בדקו – בת כמה הזוגיות שלכם?

הרשו לי לקחת אתכם קצת אל מאחורי הקלעים של הזוגיות. אומרים שאין גיל לאהבה, אבל כמו בני אדם שגדלים ומתפתחים מינקות עד בגרות ולכל גיל מגיע על מאפייניו ואתגריו כך גם לזוגיות

בת חן וייל בת חן וייל 27/03/22 10:31 כד באדר ב'

בדקו – בת כמה הזוגיות שלכם?
צילום: shutterstock

"למה לסבול? עדיף שיתגרשו כל עוד אין ילדים, שיקשיבו לקול הפנימי שלהם. חבל על הזמן של שניהם"

"זה מה שקורה כשמתארסים אחרי כמה חודשים"

"רשע! אתה משווה אשה לקנייה בחנות? תתאפס על עצמך!"

"לא מאמינה שגבר חודשיים לאחר החתונה אמר לאשתו שהוא מתחרט ופתאום הוא מאושר בה".

אלו רק מעט מהתגובות שהתקבלו בעקבות הטור שעלה כאן בשבוע שעבר. תזכורת: הבעל שמתחרט על החתונה עם אשתו. ונראה לי שהשאלה הגדולה היא  - איך? איך הדבר בכלל אפשרי? הרי הרגע בחרת בה, מה פתאום אתה תופס רגליים קרות?

הרשו לי לקחת אתכם קצת אל מאחורי הקלעים של הזוגיות. אומרים שאין גיל לאהבה, אבל כמו בני אדם שגדלים ומתפתחים מינקות עד בגרות ולכל גיל מגיע על מאפייניו ואתגריו כך גם לזוגיות. אז מוזמנים לבדוק – בת כמה הזוגיות שלכם? 

מרגרט מאהלר שהייתה פסיכואנליטיקאית יהודיה נתנה בהם סימנים:

1. שלב ירח הדבש

 זהו השלב המקביל לגיל הינקות. יש סימביוזה מוחלטת בין בני הזוג, רומנטיקה, פרפרים ולבבות שעפים באוויר. התחושה היא ש"זו הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי", מתמקדים רק בצדדים הטובים ובכמה אנחנו דומים אחד לשני או משלימים אחד את השני. זה השלב שבו קצת מאבדים את הראש בהתאהבות טוטאלית ומטרתו היא ליצור בסיס של אינטימיות עם אדם אחר שהכרנו אך לפני זמן קצר. הוא נמשך בממוצע כשנתיים אך יכול להימשך גם שבועות או חודשים ספורים.

2. שלב מאבק הכוחות

השלב השני הוא שלב מאבק הכוחות או החלום ושברו, זהו השלב המקביל לגיל "שנתיים הנורא". מאבקים, אי הסכמות, ספקות גדולים צצים ועולים שוב ושוב: האם עשיתי את הבחירה הנכונה? איך לא שמתי לב לכך שהוא כזה לפני שהתחתנו? בני הזוג מרגישים כאילו שום דבר לא ישוב להיות כפי שהיה ומטרת השלב הזה הוא יצירת מרחב אישי לצד מרחב זוגי כמו גם רכישת כלים לניהול קונפליקט. השלב הזה הוא שלב קריטי שבו זוגות רבים נפרדים אחד מהשני.

3. שלב העצמיות

השלב השלישי הוא שלב העצמיות המקביל לשלב הילדות. בו למעשה יש הבנה בסיסית שישנם פערים שלא יצטמצמו, אי אפשר לשנות את מי שהתחתנו אתו ולכן יש מקום גדול יותר לקבלה הדדית לצד הומור מחויך. מטרת שלב זה היא ליצור איזון בין הקרבה למרחק ותקשורת טובה בין שני בני הזוג.

4. שלב משבר המחויבות

השלב הרביעי הוא שלב משבר המחויבות המקביל לגיל ההתבגרות. הספקות שוב עולים וצצים, הזוגיות עומדת בסימן שאלה ויש מחשבה נוספת על דרך החיים שנבחרה. התחושה היא "שהזמן אוזל" ולכן צריך לטרוף את החיים כמה שיותר. בשלב זה יש גם יותר מגע עם "גורמי חוץ" וצורך בריגושים אך המטרה היא ליצור איזון ויציבות לצד ריענון וחידוש בקשר. בזוגיות שלב זה לעתים מגיע בהתאמה למשבר גיל הארבעים הידוע ותחילת גיל ההתבגרות של הילד הבכור.

5. שלב מיזוג הניגודים

והשלב החמישי והאחרון הוא שלב מיזוג הניגודים המקביל לשלב הבגרות. בשלב זה יש שילוב בין "אני" ו"אנחנו". ההבנה שאושרו של האחד כרוך באושרו של האחר, יש יכולת לשאת מורכבות מבלי להיבהל, קבלה שלווה של המציאות, שמחה וסיפוק בזוגיות.

אלו היו חמשת השלבים, כל שלב על המר והמתוק שבו. מוזמנים לזהות אתכם בין המילים ו... אגב, האם זיהיתם את השלב בו היה הזוג משבוע שעבר?

בת-חן ווייל
מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות
לתגובות batchen10@gmail.com