הרב אבינר נגד טבילת רווקות: "חיים משותפים ללא נישואין - אסורים לחלוטין"

בהתייחס לעתירת ארגוני הנשים הדתיות בדרישה לאישור טבילת רווקות, טוען הרב שלמה אבינר כי "האיסור איננו בדיוני, אלא מציאותי גם בימינו"

חדשות כיפה אורי פולק 29/12/11 18:35 ג בטבת התשעב

הרב אבינר נגד טבילת רווקות: "חיים משותפים ללא נישואין - אסורים לחלוטין"
ערוץ מאיר, צילום: ערוץ מאיר

"על אף שאני מאמין לרווקות הדתיות המבקשות לטבול מסיבות רוחניות, הרי שטבילה זו אסורה מפני שההלכה לא חילקה את עמדותיה אלא אסרה טבילה זו באופן גורף" - כך אומר היום (ה') לכיפה הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים", בהתייחס לעתירה שהגישו ארגוני נשים דתיות לבג"ץ, בדרישה כי יורה למועצות הדתיות להתיר לרווקות, אלמנות וגרושות, לטבול במקוואות בישראל.

כפי שדווח בכיפה, במסגרת העתירה שהגישו ארגון הנשים הדתיות "קולך" ו"מרכז צדק לנשים", טענו הארגונים כי הממסד הרבני מוסיף להתנגד למהלך מפני שיש פוסקים הלכתיים הסבורים כי טבילת רווקות נעשית, למעשה, כדי לאפשר להן לקיים יחסי מין ללא נישואין. לדברי העותרים, "התוצאה של כפיה דתית זו היא אפליה פסולה בין נשים רווקות לנשואות".

הרב אבינר מסביר כי "מבחינה הלכתית, בתשובת הריב"ש, אחד מרבותינו הראשונים, נפסק כי רווקות, אלמנות וגרושות אינן טובלות. כך גם נפסק ב"בית יוסף" ב"יורה דעה" בהלכות נידה ומעולם העניין הזה לא שונה. אפילו בערב יום הכיפורים, שנוהגים לטבול לשם טהרה, כתוב בספרי ההלכה שאלו אינן טובלות".

הרב אבינר מסביר כי הנימוק ההלכתי הוא "שטבילת רווקות תרופף את הזהירות בתחום הצניעות והאישות". הוא מצטט את תשובת הריב"ש, שכותב "שלא יבואו לידי מכשול", זאת "מפני שאנשים יחשבו שאם הן טובלות - מותר להתקרב אליהן. זה איננו נכון. לכן הוחלט לאסור טבילת רווקות".

"אנו באמת עדים לבעיה הזו", מסביר הרב אבינר, "ישנה טעות לחשוב שאיש פנוי ואישה פנויה יכולים לנהל אורח חיים דתי ברווקות, אם האישה טובלת. התופעה הזו זלגה לכל הארץ. החשש הזה איננו בדיוני, אלא מציאותי ונכון לימינו. כמובן שזה שאיננו נכון, מפני שחיים ללא נישואין הם חיים של זנות ועל כן הם וודאי אסורים".

ראש ישיבת "עטרת כהנים" אמנם אמר כי הוא "יכול להבין את טענת הנשים הדתיות, שאומרות שהן מבקשות לטבול מסיבות רוחניות של טהרה. אבל הלכתית, אי אפשר "לחלק". אי אפשר שהבלנית תעשה סלקציה ותשאל את הטובלות לגבי טבילתן. זה בכלל לא אפשרי. לכן חכמים תקנו תקנות רבות, שהן תקנות טובות ונכונות, אף על פי שיש מי שלא נוח לו".