שאל את הרב

לעבור לישיבה חרדית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/02/22 09:13 ל בשבט התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב

אני לומד כיום בכיתה י"א בישיבה תיכונית הנחשבת לאחת הטובות בירושלים (לא אומר את שמה בשל התוכן שיבוא אחרי זה), מאז כיתה ט' בערך אני שם לב שהדרך שבה אני קולט גמרא שונה מהדרך שבה שאר החברים שלי קולטים גמרא, כי בעוד שהר"מים מנסים בעיקר שנידע את החומר, אני בעיקר מנסה ללמוד את החומר, ואני רואה את זה בלימוד האישי שלי שהוא יותר איטי, מה גם שלפעמים אני יכול להקשות קושייה באמצע שיעור שתביך אפילו את הר"מ, בתקופה האחרונה חשבתי לעבור לישיבה חרדית שם סדרי הלימוד ודרך הלימוד יותר מתאימים לסגנון הלימוד שלי, אבל בכל זאת יש לי כמה בעיות, הדבר הראשון הוא הצד החברתי, בתור מישהו עם דעה ציונית דתית חזקה למדי קשה לי להאמין שהצליח להשתלב בחברה של ישיבה חרדית עם דעות כאלו, והנושא העיקרי, אם אני עובר לישיבה חרדית אני בעצם דוחה את תעודת הבגרות והלימודים האקדמיים לתאריך לא ידוע שלא בטוח שיבוא אי פעם, דבר שמתחזק מאוד לאור העובדה שבתוך חברה חרדית לא אוכל לשמור באופן חזק על דעותי הדתיות לאומיות, אם מצרכים חברתיים, ואם מהשפעה סביבתית, רציתי לדעת מה עצתך לי בנושא?

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה הזו.

קשה כמובן למישהו מבחוץ לענות עליה, גם בשל העובדה שמטבע הדברים אין בידי להבין את כל המשמעויות של ההחלטה, וגם בשל העובדה שביסודו של דבר יש ממש של בחירה ו"הימור" בכל דרך שתבחר בה, ואלו הדברים שתצטרך להחליט בהם בעצמך.

אנסה לעזור במעט:

אכן, יש סגנונות לימוד שונים. קשה להכליל, כי יש מגוון גם בתוך כל עולם ישיבות, אולם נכון יהיה לומר כי יש יתרון גדול בדרך החרדית בהקשרים של לימוד מדוקדק של הפשט (עם מהרש"א, מהר"ם וכדו'), ויש יתרון גדול במקומות שבהם לומדים בישיבות התיכוניות הטובות בבניית קומות נוספות על פני הפשט. כמובן שיש גם מחיר לכל אחת מהדרכים.

לכאורה היה נכון לומר כי אם דרך הלימוד של העולם החרדי קרובה יותר לעולמך – בחר בה, וכל השיקולים האחרים ימצאו את מקומם. ברם, אתה צודק כי לבחירה הזו עלול להיות גם מחיר שעיקרו חוסר הצלחה בדרך הזו, ולא זו בלבד, אלא שכאמור אתה עשוי לגלות גם מה אתה מפסיד בדרך הלימוד הזו (מזכיר את ההסתייגות מפני הכללות).

מה אני מציע אפוא לעשות ? לבדוק האם אתה יכול להיחשף לעולם הלימוד החרדי בדרכים נוספות, בלי לקבל החלטות דרמטיות. למשל: חברותא מבוגרת רצינית מהעולם החרדי שתריץ אותך קדימה, או שיעורים מישיבות חרדיות שמוקלטים וכדו'. בדרך הזו, תוכל לקיים את עצת קהלת "אחוז בזה וגם מזה אל תנח ידיך", ולהתברך מיותר מעולם אחד. אם תחוש בהמשך שהדברים מושכים אותך יותר ויותר לעולם החרדי – כאמור, אל תתן לפחדים ולחששות לעצור אותך. ואם תחוש בהמשך שאתה מתברך דווקא מהעובדה שאתה נחשף לעולמות שונים ומגוונים – זו תהיה דרכך.

כל טוב

כתבות נוספות