קורצים לפמיניסטיות: רבני המיינסטרים ישתתפו בבית מדרש פמיניסטי הלכתי

מיזם חדש תחת השם 'בית מדרש פמיניסטי הלכתי' ידון בנושאים נפיצים כדוגמת בתי כנסת שוויוניים ומעמד האישה. מדובר בחיזוק הקשר בין רבני הציונות הדתית לקבוצות הפמיניסטיות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/02/14 09:43 י באדר א'

קורצים לפמיניסטיות: רבני המיינסטרים ישתתפו בבית מדרש פמיניסטי הלכתי
ShardsOfBlue-cc-by-sa, צילום: ShardsOfBlue-cc-by-sa

מיזם חדש של נשים החברות בקבוצת הפייסבוק 'פמיניסטיות הלכתיות'. יפתחו בשבוע הבא לראשונה בית מדרש המיועד ישירות לפמיניסטיות דתית בשילוב עם רבנים מהמיינסטרים הדתי.

הנשים מבקשות לדון בנושאים בוערים הנוגעים לשוויון בין המינים וכן על סוגיות העוסקות בשאלות המותר והאסור לנשים בעין ההלכה, ובמיזם ישתתפו גם רבנים המשתייכים לארגון רבני בית הלל, המהווים חיזוק משמעותי לפרויקט החדש. ככל הידוע מדובר בפעם הראשונה בה יפתח בית מדרש לפמיניסטיות דתיות.

בשונה ממיזמים קודמים של קבוצות פמיניסטיות שונות, הפעם מדובר במיזם כשר לחלוטין ביוזמה משותפת של חברות הקבוצה עם רבנים מארגון רבני בית הלל, ולא של רבנים אלטרנטיביים שונים המהווים דגל אדום לחלק מאנשי המגזר. יש לציין, כי בעוד שמדובר ברבנים המשתייכים לארגון, 'בית הלל' עצמו אינו חלק מהמיזם החדש.

בשיעור הראשון שיועבר בשבוע הבא תדון הרבנית מיכל טיקוצ'ינסקי, ראש בית מדרש לנשים - מורשה, בנושא 'פסיקת נשים - עבר הווה עתיד' והרב יוני רוזנצוויג ידון בנושא הנפיץ 'שותפות נשים במרחב בית הכנסת - אפשרויות הלכתיות.

חידוש נוסף, המהווה דריסת רגל חדשה בשטח לא מוכר, נעוץ בעובדה שהשיעורים של בית המדרש החדש יועברו בשידור חי מתוך קבוצת הפייסבוק 'פמיניסטיות הלכתיות' וניתן יהיה להפנות שאלות בזמן השיעור עצמו מתוך העמוד. למעשה, יש להניח כי מדובר באחת הפעמים הראשונות בהן שיעור תורה מועבר בשידור חי בתוך הפייסבוק באופן מסודר (בניגוד לשידור חי ברשת שקיים זה זמן מה).

יש לציין כי בעוד קבוצות פמיניסטיות אחרות במגזר פונות לכיוונים ליברליים הרבה יותר כדוגמת רפורמים וכדומה, קבוצת 'פמיניסטיות הלכתיות' היא קבוצה של נשים דתיות במלוא מובן המילה שעוסקות בצד הפמיניסטי של המגזר.

עו"ד בת-שבע שרמן שני ומיטל בנשק, מארגנות המיזם אמרו לכיפה כי: " מטרת המיזם לענות על צורך שהתעורר מהשטח לאחר שנה של פעילות בעולם הוירטואלי. גילינו ביקוש עז לברור סוגיות של פמיניזם בהקשר הדתי מתוך מחויבות הלכתית. אנו מקוות לשתף פעולה עם רבניות ורבנים מכל גווני הציונות הדתית ולקדם מודעות לפמיניזם ההלכתי".

עורכת הדין בת שבע שרמן שני היא מנכ"לית ארגון 'יד לאישה' לשעבר הפעילה למען מסורבות גט ושהייתה מועמדת בעבר לוועדה למינוי דיינים בבתי הדין הרבניים. מיטל בנשק היא מנכ״לית עמותת קדמה (סטודנטים מתנדבים בקהילה), מנהלת שותפה של קבוצת פמיניסטיות הלכתיות וחברה בפורום הנשים של מפלגת הבית היהודי.

בשנים האחרונות פועלים רבנים מארגון בית הלל באופן אינטנסיבי על מנת להושיט יד לקבוצות פמיניסטיות, שחלקן נחשבות מוקצות במגזר הדתי. בחודש יוני אשתקד אישרו רבני בית הלל לנשים לומר קדיש יתומה בבית כנסת ובחג שמחת תורה יזמו הרבנים ריקודים של נשים עם ספרי תורה. הרב יוני רוזנצוויג נחשב אחד מהרבנים הבולטים אשר מקדמים את הנושא.