5 דברים שהלוואי והייתי יודעת לפני שבחרתי מדריכת כלות

הרבה נשים חוות פער עצום בין מה שלומים בהדרכת כלות לבין החיים עצמם, כזו שלא מכינה ונותנת כלים מעבר ללימוד ההלכות. שרוב רובם של המדריכים והמדריכות עושים עבודת קודש, מספר קווים כלליים לבחירת הדרכת חתונה מיטיבה

בת חן וייל בת חן וייל, חדשות כיפה 10/08/23 18:35 כג באב התשפג

5 דברים שהלוואי והייתי יודעת לפני שבחרתי מדריכת כלות
כלה, יש חשיבות להדרכת כלות, צילום: shutterstock

את הטור הבא אני כותבת בעיצומו של החופש הגדול. אוגוסט כאן במלוא הכוח ולמרות זאת אני מוצאת חלון זמן לכתוב את המילים האלו, ממש מדם ליבי ומקווה שאהיה פה עבור זוגות נוספים בנושא הזה.
אני זוכרת שכמה חודשים אחרי החתונה, אחרי שנחתתי לקרקע המציאות מההתרגשות, פתאום קלטתי שיש פער מטורף בין מה שלמדתי בהדרכת כלות לבין החיים עצמם.

אני לא יכולה לומר שעברתי הדרכה גרועה אבל בהחלט לא הדרכה מספקת או לא כזו שהכינה אותי ונתנה לי כלים מעבר ללימוד ההלכות. זו גם אחת הסיבות שהפכתי להיות מדריכת כלות בעצמי, מתוך רצון ליצור תיקון במקום שלא היה לי.

יותר מדי זוגות משלמים מחיר על הדרכת חתנים או כלות שאינה איכותית

לצערי הרב בתקופה האחרונה יוצא לי לפגוש יותר מדי זוגות שמשלמים מחיר על הדרכת חתנים או כלות שאינה איכותית. זוגות שחסר להם ידע בסיסי הן בתחום הזוגי והן בתחום המיני והרבה פעמים רק אחרי החתונה הם מגלים את הפער הגדול שחוו, ממש כמוני.

אני לא תמימה, ברור לי שבהדרכת כלות או חתנים, טובה ככל שתהיה יהיו חוסרים. לעולם לא נוכל כמדריכים ומדריכות לכסות את כל התחומים ואת כל הנושאים ולהכין באופן המקסימלי לחיי הנישואין בתקופה של חודשים ספורים במקרה הטובה או חודש בודד במקרה הפחות טוב. ברור לי גם שרוב רובם של המדריכים והמדריכות עושים עבודת קודש ומונעים מתוך תחושת שליחות. ולצד זה אני רוצה לתת קווים כלליים לבחירת הדרכת חתונה מיטיבה.

חובה אישית שגם החתן יעבור הדרכת חתנים מסודרת

1. לא רק לכלות - הדרכה לפני החתונה היא ממש לא רק חובה או אחריות של הכלה. אמנם אין חובה חוקית כזו אבל לדעתי חובה אישית שגם החתן יעבור הדרכת חתנים מסודרת שכוללת לא רק את הלימוד ההלכתי אלא לימוד על נושאי זוגיות ומיניות. אני פוגשת כ"כ הרבה זוגות, שהבעל קיבל הדרכה הלכתית מעולה בעוד שהידע שלו בנושאים אחרים לוקה בחסר וללא ספק הדבר משפיע על הזוגיות.

2. לא רק הלכה - הדרכה איכותית תכלול מרכיבים נוספים מעבר ללימוד הלכות טהרת המשפחה. כיום רבו המדריכים והמדריכות שאוחזים גם בכובע של יועצים זוגיים ו/או מיניים. הדרכה איכותית כוללת לימודי זוגיות - תקשורת, פתרון קונפליקטים ומריבות, פערים בין גברים ונשים, שחיקה זוגית ועוד
והיא תכלול גם לימודי מיניות - אנטומיה גברית ונשית, מחזורית האישה, יחס ודימוי גוף, הכנה לחיי אישות, איזון בין אינטימיות אוטונומיה ועוד.

כלה, יש חשיבות למדריכה איכותית

כלה, יש חשיבות למדריכה איכותית צילום: shutterstock

אתם צריכים להרגיש בנוח לפנות אל המדריכים שלכם

3. לא לוותר על ההלכה - מנגד, חשוב מאוד לא לוותר על לימוד ההלכות באופן מעשי, פרקטי ומציאותי. את ואתה צריכים לצאת כשברור לכם בביטחון מה קורה אתכם מבחינה הלכתית במהלך כל החודש - כבר פגשתי כמה זוגות שהתבלבלו בין הפסק טהרה לשבעה נקיים (וטבלו יום באיחור או חס וחלילה יום מוקדם) או לחילופין אסרו את עצמם בגלל חוסר ידע בהלכות כתמים. הדרכה איכותית תהיה מסודרת ומקיפה, ברורה ומעשית.

4. לא רק לפני החתונה - הדרכה איכותית תלווה אתכם לא רק בתקופה שלפני החתונה אלא גם ובעיקר מעבר. אתם צריכים להרגיש בנוח לפנות אל המדריכים שלכם, להרגיש בנוח לשאול כל שאלה שעולה על דעתכם - הם כאן עבורכם. שאלו את המדריך או המדריכה האם יש פגישה גם לאחר החתונה והאם הם פנויים ללוות אתכם גם לאחר מכן. לפעמים יש זוגות שמתביישים לשאול או לפנות, וחבל. כל זוג בתחילת הדרך זקוק לליווי וראוי שיקבל אותו

שתי האפשרויות למי שלא עברו הדרכה איכותית

5. לא על המדריכים המלאכה לגמור - אני יודעת שחלקכם קוראים את הדברים שכתבתי ומתבאסים כי לא קיבלתם הדרכה מיטיבה אבל אני רוצה לומר שבסוף זו הדרך שנקבעה לכם מלמעלה. ואתם לגמרי יכולים לעשות שני דברים שייטיבו אתכם ועם העולם - הראשון: ללמוד בעצמכם. יש כיום כ"כ הרבה קורסים וספרים בנושאים הללו, אל תוותרו על לימוד אישי או זוגי ואל תוותרו על ההתפתחות שלכם - זה רק יעשה לכם טוב.

השני: פשוט להפיץ את הבשורה הלאה. אתם יכולים לקחת את הטור הזה ולשלוח אותו למאורסים שאתם מכירים כדי שהם ידעו איך לבחור את ההדרכה האיכותית עבורם. בכך אתם זוכים לתקן במעט גם את מה שאתם עברתם.
שיהיה במזל טוב!

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.