שאל את הרב | בעלי בשרי ואני שתיתי חלב, מותר לנו להתנשק?

שאלה שהתקבלה במערכת כיפה מתייחסת לסוגיית הכשרות בהקשר ייחודי למדי. האם לבני זוג מותר להתנשק במידה ואחד מהם אוכל בשרי והשנייה חלבי? הרב יוסף אלנקווה השיב: "נקה את ידך ושטוף את פיך לבל יגע האוכל הבשרי בפיה"

חדשות כיפה 15/03/22 15:57 יב באדר ב'

שאל את הרב | בעלי בשרי ואני שתיתי חלב, מותר לנו להתנשק?
צילום: shutterstock

"שלום הרב, אשמח לשאול מספר שאלות בנושא כשרות, הקשורות גם לזוגיות:

1. האם מותר לבני זוג להתנשק בפה כאשר הם בסעודה ואחד אוכל חלבי ואחד בשרי?

2. כמה זמן צריך לחכות בשביל להתנשק כאשר אחד אכל בשרי והשני לא רוצה להתבשר?

3.אם בני זוג התנשקו ואחד מהם בשרי (או בדיוק אכל בשר, או לפני כמה שעות ועוד לא עברו 6 שעות) האם זה משפיע על השני והוא נהיה בשרי?"

רש"י מסביר שלפי מעלתם של ישראל הנשיקה היא בפה

הרב יוסף אלנקווה היה מסופק ברצינות השאלה, אולם השיב: "ערב פורים, הנך שולח אלי שאלה זו התלבטתי אם לענות לך או לא, כי חציה השני מראה שיש כאן שאלה רצינית, אולם חציה הראשון נראה לי פורימי ואיני יודע האם הנך מתכווין ברצינות או שרצונך להשתעשע. 

"ובכל זאת מחמת הספק והיות שהיום ערב פורים החלטתי לענות לך. אקדים ואומר שחיפשתי הלכות נשיקה בשולחן ערוך ולא מצאתים, אך מעט מעט ליקטה ידי יד כהה והנה הדברים לפניך בחיוך פורימי אבל במלוא הרצינות וההתייחסות לשאלותיך. נישוק בפה מצאנו בכתוב בשיר השירים א': "ישָּׁקֵ֙נִי֙ מִנְּשִׁיק֣וֹת פִּ֔יהוּ כִּֽי־טוֹבִ֥ים דֹּדֶ֖יךָ מִיָּֽיִן". 

רש"י מסביר שלפי מעלתם של ישראל הנשיקה היא בפה. "זה השיר אומרת בפיה בגלותה ובאלמנותה מי יתן וישקני המלך שלמ' מנשיקות פיהו כמו מאז לפי שיש מקומות שנושקין על גב היד ועל הכתף אך אני מתאוה ושוקקת להיותו נוהג עמי כמנהג הראשון כחתן אל כלה פה אל פה". מכאן מצאנו שחתן נושק לכלה בפה. כאמור יש נישוק על גב היד. 

"תניא, אמר רבי עקיבא: בשלשה דברים אוהב אני את המדיים: כשחותכין את הבשר - אין חותכין אלא על גבי השולחן, כשנושקין - אין נושקין אלא על גב היד, וכשיועצין - אין יועצין אלא בשדה.(ברכות ח, ב). ומדוע נושקין על גב היד ולא בפה אומר רש"י "את יד חברו הוא נושק ודרך חשיבות הוא זה מפני הרוק".

נשיקה בפה בין איש לאשתו בטהרתם, כתוב שאין ראוי לעשות זאת ברבים

"מדייק הרב אלישיב לכן כתוב על גב היד ולא בתוך היד מפני הזוהמא. לגבי נשיקת הורים וחכמים מנהגנו לנשק את ידי האב או הרב . יש נשיקות אסורות כשהן לא בין איש לאשתו ראה בשולחן ערוך אבן העזר סימן כ"א וכן ביורה דעה בהלכות נדה. יש אגב מקרים בהם האיש חלילה בעל ריח רע בפיו והאישה מבקשת להתגרש אבל זה אינו קשור בהכרח לנשיקה. ראה אבן העזר סימן קנ"ד סעיף א'.

