שאל את הרב | קשר בין בחורה רווקה לגבר נשוי

שאלה שהתקבלה במערכת כיפה עוקבת אחר מערכת יחסים רגשית בין גבר לאישה, כאשר אחד מהם נשוי. הרב הלל מרצבך השיב: "ישנה חובה לשמור על ענייניות ולא לפתח קשר מעבר לנצרך" | לאחר מכן פנתה שוב ועדכנה: "שלחתי לו הודעה מכבדת אך ברורה שאני לא מעוניינת להמשיך את הקשר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/21 08:11 כב בטבת התשפב

שאל את הרב | קשר בין בחורה רווקה לגבר נשוי
צילום: shutterstock

קשר בין שני המינים במגבלות ההלכה: שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מציגה סיטואציה בה רווקה מפתחת קשר רגשי עם גבר נשוי. "רציתי להתייעץ. במסגרת התנדבות כלשהי, יצא לי להכיר מישהו נשוי, היה איזה עניין שדיברנו עליו ומשם זה התפתח על דיבורים בנושאי השקפה, אמונה, עבודת ה' וכו'. אני לא יודעת איך להסביר את זה, אבל אני מרגישה כלפיו משהו, ולא בטוחה שזה נכון המצב הזה. הוא אף פעם לא ראה איך אני נראית כי זה רק בשיחות פלאפון, אבל הוא מחמיא לי. הדיבורים שלנו לרוב ממוקדים, הוא כמה שנים מעלי ולמד על נפש האדם וכו' עם לימודי תעודה". 

"כשדיברתי איתו על הנקודה הזאת שאולי זה לא שייך וכו' הוא אמר לי שהוא ממש משתדל שזה יהיה ענייני, ולא להיסחף לשיחות אחרות (למרות שזה קורה) ולדעתו אין בזה בעיה כרגע. לי מרגיש שזה מצב קצת מורכב ואני ממש לא שלימה עם זה. מצד שני, קשה לי עם הדעה שאומרת להתרחק מהבנים לגמרי, אני באמת מבולבלת". 

לא שייך שרווקה תשמור על קשר אישי עם גבר נשוי 

הרב הלל מרצבך השיב: "אשרייך שאת רגישה לעניין, ונותנת דעתך ותשומת לבך לדבר זה. באופן זה יש יותר סיכוי שלא תגיעי לטעויות חמורות בעתיד. זה לא שייך בכלל שבחורה רווקה תשמור על קשר אישי עם גבר נשוי (ובפרט בלא ידיעת אשתו). כבר המשנה במסכת אבות (פרק א משנה ה) הזהירה: 'אל תרבה שיחה עם האישה'".

"הדיבור מקרב בין בני אדם ומוביל פעמים רבות לקשר רגשי עמוק, ומשם בקלות רבות מגיעים לנפילות חמורות יותר. גם אם עלייך זה פחות משפיע (ואינך יכולה לדעת לאן זה יוביל את הרגשות שלך), ייתכן שזה משפיע על הגבר שאת איתו בקשר. האם אשתו מודעת על הקשר ביניכם? מה היא חושבת על כך? אולי הוא בתקופה זוגית מורכבת ואת האישה שאיתה הוא מדבר במקום לדבר עם אשתו?". 

"התוספתא (במסכת כתובות פרק א הלכה ו) כותבת: 'אין אפטרופוס לעריות'. משמעות הדבר שכמעט ובלתי אפשרי לבני אדם להינצל מנפילות בעיניים הקשורים בינו לבינה, כשלא נזהרים ושומרים על מרחק לפני שמגיעים לקשר רגשי. יש להוסיף שהשולחן ערוך פוסק להלכה בחלק אבן העזר (הלכות אישות סימן כא סעיף א) כך:

"צריך אדם להתרחק מהנשים מאד מאד. ואסור לקרוץ בידיו או ברגליו ולרמוז בעיניו לאחד מהעריות. ואסור לשחוק עמה, להקל ראשו כנגדה או להביט ביופיה. ואפילו להריח בבשמים שעליה אסור. ואסור להסתכל בנשים... שמא יבא להרהר בה".

"לאור דברי השו"ע, קשה להבין איך אפשר להתיר קשר עמוק בין גבר לאישה (כשאין זה לצורך נישואים). לאור הנ"ל, הייתי ממליץ לך להגיד לו שאינך מעוניינת להמשיך את הקשר ביניכם. ויפה שעה אחת קודם. כמובן, שאם יש שאלות בנושאים שונים שאת צריכה לברר, מותר להתייעץ גם עם גבר שמומחה בתחום. אבל ישנה חובה לשמור על ענייניות ולא לפתח קשר מעבר לנצרך". הרב חתם את דבריו בתפילה ואיחול למציאת זוגיות בריאה בריאה כדת משה וישראל". 

מספר ימים לאחר מכן, פנתה הצעירה בשנית לרב, הודתה לו על תשובתו ומסרה עדכון. "לאור התשובה, שלחתי לו הודעה מכבדת אך ברורה שאני לא מעוניינת להמשיך את הקשר. ב"ה זה הסתיים בצורה בוגרת. משמח אותי (מאד!) שהצלחתי להשתחרר מהסיפור הזה. וגם משמחת אותי שאני בדור כזה שבו יש רבנים שעונים תשובה כזאת".