"את כלואה בתוך הקשר"

"רגע, את משכנעת אותי להתגרש?" היא שאלה ואני עניתי: "להיפך אני רוצה שתבחרי להתחתן באמת". |חנה דיין מסבירה איך מתגברים על הפחדים ומתחילים לבנות את הזוגיות

חדשות כיפה חנה דיין 15/12/22 18:26 כא בכסלו התשפג

"את כלואה בתוך הקשר"
"לשחרר את הפחדים", צילום: shutterstock

"רציתי לדבר איתך על כל העניין הזה שאמרת לי שהכל הולך אחרי הרצון. אני פשוט מרגישה שאין לי רצון. אני מנסה למצוא אותו ואני לא מצליחה. אני מבינה שאובייקטיבית, אני אמורה לרצות מאוד את הקשר הזה, אין אפילו הגיון הכי קטן שאני לא ארצה אותו. הוא בחור מקסים ואבא לתפארת, אבל אני לא מצליחה לרצות באמת, את יכולה לעזור לי?" שאלה אותי דפנה.

"יש הרבה דרכים לעורר רצון, אבל במקרה שלך זה לא עניין של לעורר רצון. כבר רכשת פה את כל הכלים האפשריים על מנת לעורר את הרצון שלך, אבל לא זו הבעיה. יש פה עניין אחר".

"מה?" שאלה בסקרנות.

"אני אומרת משהו שאולי יעורר התנגדות בפעם הראשונה אבל ננסה להבין את זה ביחד. אני מרגישה, שאת לא מסכימה להיות במקום של בחירה אמיתית בקשר. כשאדם בוחר במשהו בחירה אמיתית, חופשית, אז הוא משוחרר להפנות לבחירה שלו את כל כוחות הנפש ופה את לא בוחרת"

"אני רוצה שתבחרי להתחתן באמת"

"למה אני לא בוחרת?" שאלה

"אני חושבת שאת מרגישה כלואה בתוך הקשר, כששאלתי אותך למה את לא מתגרשת ממנו.. 'רגע, את משכנעת אותי להתגרש?' קטעה אותי באמצע ההסבר, להיפך אני רוצה שתבחרי להתחתן באמת" עניתי לה. "תוכלי לומר שוב את הסיבות למה את פוחדת מהגירושין?" שאלתי אותה

"אני פוחדת שאזדקן ואשאר לבד. שאף אחד לא ירצה אותי. שהילדים ישנאו אותי. שהילדים יפגעו. שראובן יפגע. שראובן ישנא אותי. שראובן ימרר לי את החיים אם אעזוב אותו. מה יגידו במשפחה? מה יגידו השכנים? שלא אסתדר כלכלית..." התחילה למנות רצף מאוד גדול של סיבות.

"יפה. כל הסיבות האלה הן טבעיות. טבעי לפחד מכל מיני דברים רעים שעלולים לקרות מתוך המעשים שלנו. לא רק שזה טבעי, זה אפילו רצוי וזה מנגנון הגנה מאוד יעיל שמגן עלינו מפני דברים טפשיים והרסניים שאנחנו עלולים לעשות בחיים. הסיבה שאת לא יכולה לבחור בצורה חופשית בקשר הזה, היא שאת בעצם כפויה לקשר הזה. אלמלא הפחדים הללו, את פשוט כלואה בתוך קשר בצורה הישרדותית וטבעי שאת לא מצליחה לפתח את כח החיות שלך בתוך הקשר".

"רק אחוז קטן באמת חיים באושר ומטפלים ועובדים על הזוגיות שלהם"

"אבל לכולם יש פחדים כאלה בקשר שלהם, זה לא רק אצלי" ענתה 

"נכון, אבל הפחדים האלה מנהלים אותך ולא מאפשרים לך לבחור בחירה חופשית. אתן לך דוגמא: פחד מטיסות. כשלא מתמודדים עם הפחד הזה, באמת לא טסים. הדרך להתמודד עם זה, זה להמשיך לפחד בלי לתת לזה לקבוע אם אטוס או לא.  אותו הדבר את צריכה לעשות עם הפחדים האלה. אי אפשר באמת להעלים את הפחדים האלה כמו קסם, אבל אפשר להקטין אותם משמעותית".

"איך?" שאלה בסקרנות

"בואי ניקח לדוגמא את הפחד מה הסביבה תגיד על זה שתתגרשי. אז רציתי שתדעי, שהיום, מרוב שזה טרנדי ומקובל להתגרש, אם לא התגרשת את סוג של חריגה. אז מאיפה בעצם מגיע הפחד מה השכנים יגידו על זה? הרי כל בית שני או שלישי יש שם זוג שעבר או יעבור גירושין ובחלק גדול משאר הבתים יש זוגות שחיים בכעסים ומרירות, רק אחוז קטן באמת חיים באושר ומטפלים ועובדים על הזוגיות שלהם. מה את מרגישה שקורה לפחד הזה עכשיו?".

"קצת התגמד וחזר לפרופורציה האמיתית שלו" השיבה

"עוצמת הפחדים שלנו הם לא בפרופורציה האמיתית ביחס למציאות ומה שצריך לעשות זה לנרמל אותם אחד אחד ולהכניס אותם למקום הרבה יותר מציאותי. כשתעשי את זה באופן יסודי, על כל פחד ופחד, תצליחי להשתחרר מהפחד הזה שיש לך להתגרש!" 

"לשחרר את כל הפחדים האלה ולבחור מחדש"

"וזהו? אז אני אוכל לבחור באופן חופשי ולא אצטרך יותר להתעסק עם זה? זה עד כדי כך משחרר?"

"בטח שתצטרכי להמשיך להתעסק עם זה. נרמול הפחדים שלנו זו עבודת חיים, אנחנו כל פעם עושים את זה וכל פעם בוחרים מחדש. אני אסביר לך את זה אחרת. אתן לך גם דוגמא לזה. בקיץ הייתי בחופשה ושטנו בסירת מנוע פשוטה מאוד בנחלים מלאים שיחים. כל רבע שעה בערך המנוע היה מתחיל להיחלש והסירה החלה להאט. היה צריך כל פעם לדומם את המנוע, להכניס את היד למים ולשלוף מהמנוע את כל הצמחיה שנתקעה והפריעה לו להסתובב"

"הבנתי, אז הצמחיה שנתפסת על המנוע זה הפחדים שלי?"

"בדיוק. הם עוצרים לך את כוחות הנפש ולא מאפשרים לך לבחור בצורה חופשית ומשוחררת. ברגע שתוציאי את רוב הענפים האלה שלך מהמנוע, הסירה תחזור לשוט במהירות ולנצל את מיטב הפוטנציאל שלה. את צריכה כל פעם שאת נתקעת ככה, לשחרר את כל הפחדים האלה ולבחור מחדש בראובן. אז, כל כוחות הנפש שלך יוכלו לפנות לכיוון שלו ותוכלי לבנות איתו קשר חזק, בריא וטוב עם הרבה תענוג ושמחה. בהצלחה רבה".

 

נכתב בשיתוף עם אישי

חנה דיין - טיפול זוגי ופרטני במשברי חיים

ברוח הפסיכולוגיה היהודית

קליניקה פרטית במרכז

מטפלת ומייעצת גם בזום

מייל: hanna.tipul@gmail.com

טלפון: 054-4480705

לכל המאמרים : www.hannad.co.il