"אני נזכרת בחבר הראשון שלי ולא נמשכת לבעלי"

תפקיד הדמיון הוא לפרוץ את גבולות המציאות העכשווית. הוא עוזר לנו למצוא פתרונות והוא נותן לנו טעימה של עונג ממה שאנחנו יכולים לקבל ממה שאנחנו מדמיינים. אם את נותנת לכוח הדמיון לשלוט בך בלי הכוונה, ברור שזה משאיר אותך נתונה לשליטתם של המחשבות

חדשות כיפה חנה דיין 09/05/23 11:08 יח באייר התשפג

"אני נזכרת בחבר הראשון שלי ולא נמשכת לבעלי"
צילום: shutterstock

"תקשיבי, תמיר כל כך חכם, מוצלח ומבריק. אני הרבה פעמים יושבת וחושבת עם עצמי: אנחנו שותפים כל כך טובים, יש לנו תקשורת מעולה, אנחנו הורים טובים, אני יכולה לשתף אותו בכל דבר, אבל יש לי בעיה אחת שהיא מאוד קריטית ולפעמים גורמת לי לחשוב שאולי עשיתי טעות שהתחתנתי איתו", אמרה דפנה.

"מה הטעות?", שאלתי.

"אני מרגישה שאני לא נמשכת אליו. אנחנו כל כך פתוחים ואני אפילו אמרתי לו את זה והוא אמר לי שהוא מקווה שיום אחד זה ישתנה. גם אני קיוויתי שיום אחד זה פשוט ישתנה, אבל זה לא קרה וכבר עברו 20 שנה. לא מגיע לי ולא מגיע לו לחיות בזוגיות כזו", דפנה החלה להזיל דמעות.

"איך את יודעת שאת לא נמשכת אליו? היה פעם מישהו נמשכת אליו יותר שאת יכולה להשוות?", שאלתי.

"כן, תמיד כאשר אני נזכרת בחבר הראשון שלי, אני זוכרת איך הוא היה מסתכל עלי, איך אני הרגשתי כשהוא לצידי, אבל איך בכלל אפשר לבחור להימשך?". 

נדרש רצון אמיתי ומסירות נפש על מנת להצליח לבחור להמשיך

אחד מיסודות הבריאה שלנו זה שהקב"ה נתן רק לאדם את יכולת הבחירה. יש אנשים שצריכים לעבוד על זה קשה יותר ויש כאלה שפחות, אבל בכל מקרה נדרש רצון אמיתי ומסירות נפש על מנת להצליח לבחור להמשיך. על מנת שנוכל להבין את זה, את צריכה להכיר 2 כוחות חשובים ומשמעותיים בנפש שלקוחים מתוך עולם הקבלה והחסידות:

מושג אחד: כח המשיכה (על פי חסידות נקרא כח המתאווה)

מושג שני: כח הדמיון (בחסידות נקרא ציור התאווה)

כח המשיכה, הוא כח עוצמתי שיש לו שאיפה מובנית להתקשרות. 

מצד אחד הוא יכול לייצר אחדות ומצד שני יכול לייצר פירוד תלוי לאן יופנה הכוח הזה.

כוח הדמיון, הדימיון מעורר את כוח התענוג בנפש 

כוח הדימיון בעצם הוא כמו חוליה שמקשרת ונותנת כיוון ועוצמה לכוח המשיכה.

ניתן לראות זאת בעוד זירות  בחיינו, לדוגמא:

נניח שיש מאכל כלשהו שאת מאוד נמשכת אליו והוא לא בריא לך, נניח…

"שוקולד", אמרה בחיוך. 

כשתצליחי לנהל את כוח הדמיון שלך תוכלי לשלוט בכוח המשיכה שלך

"ככל שתדמייני את השוקולד לפרטי פרטים, דמייני את הריחות, את המרקם. כשתגיעי לרגע האמת ותראי את השוקולד, אז כח המשיכה יקשור אותך אליו כי כוח הדמיון משפיע בהכרח על עוצמת כוח המשיכה והכיוון שלה.

ככל שתשתמשי יותר בכח הדמיון, אז הוא יפעיל את כח המשיכה. כוח הדמיון הוא כח שאפשר לשלוט בו ושם בעצם נעשית העבודה.

"אבל איך הדמיון קשור לתמיר? מה אני אמורה לדמיין שהוא מישהו אחר?", שאלה.

"תפקיד הדמיון הוא לפרוץ את גבולות המציאות העכשווית. הוא עוזר לנו למצוא פתרונות והוא נותן לנו טעימה של עונג ממה שאנחנו יכולים לקבל ממה שאנחנו מדמיינים. אם את נותנת לכוח הדמיון לשלוט בך בלי הכוונה, כלומר: נותנת דרור למחשבות שעולות בך על החבר הראשון שלך, ברור שזה משאיר אותך נתונה לשליטתם של המחשבות. זה בדיוק מה שגורם לך להרגיש היום עד כדי כך שאת לא נמשכת לתמיר ואולי אפילו אתם לא מתאימים".

"איך אני יכולה לפתור את הקושי הזה?", שאלה.

"כשתצליחי לנהל את כוח הדמיון שלך תוכלי לשלוט בכוח המשיכה שלך ואין שום דרך אחרת. כוח הדמיון הוא כמו פעולת הנהיגה וכוח המשיכה זה המנוע, אם תלמדי ללחוץ נכון על הדוושות ולסובב את ההגה למקומות הנכונים אז תצליחי לכוון את כח המשיכה שלך והוא יקח אותך למקום הנכון עבורך".

"אני רוצה להישאר קשובה ומחוברת אחרת אני מרגישה שאני מתנתקת מעצמי זו בעצם המשיכה הטבעית שלי".

"זה נכון שיש משיכה ראשונית שניזונה מהרבה דברים כולל ניסיונות עבר, ספרים שקראת, סדרות שראית וכל מיני דברים שהזינו וחיזקו את המשיכה הראשונית שלך…אבל המטרה היא להעביר אליך את המושכות של כח הדמיון וממילא כח המשיכה ילך אחרי המשיכה הראשונית והטבעית שיש לך".

"כשאת מדמיינת את חבר שלך לשעבר, את בעצם מאירה עליו עם פנס אחד שמדוייק למקומות המענגים שנשארו לך בנפש ומנגד כשזה מול תמיר, האורות דולקים במלואם ואז את נחשפת לכל הפגמים. על כן, הדרך הנכונה היא להדליק פנס ולבחור להאיר את הטוב שבתמיר וכך את זו שבוחרת לאן ולמה את רוצה להתחבר ומתוך זה יווצר קשר אמיתי".

נכתב בשיתוף עם אישי. חנה דיין - טיפול זוגי ופרטני במשברי חיים, ברוח הפסיכולוגיה היהודית, קליניקה פרטית במרכז. מטפלת ומייעצת גם בזום. מייל: hanna.tipul@gmail.com טלפון: 054-4480705 לכל המאמרים: www.hannad.co.il. בהשראת ההרצאה המרתקת של ד"ר יחיאל הררי.