שאל את הרב | חרדית וסרוג - הילכו שניהם יחדיו?

עניין ההתאמה מעסיק רבות את הזוגות בתחילת דרכם. שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מתייחסת לאפשרות של מערכת יחסים בין זוג שומר מצוות שכל אחד מהם שייך למגזר אחר. הרב יוסף אלנקווה השיב: "אם תצליחו להגיע להסכמה ומתווה המקובל עליכם זה סימן טוב להמשך הקשר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/05/22 15:40 ח באייר התשפב

שאל את הרב | חרדית וסרוג - הילכו שניהם יחדיו?
זוג חרדים בפגישה, אילוסטרציה, צילום: Deborah Sinai /Flash90.

"אני בת חרדית ממשפחה חרדית, מגיל יחסית קטן הבית התנהל בהשקפת עולם חרדי, אמנם מודרני ופתוח יותר אבל בהשקפה חרדית לכל דבר. המשפחה יותר חזקה ממני, אז בלב אני מאוד חזקה. לאחרונה הכרתי בחור צעיר דתי לאומי, בדרך וירטואלית. יש ביננו הרבה התאמה, אני חושבת עליו דברים טובים, החברה שסביבו טובה, האישיות, האופי, הכל. וזה הדדי מהצד שלו גם.

"הוא ירא שמים ובאמת מקפיד על דברים שחשובים לי והכל כמעט מושלם, אבל הדבר היחיד שמחולק ביננו היא ההשקפה. הוא הרי מבית דתי לאומי, ואני מבית חרדי, ההשקפה שונה וכל אורח החיים על פי זה. אני בעתיד ארצה לילדים מוסדות חרדיים יותר, וכן לא ארצה טלוויזיה, עניין ההלכות בעצמאות וכו'.

חוששים להתחיל לקחת צעדים על מנת שלא נכנס לבעיות בעקבות ההשקפה בהמשך

"אנחנו כן מרגישים טוב ורוצים להכיר עוד יותר אחד את השנייה, אבל חוששים להתחיל לקחת צעדים על מנת שלא נכנס לבעיות בעקבות ההשקפה בהמשך. הרי אנחנו רוצים לחיות ביחד, וזה נושא שמאוד משמעותי לחיים שלנו -לחוד, אז קל וחומר ביחד. האם לדעת הרב אפשר להתמודד עם זה?. חשוב לציין שהקשר עוד לא נבנה, הוא ממש לפני התחלה, אבך כן קיימים רגשות קטנים, שאפשר לקטוע עדיין, ואם צריך זה מה שנעשה דשביל ששנינו לא ניפגע בעתיד". 

הרב יוסף אלנקווה פתח את דבריו בדוגמא של הבת של הרב עובדיה יוסף, שהכירה בחור החובש דווקא כיפה סרוגה ושאלה על כך את אביה המרן, "השאלה לא מה יש מעל הראש אלא מה יש בראש", זו הייתה תשובתו, וממשיך הרב אלנקווה: "מצד אחד הנני יכול לייעץ לך לא להכנס להרפתקאה הזו כדי להמנע מאתגרים עתידיים. מצד שני הרי את חושבת שהוא אדם טוב וירא שמים והנכם מוצאים חן אז למה לא להמשיך? אלא שלא כדאי להכנס לוויכוחים אינסופיים שעלולים חלילה לגרום לקרע. 

לכן למעשה הייתי מייעץ לך לעשות שני דברים חשובים מאוד לפני המשך הקשר.

1. לשבת לשיחה רצינית איתו (אם אתם נפגשים כי לא ברור לי אם הקשר הוא טלפוני או גם אם נפגשתם או בשיחה) ולראות מה הדרך המוסכמת על שניכם, כלומר תשאלו את עצמכם, לו יצוייר שהקמתם בית ומגיע יום העצמאות להניף דגל בבית או לא. לו יצוייר שיש לכם ילד בן שלוש, לשלוח אותו לחיידר לגן או לאן. אם תצליחו להגיע להסכמה ומתווה המקובל עליכם זה סימן טוב להמשך הקשר.

2. לאחר כך שבי עם הורייך, ספרי להם על הבחור, הגידי את מעלותיו, ואמרי גם שהוא בהשקפה אחרת ותבררי איתם איך הם רואים את השידוך ואת שילובו במשפחה. וגם זה שיקול חשוב כי בעלך העתידי יהיה חלק ממשפחה ולא רצוי שיהיה חלילה כמנודה.

"אם את שני הדברים הללו תעשי ותראי שיש הבנה תמשיכי. אם תראי שאינכם מסכימים על הדרך וכל אחד איתן בדעתו, ותראי שהורייך אינם מקבלים זאת, אולי כדאי שתחפשי מישהו מתאים להשקפתך. ועדיין הנני אומר זאת בזהירות רבה  ובהסתייגות בגלל שני דברים, האחד שפעמים דוחים שידוך טוב ואחר כך מתחרטים כי השידוך הבא למעשה הרבה יותר גרוע במידות וכדומה. והשני לצערנו יש אמנם במימדים קטנים, בחורים שלבושים ונראים חרדיים וגדלו בבית חרדי ולמעשה הם מתנהגים כחילוניים גמורים. ויש כאלו שחקנים שהגדילו לעשות וקוראים לעצמם אנוסים.  על כן אל תמהרי להחליט אלא תתפללי הרבה לקדוש ברוך הוא שיאיר את עינייך

"תחושת ליבי היא שאם שניכם יראי שמים ובעלי מדות טובות, תדעו לגשר ולמצוא את הדרך המתאימה לכם וכידוע לך היום יש (לצערנו) הרבה גוונים, חרדי דתי דתי לאומי חרדלי דתי לייט. תמצאו דרך נכונה ומהשם אישה לאיש ומים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה. ויהי רצון שיהא ביתך כבית רחל ולאה ורב שלום בנייך אמן".