"איך אפשר בכלל לסחוב דבר כזה על הראש?"

פרוייקט חדש של הצלמת הדס פרוש, מציג נשים בנות המגזר הדתי, אשר נוהגות לחבוש כיסויי ראש מרשימים ובולטים במיוחד, בראיון ל"כיפה" היא מספרת מה משך אותה לעסוק בנושא

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/12/18 11:42 ב בטבת התשעט

"איך אפשר בכלל לסחוב דבר כזה על הראש?"
חני כהן יהונתן, צילום: הדס פרוש-פלאש 90

"אני צלמת של 'פלאש 90', חיה ועובדת בירושלים" מספרת הדס, "במהלך סיוריי ברחובות העיר, הבחנתי שכיסויי הראש של הנשים מהציונות הדתית, הולכים ונעשים עם הזמן יותר גדולים, צבעוניים ונפוחים. זה נורא בלט, והזכיר לי מאוד את הפסל המפורסם של המלכה נפרטיטי, בו מונח על ראשה  כתר גדול. כיסויי הראש הללו ממש נדמו לי ככתר, המעניק לאישה מראה מפואר ומלכותי. בנוסף, זה גם שידר לי עוצמה וחוזק נשי, כי לפעמים אני שואלת את עצמי, איך אפשר בכלל לסחוב דבר כזה על הראש.. זה נראה לי כל כך כבד, שלא הבנתי כיצד זה לא נופל. ומה שמשך אותי להתעמק בנושא זה הקונפליקט, בין זה שכיסוי ראש בא הסתיר ולהצניע, אבל את הנשים האלה, זה דווקא מאוד מבליט". 

עדינה גורי

עדינה גוריצילום: הדס פרוש-פלאש 90

אורית לייזרסון

אורית לייזרסוןצילום: הדס פרוש-פלאש 90

 

ואילו תשובות קיבלת?

"כאשר שאלתי כל אחת מהן במהלך הצילומים, מה משמעות כיסוי הראש עבורה, קיבלתי תשובות מעניינות. הייתה מי שאמרה, שאצל האישה יש קשר מאוד חזק בין חומר ורוח, כי היא מחברת בין חומר לרוח בתוכה כשהיא יוצרת חיים, והכיסוי ראש הוא ביטוי למה שקורה בפנים. אפילו מבחינת התחושה, ומצב הרוח שלה, ואיזה כיסוי ראש היא בוחרת לחבוש באותו יום. תשובה מעניינת נוספת שקיבלתי, זה שהכיסוי מקרין החוצה את היופי הפנימי, והוא גם מקרב אותה לאלוקים".

 

"הרבה מהנשים הללו נמצאות בתהליך של העצמה נשית, ומעצימות אחרות"

"קראתי לתערוכה 'האישה היפה הגיעה' - כי זו משמעות השם השם 'נפרטיטי', וגם כי מצאתי אותו מאוד מתאים לכך, שיש התעוררות בקרב קהילות הדתיות בשנים האחרונות, לזה שנשים יותר בולטות. גם בכיסויי הראש, וגם בעיסוק שלהן, ובמעורבות שלהן בקהילה. הרבה מהנשים הללו נמצאות בתהליך של העצמה נשית, ומעצימות אחרות. אם זה בטיפולים הוליסטיים, או בהדרכה למיניות הוליסטית, או ריקודי בטן תרפיים. בעיניי, יש קשר מובהק בין ההעזה להיות בולטת יותר, ולהקרין את היופי והעוצמה שלהן בכיסוי הראש, לבין העיסוק המקצועי של כל אחת מהן".

צילום מתוך "האישה היפה הגיעה"

צילום מתוך "האישה היפה הגיעה"צילום: הדס פרוש-פלאש 90

צילום מתוך "האישה היפה הגיעה"

צילום מתוך "האישה היפה הגיעה"צילום: הדס פרוש-פלאש 90

צילום מתוך "האישה היפה הגיעה"

צילום מתוך "האישה היפה הגיעה"צילום: הדס פרוש-פלאש 90

חני כהן יהונתן - אשר הצטלמה לפרוייקט, מספרת על התגובות שקיבלה: "כשהדס פנתה אליי, שמחתי לגלות שגם צלמת חילונית מעריכה את האמנות שלי. לא אכחיש שהיה פה חשש קטן שאולי יש פה איזה פח שאני עלולה ליפול בו, והאמת, הופתעתי. ציפיתי להרבה ביקורת והרמות גבה, וכמעט שלא היו. הייתי בטוחה שלא יבינו את המקום שלי, את האמנות. מה פתאום פרחים על הראש באמצע החיים, ועוד על מטפחת? זה מעניין שרואים כיסוי ראש ססגוני כזה בפעם ראשונה וכולם מתפעלים ומחמיאים, גם בקרב נשים החילוניות. 

הדס עשתה עבודה מדהימה בכך שיצרה ממש מגוון מעניין של נשים, כי קל מאוד לקחת חצי מתושבות 'בת עין' ולצלם אותן, או מלא 'גבעוניות' עם מגה מטפחת. אבל הפרוייקט הזה הוא 'קיבוץ גלויות' נשי של המגזר, מגוון רחב כל כך של זרמים ודעות, פסיפס נשי אנושי".

 

 

 

חלק מתמונות יוצגו בתערוכת "עדות מקומית" במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, החל מה-20.12.18.