השיטה הסודית של הרבנית מיכל פרץ, סוחפת אחריה רבבות

נשים רבות מגיעות מדי שבוע לשיעוריה של הרבנית מיכל פרץ, אשתו של הרבצ"ר המכהן, המלמדת אותן את "שיטת המגירות". מה סוד הקסם שהפך אותה לטרנד הכי חם במגזר?

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 16/05/13 17:45 ז בסיון התשעג

השיטה הסודית של הרבנית מיכל פרץ, סוחפת אחריה רבבות
כיפה, צילום: כיפה

זה לא חדש: תלמוד התורה לנשים בשנים האחרונות תופס תאוצה. אם את לייטית, חרד"לית או מתונה זה כבר ממש לא משנה, את תמצאי את הרבנית, המדרשה או השיעור שירווה את צמאונך. בשנים האחרונות התפתחה לה תופעה חדשה: מאות בנות נוהרות אחריה, מתקשרות אליה 24 שעות ביממה, שיעוריה לנשים ברחבי הארץ מלאים עד אפס מקום ועוברים מפה לאוזן. בזמן שבעלה טס על ”יסעור“ או פוסק הלכה לצה"ל, הרבנית מיכל פרץ מפיצה את 'שיטת המגרות' וסוחפת אחריה נשים רבות. אגב, לא רק דתיות.

בכל יום שני בשעה חמש וחצי בבית הכנסת ”קצין“, בלב שכונה יוקרתית בעיר רעננה, מתקבצות מדי שבוע מאות נשים לשיעור שזוכה לפופולאריות רבה - ללא כל פרסום. כל ניסיון להגדיר את אופי הקהל ייתקל בכישלון: נשים מבוססות ועשירות לצד נשים מהפריפריה, ספרדיות ואשכנזיות, חילוניות או דתיות שהמשותף לכולן הוא הרצון העז להאזין לרבנית פרץ, שעושה את כל הדרך הארוכה מהיישוב נווה שבחולות חלוצות, דרומית לרצועת עזה - עד לרעננה. שיעורים כאלה מתקיימים ברחבי הארץ וברמות שונות, השיעור בתל אביב למשל מתקיים בשעה שבע בבוקר והוא למי שנחשבות מתקדמות ומנוסות יותר, מנוסות בלפתוח את המגירות הפנימיות של חייהן.

מ"כת" דחויה לשיעור פופולרי. הרבנית פרץ בשיעור (צילום: כיפה)

"שיטת המגירות" של הרבנית פרץ זכתה בעבר לביקורת רבה, בעת שהרבנית סילביה דהרי פיתחה אותה למעלה משני עשורים והקימה חוג נשים מצומצם שהוגדר על ידי המרכז לכתות ואף על ידי פורום ”תקנה“ ככת של ממש. ”אין אנו דנים ב"שיטת המגירות" לגופה, אולם, כאנשי תורה, אנשי חינוך ואנשי מקצוע בתחום הטיפולי, אנו מתריעים מפני הסכנות והתוצאות הנפשיות הקשות, העלולות להיגרם בעטיה של ההתנהלות של סילבי", כתבו אנשי פורום תקנה. מאז ירדה סילביה למחתרת והשיטה נגנזה בארכיון דעת הקהל.

מי שהחליטה להציף את הנושא מחדש היא כאמור הרבנית מיכל פרץ, אשתו של הרבצ“ר המכהן ותלמידתה המובהקת של סילביה, שאט אט יצרה חוג נשים ענק מכל רחבי הארץ שלומדות את השיטה. מי שמבקר בשיעוריה של הרבנית פרץ לא יכול שלא להתרשם כי זאת פועלת רחוק מכל דבר שאפשר לכנות אותו כת ואת השיטה שדבקה בה כל רע, הפכה לתורת חיים.

"בשיעורים של הרבנית מיכל אני מקבלת כלים פרקטיים לחיים מתוך מודעות עצמית", מסבירה גלית, כבת 50, תלמידה של הרבנית פרץ מזה מספר חודשים, שעושה את כל הדרך מחדרה כדי להשתתף בשיעור באופן קבוע. ”הרעיון הוא שככל שתעשה סדר במגירה שלך, כך חייך יהיו מאורגנים ומסודרים יותר. כמו שבמגירה אתה יודע לזרוק את הטפל ולהתמקד בעיקר, כך גם בחיים והכל מתוך עבודה פנימית“, היא מנסה להסביר את השיטה.

בכל שיעור מבקשת הרבנית פרץ מאחת המשתתפות להביא עימה את אחת ממגירות הבית ולשתף בבעיה או נושא עליו היא מעוניינת לדבר עם בנות השיעור. באמצעות החפצים במגירה מתחקה הרבנית פרץ אחר שורש הבעיה הנפשית או הרוחנית, כשבסוף התהליך היא מעניקה לתלמידה כלים מעשיים להתמודדות ומשימה לעבודה פנימית.

השיעור יפתח בדרך כלל בפרשת השבוע בראיית הזמן והשעה ועם מסרים רלוונטים לחיים בכלל ולחיי האישה בפרט. בשיעור על פרשת מצורע, לדוגמה, שוחחה הרבנית פרץ עם הבנות אודות השימוש שלהן בפה - בדיבור, באכילה ובצורות השונות לכך. בשלב מסויים הופך השיעור לרב שיח בין כל בנות השיעור, כשהרבנית פרץ מנחה אותו ומסכמת.

