"לא אכפת לה ממני, שלא לדבר על חברים שאני בקושי פוגש"

חדשות כיפה חנה דיין 19/12/23 09:59 ז בטבת התשפד

"לא אכפת לה ממני, שלא לדבר על חברים שאני בקושי פוגש"
בדידות., צילום: shutterstock

"אני מרגיש שהיא לא מבינה אותי. לא איכפת לה ממני והיא לא דואגת לי. אין לי זמן לרכב על אופניים כל יום, היא יודעת כמה זה חשוב לי ושלא לדבר על חברים שאני בקושי פוגש אותם פעם בשבוע. אני מרגיש שאני שוקע בדיכאון והדבר הזה רק הולך ומחמיר ואני לא יודע מה יהיו התוצאות של זה...", שיתף אותי רפאל .

"רפאל, סיפרת לי שיש לך 2 ילדים קטנים, מה שאומר שיש לך 2 תפקידים משמעותיים לחיים: בעל ואבא. האם אתה מרגיש מחובר לתפקידים הללו?", שאלתי אותו.

"בוודאי. שיניתי הרבה דברים בחיים שלי ואני בכלל לא מתנהל באותה צורה כמו בעבר. הייתי רוכב 5 פעמים בשבוע, נפגש עם חברים כמעט כל יום והייתי שמח ומאושר. איפה השמחת חיים שלי? אני עושה מאמצים אדירים להפחית את הרכיבה ולהמעיט לפגוש חברים ועדיין היא לא מרוצה. תמיד תהיה לה עוד טענה".

"זה תואם את מה שאת רחלי שיתפת. לא משנה כמה את באה בטענות, את מרגישה שרפאל עסוק רק בעצמו".

"אני לא מבין. את רוצה שאני אוותר על כל התחביבים שלי? את רוצה שאני לא אגשים את עצמי כדי שהיא תהיה מאושרת? שלא יהיו לי חיים יותר? אני פשוט אמחק את עצמי " רפאל רטן.

"חשוב באמת להבין מה המשמעות של הגשמה עצמית. זה שאתה בעל ואבא זה שליחות העל שלקחת על עצמך ולהגשים את עצמך, אתה מגשים דרך השליחות הזאת ועליך להניח את כל כוחתיך בכיוון הזה. כל התפיסה האינדיבידואלית בעידן המודרני, שכל אחד צריך להגשים את עצמו נתפסת לרוב כמשהו שהוא מחוץ למסגרת הנישואין וההורות, מעין מצב מלאכותי לא בריא ששואב את כוחות האדם וממקם אותם בצורה הרסנית ולא בריאה סביב המטרות האמיתיות של חייו כלפי עצמו, אשתו והבית.

הרבה דברים טובים התרחשו באמצעות ההתקדמות הטכנולוגית וגם הרבה דברים מזיקים. לצערנו אנשים יושבים מול מסכים במקום מול אנשים, נוסעים ברכב במקום ללכת ברגל ומקבלים הרבה תכנים בצורה מהירה ללא כל מאמץ ואפילו בחינם. בגלל ההרגל המהיר הזה לקבל בחינם וכמעט ללא מאמץ כל כך הרבה דברים, אנחנו לא טורחים לעבוד קשה ולהשקיע בקשר הזוגי ובהורות.

כל צורת החיים הזו המלאכותית מייצרת מתחים בגוף ובנפש. ברגע שתצליח להפטר מהדמיונות האלה, תרסק את התדמית הזאת ששם אתה מאמין שהאושר שלך נמצא ותוכל לחזור למצב הטבעי, למציאות ששם נמצאת גם הבריאות הנפשית שלך. כל עוד אתה ממשיך לשים את עצמך במרכז ומתעסק כל כך בעצמך, טבעי שתפתח עצבות, כעסים ובטח שלא תהיה פנוי לקבל עצות".

"אז מה אני אמור לעשות? אני רוצה להיות מאושר" שאל.

"עבודת הקסם היא: לבחור לשים מישהו אחר במרכז. קודם תשים את השליחות שלך במרכז חייך שזו גם המציאות שבה אתה נתון. אתה צריך לשים את אשתך והילדים. יותר בעומק, את הקב"ה. הוא כל כך עוצמתי, דומיננטי ומרכזי. אם תקפיד לשים אותו במרכז חייך, מילא תזוז אוטומטית הצידה. הרי, זה יסוד כל התורה - להמליך מלך. זה מכניס את האישיות לפרופורציה.

העיסוק של האדם בעצמו מעודד ומייצר חסימות בנפש שמובילות הרבה פעמים לחולי נפשי כמו עצבות. אפשר ללמוד את זה מהמהפכה הצרפתית ששינתה את האנושות בצורה מעניינת. היא לא רק באה ואמרה שהמלך לואי, הוא לא מלך יותר. אלא המהפכה באה והכריזה: מעכשיו, כל אחד הוא מלך - האדם הוא במרכז. וזה מקור לחולאים רבים ובזה צריך לטפל".

הטור נכתב בהשראת שיעור של הרב אפרים ארנברג מבית הספר הגבוה לתורת הנפש.

חנה דיין - טיפול זוגי ופרטני (לנשים) במשברי חיים
ברוח הפסיכולוגיה היהודית
קליניקה פרטית במרכז
מטפלת ומייעצת גם בזום ובטלפון
מייל: hanna.tipul@gmail.com
לכל המאמרים : www.hannad.co.il
(טיפול פרטני לגברים ינתן על ידי מטפל)