מי יפתור את הדיסוננס שנוצר בין המציאות להלכה?

אני רוצה להשמיע את קולן של הנשים שחוות מצוקה על רקע הלכתי. ולא בטוח שהמצוקה הזו היא כורח המציאות. צריך לתת את הדעת איך פועלים לשינוי מערכתי כולל, למען כלל הנשים שומרות ההלכה בדורנו, ולמען הדורות הבאים

חני כהן יהונתן
כז בחשון התשפ
,
25 בנובמבר, 2019 12:56
חני כהן יהונתן

חני כהן יהונתןצילום: רעות קורנברג

מטבע עבודתי אני פוגשת נשים רבות שנמצאות בשלב מסויים או צומת בחייהן, נשים שבוחרות לשתף אותי באתגר או מצוקה כלשהי שהן חוות. אני משתדלת להקשיב, ואם אני יכולה אז גם לסייע.
אחד התחומים שעולים שוב ושוב בהקשרים הנ"ל הוא התחום ההלכתי: נשים רבות נמצאות במצוקה בהקשר של טהרת המשפחה, ופתרונות אין.
הייתי רוצה לנצל את הבמה הזו כדי לנסות לשקף את המצב ולתת קול למצוקת הנשים הללו. 
חשוב לי להדגיש שהנשים הללו בוחרות לשמוע בקול רבנים, זו דרכן וזו בחירתן. לכן כל אמירה בסגנון "לא צריך לשאול רבנים על כל דבר" או "הגיע הזמן שנשים תחלטנה על עצמן בעצמן" לא רלוונטית.
דבר נוסף שחשוב לי להדגיש הוא שאני לא מחפשת פתרון נקודתי לבעיה ספציפית. פתרונות שכאלה יש לי די והותר.

אני רוצה להציג פה מצב בעייתי שמצריך פתרון מערכתי. אני רוצה לחולל שינוי מהותי. אני יודעת ששמות של רבנים שמתירים מצב כזה או אחר עוברים מפה לאוזן מאישה לרעותה, אבל זה ממש לא מצב אידיאלי. חשוב מאוד לדעת שיש רב שאפשר לפנות אליו והוא מתיר, אבל אין רב שחי לנצח, ואין כאן פתרון אמיתי.

במה דברים אמורים? אתן דוגמה למצב בו נוצר דיסוננס בין המציאות להלכה: זוגות שנאסרים לתקופות ממושכות. היום, בעידן אמצעי המניעה ההורמונליים, זוגות מוצאים את עצמם בהרחקה לתקופות של חצי שנה ויותר. אין לי נתונים ואני לא יודעת אחוזים, אבל יכולה לומר בוודאות שלא מדובר במנת חלקם של זוגות בודדים, ולסיטואציות כאלה נקלעים זוגות רבים. רבים מדיי.
כמה זמן זוג יכול להיות מורחק ושהזוגיות שלהם תשרוד? חצי שנה? 10 חודשים? שנה? מבחן מסוכן כל כך לזוגיות, שכרוך בסבל רב.

לפני כמה זמן פנתה אליי אישה במצוקה שכזו, שרצתה להחליף אמצעי מניעה. כשהצעתי דיאפרגמה היא ענתה שזה לא אפשרי, מפני שהיא יודעת שרוב הרבנים אוסרים. אינני פוסקת הלכה בשום אופן, וודאי שקטונתי מלהבין את הפולמוס ההלכתי. אני באה להציג כאן דיסוננס. המצב הוא כזה שיש עדיפות הלכתית לאמצעי מניעה שמפריד בין בעל לאשתו לחודשים ארוכים על פני אמצעי מניעה אחר, ללא תופעות לוואי כאלו, שיש לו מתירים. די בעדיפות ההלכתית הזו לגרום לזוגות שמקפידים להתייעץ עם רבנים לבחור באמצעי שמרחיק בין בני הזוג בצורה קיצונית כל כך על פני אמצעים אחרים.

זוהי דוגמה יחידה מני רבות ועצובות למצב מורכב שנוצר בגלל צורת הפסיקה ההלכתית הנהוגה בתחום טהרת המשפחה בימינו. קצרה היריעה מלכתוב על כל המקרים ואת כל הדוגמאות, ואולי אשוב ואכתוב על כך בהמשך. בינתיים אני רוצה לומר בקול ברור: יש כאן בעיה מהותית.
אני משמיעה כאן את קולותיהן של הנשים שחוות מצוקה על רקע הלכתי. ולא בטוח שהמצוקה הזו היא כורח המציאות. יש פה וואקום, נוצר מצב שמביא למצבים הלכתיים בלתי אפשריים, וצריך לתת את הדעת איך פועלים לשינוי מערכתי כולל, למען כלל הנשים שומרות ההלכה בדורנו, ולמען הדורות הבאים.