"לגבי נשיקה בפה בין איש לאשתו בטהרתם, כתוב שאין ראוי לעשות זאת ברבים כך שמן הסתם כבודו אינו שואל על נשיקה במסעדה או בחתונה בפרהסיה אלא בבית.

ראוי שתנקה את עצמך לכבוד אשתך זו השכינה

"והנה אם אתם אוכלים יחדיו אסור שתאכלו בו זמנית, אתה בשרי והיא חלבי בשולחן אחד אם אין היכר מיוחד כמבואר בשולחן ערוך : "אפילו בשר חיה ועוף, אסור להעלותו על שלחן שאוכל עליו גבינה, שלא יבא לאכלם יחד " (יו"ד פח) ראה שם בסעיף ב' את כל הפרטים כששני הסועדים מכירים זה את זה.

"ואמנם גם כשיש היכר אם כל אחד אוכל משהו אחר עליהם להיזהר שלא לשתות מים מאותו כלי או לאכול מאותו הלחם כמבואר שם. "ויהיו זהירים שלא לשתות מכלי אחד, משום שהמאכל נדבק בכלי. וכל שכן שלא יאכלו מפת אחת. (יו"ד פח). הנה כיוון שאתה אוכל בשרי יתכן שנשאר לך ביד או בפה שיירי אוכל וזה יגע בפת או בכלי ואנו חוששים שמא אשתך תאכל מן הלחם בהיותה חלבית ועל הלחם יש שיירי בשר.

נקה את ידך ושטוף את פיך לבל יגע האוכל הבשרי בפיה ואולי תאכלנו ובזה תצא מכל החששות והספיק ספיקא

"אם כך, אם אתם אוכלים באותו הזמן היא חלבי ואתה בשרי ובהיותכם שמחים חשקה נפשך לנשק אותה, נקה את ידך ושטוף את פיך לבל יגע האוכל הבשרי בפיה ואולי תאכלנו ובזה תצא מכל החששות והספיק ספיקא הגם שהיא אינה אוכלת אותך, ואתה לא אוכל אותה וממילא כדרכם של המדיים והפרסיים ראוי שתנקה את עצמך לכבוד אשתך זו השכינה.

"ואם כבר עשית מעשה ונישקת אותה מבלי שטוף פיך סביר להניח שלא נכשלתם באיסור בשר וחלב שזהו ספק רחוק ביותר. ולגבי המתנה ושהיית זמן של שש שעות בין נשיקה לנשיקה היות ואין כאן אכילה אלא רק חשש נגיעה אינך צריך להמתין ודי בניקיון פיך וידך ואין לך להמציא הלכות המתנה חדשות אשר לא שערום אבותיכם ואמותיכם.

"ובכל זאת יש עניינים נוספים שהצניעות יפה להם ראה נא בשולחן ערוך אבן העזר סימן כ"ה העוסק בכבוד האישה וקדושת הבית, "ולא יקל ראשו עם אשתו ולא ינבל פיו בדברי הבאי, אפילו בינו לבינה. הרי הכתוב אומר: מגיד לאדם מה שחו (עמוס ד, יג) אמרו חכמים ז"ל: אפילו שיחה קלה שבין אדם לאשתו עתיד ליתן עליה את הדין. (אה"ע כה). וראה ברמ"א שם עוד כמה הלכות נשיקה ומה שכתב בכללות לגבי הקשר בין האיש לאשתו, "אם היה לו כעס עמה וצריך לרצותה שתתפייס", הנה נא אספתי מעט הלכות בין אם שאלת ברצינות ובתום לבבך ובין אם שאלת לשעשע לכבוד הפורים עניתי לך במלוא הרצינות". 

כתבות נוספות

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר