנות מהדרך, לצחוק ממנה, להיות יצירתיים, גמישים, להיפתח לרעיונות. בסופו של דבר זה יכול להעמיק מאוד את הקשר בין בני הזוג, ובאמת לעשות טוב".
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן