אשתי שומרת אותי בטלפון בתור "הגרוש"- מה אפשר לעשות?

שאלה שהתקבלה אצלי בקבוצה מציפה תחום חמקמק ורגיש מאין כמוהו: הומור בין בני זוג. מאוד יכול להיות שהאישה אוהבת הומור ציני ומושחז אבל הבעל ממש לא מתחבר להומור הזה. וגם לא לשכוח, את יכולה לברוא עולם בכוח המילים שלך

בת חן וייל בת חן וייל 19/03/23 13:14 כו באדר התשפג

אשתי שומרת אותי בטלפון בתור "הגרוש"- מה אפשר לעשות?
צילום: shutterstock

השבוע קיבלתי שאלה יוצאת דופן: "היי, שאלה שעלתה לדיון אצלנו במשרד, מעניין אותי לשמוע את דעתך: אשתי שומרת אותי בטלפון בתור 'הגרוש' – מה אפשר לעשות?". יש בחיים נושאים שהתשובה לגביהם מוחלטת: כן או לא, ויש נושאים שהתשובה לגביהם תלויה באדם עצמו. לדוגמה: לכולנו ברור שאסור לגנוב – זהו נושא שהתשובה לגבי מוחלטת ומוסכמת.

אבל האם להפוך את הבגד לפני הכנסה למכונת הכביסה או לא (טרו סטורי, היה לי זוג שהגיע עם ויכוח כזה) זה נושא שתלוי בהרגל של כל אדם. כיועצת זוגית, בתחומים הקשורים לאדם עצמו אני לא יכולה לבוא ולומר: זה נכון וזה לא. האם אני אישית הייתי שומרת את בעלי בשם זה? התשובה היא שלא. אבל האם זה משנה לבני הזוג מה אני הייתי עושה? התשובה גם שלא. בסופו של דבר כל זוג עושה את הבחירות וההחלטה שלו. מה שאני יכולה לעשות בתור יועצת זה להביא נקודות ושאלות למחשבה ולדיון:

האם ההומור השחור מקובל על שני בני הזוג?

א. מניחה שרובנו יוצאים מתוך נקודת הנחה שהכינוי "הגרוש" פוגעני. אבל יודע מה? מי אמר? אמנם אנחנו לא יכולים לנהל שיחה על גבי גלי האתר אבל זו שאלה ששווה לך לשאול את עצמך: האם זה שאשתי קוראת לי "הגרוש" – פוגע בי? אם כן – למה? זה שאשתי קוראת לי "הגרוש" אומר עלי ש...? (מוזמן להשלים את המשפט). בסוף, הרבה מהפגיעות שלנו בהווה הן על בסיס שורשים של פגיעה מהעבר והבחירה של אשתך לקרוא לך "הגרוש" יכולה לא להפריע לך (אולי אפילו להצחיק) ויכולה להציק מאוד כי היא מעירה, לדוגמה, את חוסר הביטחון בקשר. 

ב. כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות, ואני מוסיפה – גם ההומור שלהם שונה. במידה והשם "הגרוש" נבחר מתוך הומור שחור שכזה, השאלה המתבקשת כאן – האם זה הומור המקובל על שני בני הזוג? מאוד יכול להיות שהאישה אוהבת הומור ציני ומושחז אבל הבעל ממש לא מתחבר להומור הזה. במקרה כזה מדובר על פער ביניהם, כמו פערים אחרים נפוצים בין בני זוג. כיצד אתם פועלים בכל פער אחר בחייכם? כאשר הוא רוצה משהו אחד והיא רוצה משהו אחר? הפער עכשיו מתבטא בבחירת התיאור "גרוש" אבל הוא היה יכול גם להתבטא באופן אחר.

אני מאמינה מאוד בכוחן של מילים

ג. לאישה היקרה - גם אם מדובר בבדיחה אומר המשפט המפורסם: "בכל צחוק יש טיפת אמת". אני מאמינה שזה שבחרת בכינוי "הגרוש" זה לא סתם. באותה מידה היית יכולה לבחור בכל כינוי אחר אבל עצם זה שבחרת בכינוי הגרוש, אומר דרשני. יכול להיות שעשית זאת בתום לב, סתם בשביל החיוך והצחוק, והלוואי והייתה לנו אפשרות לדבר כך שאוכל לשמוע אותך ולדעת מה הסיבה. עד שזה יקרה, הרשי לי לתת נקודה למחשבה: כבר אמרו רבותינו – "ברית כרותה לשפתיים" אני מאמינה מאוד בכוחן של מילים ובייחוד בכוח המילה הנשית. האם את באמת רוצה להתגרש מבעלך? האם זה הרצון הפנימי שלך? איך את היית מרגישה אילו בעלך היה שומר אותך בשם "הגרושה"? את יכולה לברוא עולם בכוח המילים שלך, הלוואי ותבחרי במילים מעצימות ומקרבות. 

ד. ובכל זאת נסיים בחיוך ובעין טובה – ממש לפני כמה שבתות קראנו על מעמד הר סיני וחטא העגל. מעמד הר סיני משול לחתונה, חטא העגל לגירושין, ונתינת לוחות חדשים כמוה כחידוש הברית בין עם ישראל לקב"ה. ממש כמו בסיפור המקראי כך גם בחיי הנישואין: כאשר בני הזוג באים בברית הנישואין הם נישאים על גבי גלי ההתאהבות ולאחר ירידת המתח והחזרה לשגרה, ישנה נפילה. זהו שלב טבעי לכל בני זוג שבו הם "מתגרשים" מהפנטזיה של איך חיי נישואין יראו ולאחר מכן, ממש כמו לוחות שניים, הם בוחרים מחדש.

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן