"אמונה" דורשת הכרה של הרבנות הראשית בקורס למשגיחות כשרות

תנועת הנשים הדתיות תעתור לבג"ץ נגד הרבנות הראשית, אם עד לסוף השבוע הקרוב תמנע הרבנות מלהכיר בבוגרות הקורס הראשון של משגיחות הכשרות, שיסתיים בחמישי הקרוב

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 25/06/13 12:09 יז בתמוז התשעג

"אמונה" דורשת הכרה של הרבנות הראשית בקורס למשגיחות כשרות
יוסי זליגר, יחצ, צילום: יוסי זליגר, יחצ

תנועת האישה הדתית-לאומית "אמונה" תבקש מבג“ץ סעד משפטי, אם עד לסוף השבוע תמשיך הרבנות הראשית לישראל בסירובה להעניק הכרה ממלכתית ותעודות הסמכה לבוגרות הקורס הראשון של משגיחות כשרות. המחזור הראשון מסיים את לימודיו מחרתיים, ביום חמישי הקרוב.

התנועה שיגרה לפני כשבועיים מכתב התראה אל השר לשירותי דת, נפתלי בנט, ואל מנהל אגף הכשרות ברבנות, הרב יעקב סבג, בו מפורטת השתלשלות האירועים, שהובילה לפתיחתו של הקורס, בדיוק על-פי מתכונת תכנית הלימודים המוכרת על-ידי הרבנות הראשית, ואף יותר מכך.

בפועל התפרס הקורס על פני 160 שעות, והקיף את כל הנושאים בתחום הכשרות: מהכשרת בשר ועד לטכנולוגיה של המזון, מתרומות ומעשרות ועד למשקאות חריפים, וכמובן עוד מגוון רחב של נושאים. 13 נשים סיימו את לימודיהן בהצלחה, והן מבקשות להיבחן ולזכות בהכרה רשמית וממלכתית, כנהוג וכמקובל. בינתיים חסומה דרכן לקבלת עבודה בתחום, משום שהרבנות גוררת רגליים ומסרבת להתייחס לבקשה.

הפנייה הראשונה של "אמונה" אל הרבנות הראשית נעשתה לפני 14 חודשים. יו"ר "אמונה", ליאורה מינקה, מדגישה שהקריטריונים המפלים, כפי שמופיעים בחוזר מנכ"ל המשרד לשירותי דת, מנוגדים לעיקרון השוויון החוקתי, לזכות היסוד בדבר חופש עיסוק, וכן עומדים בסתירה לחוק שיווי זכויות האישה ולחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. "מדובר באפליה על רקע מגדרי - במובנה הפשוט ביותר".

ב“אמונה“ מזכירים כי כבר לפני 20 שנה החליט בג“ץ לפסוק לטובת בוגרות הקורס להכשרת טוענות רבניות. גם אז התנכרו לפניות העותרת, ובסופו של דבר ניתנו האישור וההכרה הפורמאלית לקורס, כמבוקש. "לפני כמה שנים איש לא האמין שאי-פעם תופיע טוענת רבנית בפני בתי הדין. היום זהו מחזה כל-כך שכיח, כל כך מוסכם, כל-כך יום-יומי, שקשה להאמין עד כמה ולמה עורר התנגדות, ובעיקר כשגם אז כמובן לא הייתה לכך סיבה אמיתית. היום זהו חלק בלתי נפרד מהנוף של בתי הדין הרבניים, ואין אדם שלא משבח את תרומתן המקצועית ואת חשיבותן ותרומתן של הטוענות לדיונים. כך, אין לי שום ספק, יקרה גם הפעם", אומרת מינקה.

קורס משגיחות הכשרות - כאמור, ראשון מסוגו בארץ ובעולם - מנוהל באופן מקצועי על-ידי מרים גולדפישר, טוענת רבנית ועו"ד, כשלצידה רבנים ואנשי מקצוע מן המעלה הראשונה, המתמחים בהיבטים שונים ומגוונים בתחומי הכשרות. יצוין כי בכירי הרבנים בציונות הדתית - וביניהם הרב יעקב אריאל והרב דב ליאור - נתנו ברכתם לקיום הקורס והבהירו באופן חד משמעי, בהסתמך על פסיקת הגאון ר' משה פינשטיין, כי אישה יראת שמיים, שלמדה את נושאי הכשרות בצורה מקפת, יכולה לשמש כמשגיחת כשרות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן