תפילות לקהל בשעת החופה

נראה להציע כי ראוי להרחיב את הנוהג הקיים בקרב חלק מהציבור לפיו הקהל נושא תפילה סמוך לחופה להצלחת דרכם של החתן והכלה

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 29/07/18 10:07 יז באב התשעח

תפילות לקהל בשעת החופה
לשמח חתן וכלה, צילום: shutterstock

מבוא
תפילות רשות שונות נתחברו סביב טקס החתונה. ידועות ביותר תפילות שהחתן והכלה עצמם נושאים קודם כניסתם לחופה, וכן יש בידינו תפילות לאמירה בידי הורי החתן והכלה. אולם ידועות אף תפילות אחדות, אמנם לא רבות במספר, לאמירה בידי הקהל בשעת החופה, הכוללות בעיקרו של דבר נוסחאות ברכה להצלחת חייהם ודרכם של בני הזוג.
קיבצתי לקט של נוסחאות תפילה לאמירה בידי הציבור בשעת החופה המוגש כאן. לפי המוזכר במקורות, שעת כניסתם של החתן והכלה לחופה היא עת רצון עבורם וכן עבור כלל הציבור. לפיכך נראה ככלל גם לומר כי מלבד התפילות המוסבות על הזוג הנישא, ומעבר לתפילות שנושאים החתן והכלה עבור מכריהם ועבור מי שזקוקים לישועה, יכול כל יחיד לנצל את שעת הכושר לנשיאת תפילות אישיות.

הרב מרדכי אליהו
הרב מרדכי אליהו זצ"ל חיבר נוסח תפילה-ברכה לקהל בשעת החופה שהתקין לאומרו, וזו גרסתו:

"יהי רצון מלפניך ה’ אלוקינו ואלוקי אבותינו שתשרה שכינתך בבית הזה ותסייע לחתן ולכלה לבנות בית בששון ושמחה. בית שֶׁיִּשְּׁרוּ בו תמיד הגילה והרינה הדיצה והחדווה. בית מלא קדושה וטהרה. בית מלא בברכת ה'. בית שמקרב גאולתם של ישראל.
אנא ה' זכה את החתן והכלה לחיות באהבה ואחווה שלום ורעות. זכה אותם לשמוח אחד בשני. זכה אותם בפרנסה טובה. זכה אותם בבנים ובבנות בריאים ושלמים. 
אנא ה’ זכה אותנו לשמח את לב החתן והכלה ויתקיים בנו 'כל המשמח חתן וכלה כאילו הקריב תודה, וכאילו בנה חורבה מחורבות ירושלים'. ותתקיים בהם ובכל ישראל השמחה הזו, ותרבה ותעלה מעלה מעלה בלי הפסק, עד שנזכה לגאולה שלמה.  
אמן כן יהי רצון."

תפילתו זו של הרב מרדכי אליהו נקלטה ונאמרת בחופות שונות. החזן-זמר אוהד מושקוביץ פגש בה במהלך חופה שליווה. בהתאם לתיאורו, הוא התחבר מייד למילותיה הפשוטות והמרגשות, והחליט להופכה לשיר. כך הוא שילב חלקים ממנה בשיר שהוענק לו הכותר "ברכת החופה", ואשר נכלל באלבומו "סגולה". לחנו של שיר זה הוא עיבוד של לחן שירו בלועזית של ג'ון לג'נד All of Me. 
וזה נוסח התפילה המתומצת שנכלל בשירו של מושקוביץ: 

"יהי רצון מלפניך ה' אלוקי ואלוקי אבותי, שתשרה שכינתך בבית הזה. ותסייע לחתן ולכלה לבנות בית בששון ושמחה, בית מלא בברכת ה', בית מלא קדושה.
אנא ה' זכה את החתן והכלה לחיות באהבה, זכה אותם לשמוח אחד בשני, זכה אותם בבנים ובבנות בריאים ושלמים."

אביהו איתן חדד
אביהו איתן חיבר בזמננו שורה של נוסחי תפילות רשות חדשים, ובכלל זה "תפילה לציבור בעת החופה". תפילה זו פורסמה תחילה במרשתת, ובהמשך יצאה לאור בדפוס, לעיתים בלי שם מחברה.
וזו לשון התפילה:

"ריבונו של עולם, בשעת רצון זו עומדים החתן והכלה תחת החופה לייסד בית נאמן בישראל.  
אנא ישתבח שמך לעד, ברחמיך הרבים זכֵּם להקים בית כשר ונאמן ויהיה ביתם בניין עדי עד על אַדְנֵי התורה והיראה, והשרה שכינתך בביתם מתוך אהבה ואחווה, הבנה, שלום ורעות. תן להם חיים ארוכים וטובים של שמחה אמיתית ופנימית מתוך יישוב הדעת, שלווה ובריאות איתנה וברכם בכל מיני ברכה, והשפע עליהם משפע אוצרך הטוב, והצלח את דרכם ברוחניות ובגשמיות בכל מילי דמיטב, פרנסה בכבוד וברווח, ויזכו להתגורר במקום יישוב נוח ומוצלח לקיים כל דברי תורתנו בקדושה, מתוך יראת שמים טהורה, אהבה ושמחה תמידית. 
וכן יהי רצון מלפניך מלך רם ונישא, ברכם ב'בִּרְכֹת שָׁדַיִם וָרָחַם', וזכֵּם להיפקד בנקל בזרע קודש של קיימא ולהעמיד דורי דורות של בנים ובנות צדיקים וישרים, כולם שומרי תורה ומקיימי מצוות מתוך יראת שמים טהורה ובריאות איתנה, וירוו מהם רוב נחת ואושר. ופרוס סוכת שלומך על כל יוצאי חלציהם ועל כל המחותנים. ונזכה כולנו יחד לקבל פני משיח צדקנו ולראות בבניין בית מקדשנו ותפארתנו בכלל עמך בית ישראל, במהרה בימינו אמן."

