ההצגה שחושפת את סיפורן של הבנות הדתיות בדירת רווקות ירושלמית

בתאטרון אספקלריא יעלה סיפורן של שלוש רווקות שגרות בדירה ירושלמית מתמודדות עם אירוע מפתיע שהופך את החיים השלווים בדירה לסערה של ציפיות ואכזבות

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/03/24 12:48 יז באדר ב'

ההצגה שחושפת את סיפורן של הבנות הדתיות בדירת רווקות ירושלמית
"דירת רווקות", צילום: איתי עזרא

איך נראים החיים של שלוש רווקות ירושלמיות בדירה אחת? הצגה חדשה שתעלה בתאטרון אספקלריא תציג את סיפורן של הדר, הודיה ושיר, שותפות רווקות בדירה ירושלמית. ההצגה, אותה כתבה מוריה חסין, היא קומדיה נוגעת ללב על רווקות, נישואין ויחסי הורים וילדים. הבנות מתמודדות עם אירוע מפתיע שהופך את חייהן השלווים בדירה לסערה של ציפיות ואכזבות, ומאלץ אותן לעמוד מאחורי בחירות מרכזיות בחייהן. ההצגה נוגעת בצורה הומוריסטית גם בנושאים רגישים המעסיקים את כלל הרווקות ורווקים בדרך למציאת הזיווג המיוחל כמו: דימוי גוף, דינמיקה עם הסביבה בתקופת הדייטים, חברות אמת ובניית זוגיות נכונה.

ההצגה היא העתק הדבק לחייהן של השחקניות בדירת שותפות

"רעיונות טובים מגיעים מכל מקום ותפקידו של המנהל האומנותי הוא להקשיב, מספר חגי לובר, המנהל האומנותי. "דירת רווקות היא מעין העתק הדבק לדירה מחייהן של השחקניות בה התגוררו יחד והן גם אלו שהציעו לספר את הסיפור שלהן. יחד עם המחזאית מוריה חסין, עיבדנו את הסיפור שלהן להצגה כיפית ומהנה המשלבת סוגיות עמוקות ומהותיות בחייהם של רווקים ורווקות בישראל, ההומור שבה הוא הדרך שלנו לחשוף לקהל את המציאות".

המחזה מורכב מסצנות שאספתי מסיפורים אמתיים של רווקות צעירות

"אין דבר שהורה רוצה יותר מהאושר של ילדיו", אומר יואב מיכאלי, במאי ההצגה ומוסיף: "לנסות ולחסוך מהם את הכאבים והמכשולים שהחיים מציבים בפניהם. האהבה הגדולה הזאת לילדים, יכולה להפוך ברגע למכשול הכי גדול במערכת היחסים המורכת הזו בין הורים לילדיהם בכלל, אימהות ובנות בפרט. אבל הילדים שלנו הם לא אנחנו, המסלול שלנו בחיים הוא בהכרח המסלול שהם בוחרים, וכשזה מגיע לזוגיות זה נעשה מורכב ומסובך בכמה. כל מה שאפשר לומר הוא ש'הכל בעתו ובזמנו'".

מתוך ההצגה "דירת שותפות"

מתוך ההצגה "דירת שותפות" צילום: איתי עזרא

הלחץ על בחורה בת 26

"במהלך שיחה עם שכנה, היא שאלה אותי בלחץ אם יש לי במקרה מישהו להכיר לבת שלה", מספרת מוריה חסין, מחזאית ההצגה, "הבת שלה הייתה בת 26, ובשלב מסוים, היא התחילה לבכות ואמרה לי בדמעות שהיא מפחדת שהיא תפספס את הרכבת. זה הפתיע אותי כי הבת שלה הייתה צעירה בעיניי. ואני שכל חיי סחבתי את מועקת הנישואין בגיל צעיר, את הלידות, בגיל שחברות שלך חורשות את הודו ואת דרום אמריקה, לא הבנתי מה הלחץ. כשניגשתי לכתוב את המחזה דמותה של האם הלחוצה והפער בין הבחורה הקלילה שהיא הבת שלה, שנהנית מהחיים, לומדת ונוסעת בעולם לעומת הלחץ לעומת הציפיות ותרחישי האימה שנמצאים בראש של אמא שלה הזמן עלו לנגד עיני. המחזה מורכב מסצנות קטנות שאספתי מסיפורים אמיתיים של רווקות צעירות שדיברתי איתן, כמה שזה ייראה אולי קיצוני ומופרך. ניסיתי במחזה לקחת את הרצון הגולמי ההישרדותי של האמא, להיכנס לגוף של הבת שלה ולהפוך אותו לקומדיה ראילסטית".

ההצגה כאמור תעלה בסוף החודש בתיאטרון אספקלריא, מוסד ותיק העוסק ביצירה יהודית בשפה חדשה - ישנה. בראש המחלקה האומנותית של התיאטרון עומד חגי לובר, שחקן בימאי ויוצר המביא את התיאטרון ביחד עם אנשי תרבות וארגון להישגים משמעותיים.

דירת רווקות | 31 במרץ ו-25 באפריל | תיאטרון אספקלריא, ירושלים

כתיבה: מוריה חסין. בימוי: יואב מיכאלי. שחקנים: לירון הרניק, צהלה מיכאלי, רני לובר ותגל צוריה.

ליווי אומנותי ודרמטורגיה: חגי לובר. מוזיקה: אמיתי וולברגר. תלבושות: סתיו ניזארי. תפאורה:עדיאל אריאל.