מנקים את המגרות, מגיעים גם לנשמה (צילום: כיפה)

"באחד השיעורים הגיעה בחורה המטפלת בבני אדם וסיפרה לרבנית כי הרבה מאוד זמן אין לה לקוחות", מספרת התלמידה גלית, "הרבנית בקשה את מגירת העבודה שלה והמטפלת הביאה מגירה עם הרבה מאוד תעודות התמחות שלה. לאחר שיחה אמרה לה הרבנית שהיא צריכה להבין שהכוח שלה בא ממנה ולא מהתעודות והמליצה לה לזרוק אותן".

"אחד הסיפורים המרגשים שהיו לנו בשיעור הוא על גרושה שסיפרה לרבנית שכבר שנים רבות היא ללא מערכת זוגית משמעותית", מספרת יעל, כבת 30 שאינה מגדירה עצמה דתייה, הלומדת אצל הרבנית פרץ בחמש השנים האחרונות. ”הגרושה בחרה להביא את מגירת התכשיטים שלה ומיכל שאלה מאין כל התכשיטים. התברר שכולם ניתנו כמתנות מכל האקסים שלה. הרבנית המליצה לה לתרום את כל התכשיטים ולהשאיר מאחור את מערכות היחסים הקודמות שלה. היא בהתחלה סרבה כי התכשיטים עולים הרבה כסף, אך מה שבסוף קרה הוא שהיא חיפשה למי לתת אותן והבחור שסייע לה בכך הפך מאוחר יותר לבעלה. היום הם כבר חובקים ילד“.

יעל, מה בחורה לא-דתייה מוצאת בשיעורים של הרבנית פרץ?

"פעם אחת היא אמרה לנו: 'אני יושבת מולכן ונהנית לראות אתכן. אחת עם כיסוי ראש ואחת בלי, אחת עם חצאית ארוכה ואחת עם מיני, אחת עם שיער חום ואחת בכלל עם קרחת והמשותף לכולכן שאתן מקסימות וכולכן חלק אלוה ממעל'. אתה מבין? זה לא שיעור שאפשר לשייך אותו לסוג מסוים של אישה אלא הרבנית באמת פתוחה לכולן ואנחנו יכולות להתקשר אליה 24 שעות ביממה. אחרי שהיא מסבירה שכל אדם הוא חלק אלוה ממעל אני לא מסוגלת לרכל על אדם אחר, פשוט לא. אני מבינה שאני שווה וכמוני כולן שוות והכעס הפנימי פשוט הופך לשמחה גדולה. מיכל אומרת שכל אחת מאיתנו היא יצירת מופת של הקב"ה, זה משמח לא?".

לא שטיפת מוח אלא דרך חיים. הנשים בשיעור (צילום: כיפה)

"לפני שהכרתי את הרבנית הייתי נוהגת לקרוא ספר לפני שאני הולכת לישון", ממשיכה יעל לספר, "מאז שהתחלתי ללכת לשיעורים, אני עוברת על המחברות לפני השינה, בהן אני מסכמת כל מילה שהיא אומרת. אתה צריך להבין שזה לא שטיפת מוח אלא כלים איתם אנחנו יוצאות לחיים, לעבודה פנימית לא פשוטה. הדברים שהיא אומרת מלווים אותי כל היום ובכל צומת שאני נתקלת בחיים. אחד הדברים שמיכל תמיד אומרת זה כל הזמן לתת והרבה. לסביבה, לחברים, לאנשים שאנחנו לא מכירות, לתת כל הזמן. היא אומרת שברגע שאני נותנת אני פותחת פתח טוב בעצמי ומרגע שאני מוציאה מתוכי - המגירה הזאת נשארת פתוחה והיא יכולה עכשיו גם לקבל. דווקא הנתינה התמידית מאפשר קבלה של הנקודות היפות של החיים שלנו“.

השיעור ברעננה מסתיים ונשים צעירות ומבוגרות יוצאות מבית הכנסת כשמחברותיהן בחיקןף אל עבר שבוע נוסף בו יישמו, יחשבו, ויחיו עם הכלים שהרבנית פרץ העניקה להן. הרבנית פרץ היא עובדת סוציאלית במקצועה ולמרות עשרת ילדיה היא עומדת לרשות תלמידותיה 24 שעות ביממה, ממש כך. חניית בית הכנסת שהיית צפופת רכבים מתרוקנת אט אט וגם הרבנים עוזבת את המקום אל השיעור הבא.

אולי זו הרבנית עצמה שמצליחה לסחוף את הנשים הרבות? אולי זו השיטה שנוגעת להן בלב ואולי בכלל זה הצימאון לתורה ולדרך שהיו כל כך חסרים להן? "אתה צריך להבין משהו", אומרת גלית, "לגברים יש את הרב מהישיבה או הרב בבית הכנסת ומה יש לנו הנשים? אין לנו. יותר נכון לא היה לנו. היום יש לנו את מיכל".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il