למען העגונות: הצעה להעמיד אישה כמנכלית בתי הדין הרבניים

בתיה כהנא דרור, מנכ"לית 'מבוי סתום' אשר פועל למען מסורבות גט ועגונות הגישה מועמדות לתפקיד מנכ"לית בתי הדין לאחר שלפני חצי שנה קבע בית המשפט כי התפקיד יפתח לנשים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 15/05/14 10:52 טו באייר התשעד

למען העגונות: הצעה להעמיד אישה כמנכלית בתי הדין הרבניים
ori, צילום: ori

בתיה כהנא דרור, מנכ"לית ארגון 'מבוי סתום' תתמודד על תפקיד מנכ"לית בתי הדין הרבניים, כך נודע ל'כיפה'. כהנא דרור פועלת בשנים האחרונות למען מסורבות גט ועגונות מתוקף תפקידה.

בפברואר 2014 אישרה וועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק של חברות הכנסת שולי מועלם ואיילת שקד, לפיה לפיה נשים יוכלו להתמנות למנכ"ל בתי הדין הרבניים, ולא רק גברים. כיום, החוק מגדיר כי רק גבר יכול להתמנות לתפקיד, וזאת למרות שמדובר בתפקיד מינהלי-ציבורי בישראל, נטול סמכויות שיפוטיות-הלכתיות.

"בדיוק כפי שנשים מכהנות כיום בשלל תפקידי מפתח בחברה הישראלית אין לי ספק כי הגיע העת לאפשר מינוי אישה למנהלת בתי הדין הרבניים. צעד זה, כמו צעדים נוספים שביצענו בתקופה האחרונה בנושא דת ומדינה, מציגים לציבור יהדות מקרבת, מקרבת ולא מרחיקה", אמר אז חבר הכנסת אלעזר שטרן.

אמש (ד') הגישה כהנא דרור את מועמדותה לתפקיד מנכ"לית בתי הדין. כהנא דרור (49) נולדה בחיפה והייתה הראשונה בתולדות אופנת כפר פינס שהתגייסה לצבא כמורה חיילת. לצד לימודים אקדמיים ארוכים שכללו תארים בפסיכולוגיה, בהיסטוריה, במדעי המדינה ובמשפטים, היא עבדה בטלוויזיה, בגרעין המייסד של התכנית 'פופוליטיקה' ועוד. "הייתי עוף מוזר. לא היו הרבה דתיים ברשות השידור ואם היו יכולת למצוא אותם במחלקת הדת, בפינות של דתיי מחמד כמו 'פסוקו של יום. היה לי חשוב ללכת לטלוויזיה הכללית, לעצב את השיח התרבותי בישראל", אמרה בראיון במעריב לפני שנה.

לכהנא דרור דעות שנויות במחלוקת בנושא נישואין והיא מאמינה כי יש לקדם נישואין אזרחיים במקביל למסלול הדתי. "מישהו חושב שהמונופול מעכב נישואי תערובת? צריך להסתכל במציאות. הרי כל הזמן חל כרסום בהלכה. ביום שיהיה מסלול של נישואים אזרחיים ואנשים יתחתנו איך שירצו בית הדין הרבני יצטרך למצוא פתרונות מוסריים וראויים גם לדרך הדתית. כי אם ההלכה חפצת חיים ורוצה להמשיך להתקיים, היא חייבת למצוא מנגנון פירוק של הנישואים שלא יהיה תלוי ברצון בני הזוג". עם זאת מגדירה עצמה כהנא דרור דתייה וטוענת כי נישואים אזרחיים ימנעו את הסרבנות והעגינות, ולא יפגעו בהלכה.

"ההלכה השכילה להתפתח ושמרה על העם היהודי", אמרה. "אבל המציאות הישראלית והחילוניות הציבו לה אתגר חדש". אם תיבחר כהנא דרור היא תהיה האישה הראשונה בתפקיד זה.