שאל את הרב | נישואי כהן ואנוסה

שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מציפה סוגיה כאובה במיוחד, מדוע כהן אינו יכול לשאת אישה שנאנסה, ומה פירוש דברי ספר החינוך בנושא? הרב יובל שרלו השיב ברגישות ודייק: "אני שומע מבין השורות את הכאב הגדול"

חדשות כיפה חדשות 16/03/23 11:20 כג באדר התשפג

שאל את הרב | נישואי כהן ואנוסה
צילום: shutterstock

"שלום הרב, ביררתי קצת על האיסור של כהן להתחתן עם אנוסה ומצאתי בדברי החינוך (מצווה רסו) את ההסבר הזה: 'לפי שכהנים נבחרו לעבוד עבודת ה’ יתברך תמיד, ולכן ראוי ומחויב להיותם קדושים ונקיים יותר מכל שאר העם בכל עניניהם, אף כי בעניין הזווג שהוא דבר עיקרי באדם, וקצת מחשבות האדם על בת זוגו תמיד, לכן נתחייב שלא לישא הזונה שמזגה רע ומר, פן תסירנו ותטנו ברוב לקחה מדרכו הטוב וכוונתו הרצויה. גם היא בושת ופגם אל כל הקרב אליה, שכל העם מרננים אחריה בטומאתה אשר בשוליה'".  

"השאלה שלי עלולה להישמע כאילו למה אני נחשבת פחות וכו'.. זה ממש לא הכיוון. אני יודעת שזה לא קשור, אני פשוט מנסה להבין את המחשבה האלוקית מאחורי האיסור. מה הכוונה שמזגה רע ומר? ולמה אנוסה וזונה נכנסות תחת אותה קטגוריה? מה שכתוב אולי אולי נכון לגבי זונה אבל אנוסה? איך זה קשור?". 

היא נאלצת לסחוב את המעשים המחפירים שאדם אחר ביצע בתוך נשמתה

הרב יובל שרלו השיב: "שלום וברכה ראשית, אני שומע מבין השורות את הכאב הגדול. יהי רצון שיירפא. שנית, כהן אינו אסור באנוסה. היא אסור בה כאשר היא נאנסה על ידי מי שאסור היה לה להתחתן איתו (כגון קרוב משפחה, גוי וכדו')".

"איני יודע להסביר את דברי ספר החינוך, ואת ההנחה כי מזגה רע ומר. אפשר שהוא מתכוון לתוצאות הנפשיות של הפגיעה הנוראה שפגעו בה, צילקו את נפשה ואת רוחה, והיא נאלצת לסחוב את המעשים המחפירים שאדם אחר ביצע בתוך נשמתה. אולם הוא ממשיך וכותב כי היא 'בושת ופגם', ואת זה איני מבין, שהלוא הבושת והפגם הוא דמותו של הנבל שפגע בה, ולא שלה עצמה".

"אפשר שבעל ספר החינוך התכוון לומר, כאמור, כי על אף העובדה שהיא הקורבן ולא הפושע – הצלקות שהיא נושאת בתוכה אינם מתאימים לשלמות הכהונה, וזאת בכאב גדול. כל טוב ושמחה".