בנות השירות שחוגגות את ליל הסדר באוסטרליה: "הכי קרוב בלב"

ליל הסדר הוא כבר מזמן לא רק יציאה חגיגית מעבדות לחירות, אלא גם אירוע משפחתי והתכנסות רב דורית סביב שולחן החג. בנות השירות הבודדות מעבר לים מספרות בראיון המרחק מהבית, הגעגוע למשפחה, והחיבוק החם של הקהילות היהודיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/03/23 12:06 ד בניסן התשפג

בנות השירות שחוגגות את ליל הסדר באוסטרליה: "הכי קרוב בלב"
צילום: פרטי

מאז ומעולם ליל הסדר היה חג משפחתי, וההתכנסות סביב שולחן החג של בני משפחה קרובים ורחוקים הפכה לסמל של ממש. אלא שיש כאלה שבחרו לעשות את ליל הסדר הכי רחוק שאפשר – באוסטרליה. אחת מהן היא רבקה ממן, בת 19 מירושלים, שהגיעה לסידני שבאוסטרליה במסגרת השירות הלאומי שלה בעמותת בת-עמי.

רבקה משמשת כשליחה בקהילה היהודית בעיר, ובין שאר העיסוקים שלה שם, היא מתנדבת בבית הספר היהודי של הקהילה, ונערכת לעשות ליל סדר שונה לגמרי ממה שהכירה: "בבית הספר ערכנו 'ליל סדר' לא אמיתי, כי ילדים רבים אינם חווים את ליל הסדר בבית וחשוב שיבינו את המשמעות ויחוו אותו בצורה מהנה וטובה. גם ערכנו שיעורים חווייתיים במהלך שיעורי יהדות שלהם, על מנהגים השונים והחשיבות של כל פרט שעושים במהלך הסדר".

רבקה ממן

רבקה ממן צילום: יונה ממן

רבקה מספרת כי כמובן גם את ליל הסדר עצמו היא תעשה הרחק מהבית, עם הקהילה היהודית בסידני, אבל למרות המרחק היא לא חוששת: "בליל הסדר עצמו המשפחות המדהימות של הקהילה יארחו אותנו ומרוב שהם מקבלים אותנו כל כך טוב ודואגות לנו אין לי חשש, אלא רק שמחה להיות ולחוות איתם חג שהוא כל כך משפחתי. כמובן שאני נורא אתגעגע במהלך החג למשפחה שלי ולמנהגים שלנו, אבל יודעת שזה חג אחד והוא יהיה מיוחד בדרך אחרת".

שולחן ליל הסדר, ארכיון

שולחן ליל הסדר, ארכיון צילום: shutterstock

גם שפרה קלמן, בת 19 מירושלים, נמצאת גם היא באוסטרליה מטעם השירות הלאומי במסגרת עמותת בת-עמי. היא משתפת בהחלטה לעשות שירות כל כך רחוק מהבית: "רציתי לצאת לשליחות הזו כדי להתחבר לחלק בעם שלנו שכל כך רחוק פיזית אבל הוא הכי קרוב אלינו בלב. התפקיד שלנו כאן הוא לגרום להם להרגיש הכי קרובים שיש, ואני חושבת שאנחנו מצליחות לעשות את זה".

צילום: נעמסקי פריבור

הריחוק מהבית לא משפיע על החיבור הרגשי לקהילות 

על ליל הסדר הקרב שפרה מספרת: "יש פה קהילה מדהימה, ולמרות שאני בטוחה שאתגעגע לליל הסדר הרגיל שלי עם המנהגים של הבית, זו זכות גדולה להיות כאן עם הקהילה המופלאה פה, לסייע להנגיש את ליל הסדר לילדים הקטנים, ולחוות ליל סדר אחר".

רבקה ושפרה מסכימות שהריחוק מהבית לא משפיע על הלב, והתחושה היא שלמרות שהן כל כך רחוקות מהבית, החום והחיבור עם הקהילה היהודית עוזר להן להרגיש הכי קרוב שאפשר,
כי כולנו בסופו של דבר – עם אחד מאוחד.