רבי נתן מברסלב
ב"ליקוטי תפילות" לרבי נתן מברסלב, תלמידו המובהק של רבי נחמן, מצויות תפילות אחדות הנישאות בידי משתתפי החתונה שבהן הם מביעים את התקווה שיזכו לשמח בחתונה את בני הזוג באופן הראוי. גם תפילות אלו יכולות וראויות להיאמר בשעת החופה. תפילות אלו ערכתי וכינסתי לקראת ל"ג בעומר של שנת תשע"ה במאמר שהתפרסם באתר "כיפה" ("תפילות לשמח חתן וכלה - אסופה מתוך 'ליקוטי תפילות'", אתר כיפה, י"ז באייר תשע"ה, 6 במאי 2015).

תפילות נוספות
קיימות תפילות נוספות אחדות לאמירה בידי הקהל בשעת החופה, ונוסחאות אחדות מצויות ברחבי האינטרנט בלא שם מחבריהן. תפילות אלה מגלות דמיון תוכני הן לתפילתו של הרב מרדכי אליהו והן לתפילה בנוסחו של אביהו איתן. בהקשר זה ראוי לציין כי גם תפילתו של הרב אליהו מופיעה במקומות שונים במרשתת בלי שם מחברה, ובמקום אחד הגדילו לעשות ובדף תפילה שנדפס ייחסו את התפילה לשל"ה הקדוש. 
בהתחשב בכמות המצומצמת למדי של תפילות לאמירה בידי הקהל בעת החופה, קיים מקום בזמננו להרחיב את הרפרטואר ולהוסיף על המצאי הקיים.
בהקשר זה ברצוני להציע התאמה של נוסח "תפילה קצרה לחתן וכלה ביום הנישואין אחר קבוץ העם", שנתחבר בידי הרב יהושע סגרי (תס"ט–תקנ"ז; 1708–1797), תלמידו של הרב משה זכות ורבה של סקנדיאנו שבאיטליה. הרב סגרי חיבר תפילות רבות, ואת התפילות בענייני אישות; נישואין, טבילה, היריון ובנים, פרסמתי מתוך כתבי יד עם מבואות מפורטים ["תפילותיו של רבי יהושע סגרי בענייני אישות – נישואין, טבילה, היריון ובנים", ידע עם, ל"ו-ל"ז, 71–72 (תשע"א), עמ' 83–94]. 
והנה, חלקה השני של התפילה לחתן ולכלה הוא תפילה הראויה לאמירה בזמננו, תוך התאמתה, על ידי הקרואים בשעת החופה. וזה הנוסח המקורי של קטע זה של התפילה:

"וּבְכֵן יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, מְהַוֶּה כָּל הַהֲוָיוֹת, וּמְזַוֵּג כָּל הַזִּיוּוּגִים, וּמַתִּיר אֲסוּרִים בַּקּוֹשָׁרוֹת [במקרא: בַּכּוֹשָׁרוֹת], שֶׁתִּהְיֶה הַשָּׁעָה הַזֹּאת שֶׁאָנוּ נִכְנָסִים בַּחֻפָּה, לִפְנֵי עֵדָה קְדוֹשָׁה, שְׁעַת אַהֲבָה, שְׁעַת בְּרָכָה וּבָנִים, שְׁעַת גְּדוּלָה, שְׁעַת דִּיצָה, שְׁעַת הַשְׁקֵט, שְׁעַת וִיעוּד, שְׁעַת זְכוּת, שְׁעַת טוֹבָה, שְׁעַת יִרְאָה, שְׁעַת כָּבוֹד, שְׁעַת לֶקַח, שְׁעַת מְנוּחָה, שְׁעַת נַחַת, שְׁעַת סְמִיכָה, שְׁעַת עֶדְנָה, שְׁעַת פְּאֵר, שְׁעַת צָהֳלָה, שְׁעַת קְדוּשׁה, שְׁעַת רֵעוּת, שְׁעַת שָׁלוֹ'[ם], שְׁעַת תְּמִימוּת. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה' צוּרִי וְגוֹאֲלִי".
וזה הנוסח המוצע של התפילה לאחר הסבתה לתפילה לאמירה בידי ציבור המוזמנים לחתונה: 
"יהי רצון מלפניך מזווג כל הזיווגים, שתהא השעה הזאת שבני הזוג (פלוני ופלונית) נכנסים לחופה, לפני עדה קדושה, שעת אהבה, שעת ברכה, בנים ובנות, שעת גדולה, שעת דיצה, שעת השקט, שעת ויעוד, שעת זכות, שעת טובה, שעת יראה, שעת כבוד, שעת לקח, שעת מנוחה, שעת נחת, שעת סמיכה, שעת עדנה, שעת פאר, שעת צהלה, שעת קדושה, שעת רעות, שעת שלום, שעת תמימות".