שאל את הרב | למה אישה שנאנסה לא יכולה להתחתן עם כהן?

שאלה שהתקבלה במערכת כיפה הציפה סוגיה רגישה וכואבת במיוחד בעניין האפשרות של אישה שנאנסה להתחתן עם כהן. הרב גלעד שטראוס השיב: "לא כל אנוסה אסורה לכהן, והאישה לא נחשבת פחות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/01/23 12:28 כד בטבת התשפג

שאל את הרב | למה אישה שנאנסה לא יכולה להתחתן עם כהן?
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

"שלום. מה העניין של כהן עם אנוסה? למה אסור לה להתחתן איתו? למה היא נחשבת פחות? אנסו אותה. זה לא מרצון. באיזה קטע? ועוד לגרש אותה אם זה אחרי נישואים? הזוי. אם חלאה אחד החליט לאנוס אותה, למה זה צריך להשפיע על חייה הזוגיים? למה במקום לחבק אותה מפנים לה עורף ומגרשים אותה ושהיא תתמודד עם עצמה? אני לא מבין מה התורה מעודדת פה?". 

אסור לכהן התחתן עם אישה ששכבה עם גבר באיסור

הרב גלעד שטראוס השיב: "שלום רב, תחילה נציין שלא כל אנוסה אסורה לכהן. אישה שנאנסה על ידי יהודי לא אסורה לכהן. האיסור להתחתן עם כהן איננו קשור בכלל לאונס. מדובר על אישה ששכבה עם אדם שאסור לה לשכב אתו (אבא, אח, גוי) בין אם הדבר נשעה ברצונה או בעל כורחה - באונס".

"האישה לא נחשבת פחות. היא יכולה להתחתן עם כל יהודי גם עם המלך, גם עם הנשיא וגם עם הרב הראשי. לכהנים יש מעמד של קדושה. בגלל שהם מיועדים לעבוד במקדש, יש להן מגבלות שונות. לכהן אסור להיות במקום טמא - לכן כהן לא משתתף בהלוויות. כמו שלכהן אסור להתחתן עם גרושה, כך אסור לכהן התחתן עם אישה ששכבה עם גבר באיסור, כפי שפרטנו לעיל".