 

לטורים קודמים

ליצירת קשר, חפשו בפייסבוק "חני כהן יהונתן".

25.11.2019

1. התמודדנו עם בעיה קשה מאוד שהפרידה ביננו וומכון ועה עזרו לנו (זוג דתי)

סבלנו מבעיה רפואית שגרם לנו להימנע זמן רב והפיתרון ההלכתי היחיד שהוצג על ידי הרופאים נראה לנו בקוצר הבנתנו אסור הלכתית.
פנינו למכון פועה והרב יעקב אריאל ונתנו לנו פיתרון הלכתי. מסתבר שהרבה זוגות סבלו ממנו בשקט ונמנעו זמן רב מאוד אנו חושבים שהכותבת לא בקיאה מכון פועה ןרבנים נוספים מודעים ונותנים פתרונות משמעותיים ומערכתיים.
פשוט צריך לדעת לפנות ולא להתבייש או לפסוק לבד להחמיר או להקל על דעת עצמנו. בהצלחה לכולם

דווח על תגובה לא ראויה
25.11.2019

2. אין כמו התורה (יהודית)

היא שומרת עליו ומגינה עלינו .רק לפעול לפי דעת תורה

הקב"ה לא מביא נסיו לבן אדם ללא שהוא יעמוד בזה

זוהי הזדמנות להגביר את הקשר בדיבור יש מצבים שהאישה היא אחותי

דווח על תגובה לא ראויה
25.11.2019

3. תמיד היו מצבים מציאותיים מגוונים ולכן יש לפנות להדרכה הלכתית מגורם מוסמך שייתן פיתרון אישי. יש כללים שנוגעים לכולם אבל בשביל פסיקה פונים באופן אישי כל (אותו דבר רפואה - יש קווים מנחים שניתן למצוא בספרים אבל בשביל)

הרי אם כל החיים שלנו היו "פתרונות כולליים" אז כמו שיש ספרי הלכה וכל אחד יוכל לפסוק לפי הספר, כך יש ספרי רפואה וכל אחד יוכל לטפל לפי הספר... אבל המציאות לא ככה ו"דר גוגל" עושה בעיות בעולם הרפואה כמו ש"הרב גוגל" עושה בעולם ההלכה.
אל תכניסו אותנו לקופסאות ותגיות, ובני אדם אינם פס ייצור. לכן הרפואה היא אישית ("מרשם זה הינו אישי ולא ניתן להעברה") וכן פסיקה וכן בכל דבר הנוגע לאדם עצמו.
הבעיה התחילה כמתחילים לחשוב שמקרים חוזרים על עצמם וזהים ומתעלמים מהפן האישי ומהצורך הלכוונה מקצועית - הלכתית, רפואית, פסיכולוגית, חינוכית...

במקרה המדובר, שהבעיה היא בתחום טהרת המשפחה, יש, כפי שצויין בתגובה 1, את מכון פוע"ה שזו בדיוק ההתמחות שלהם, בדומה למחלקה לבריאות האישה בבית חולים שם יש פתרונות רפואיים לבעיות השונות בתחום זה.

דווח על תגובה לא ראויה
28.11.2019

4. מאמר חתרני בניחוח רפורמי (תושב מטה בנימין)

זהו מאמר חתרני קלסי, שמשלם מס שפתיים של קבלת עול מלכות שמים, ולאחר מכן מבקש לקעקע את ההלכה, תוך בקשה לבצע "שינויים הכרחיים" ולמצוא "פיתרון מערכתי".
הגישה הגורסת שכל אוסף של בעיות מחייב פיתרון רדיקלי, כי הוא מעיד על כך ש"יש בעיה בשיטה' - זו גישה ניאו-מרכסיסטית ידועה: מעלים מקרי קצה מעוררי רחמים, מעלים על נס את החשיבות של הדאגה לסובלים, מאתרים את הבעיה "בשיטה", ומשנים סדרי בראשית.
מי שרוצה לבדוק איך זה עובד בסופו של דבר - שילמד קצת היסטוריה רוסית או סינית.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

הרב רפי פרץ וניר אורבך צילום: באדיבות המצולמים

הרב רפי מתכונן לבחירות: "מציע לא להתרשם ולא להתבשם מהסקרים"

קרא עוד