חייבים נקניקיות לארוחת ערב!

תכננתם להשלים רשימת משימות היום אבל הנישואים משנים לכם את התוכניות? נתנאל קראוס יסביר לכם משהו על קבעון וגמישות מחשבתית

חדשות כיפה נתנאל קראוס 27/06/17 13:55 ג בתמוז התשעז

חייבים נקניקיות לארוחת ערב!
אוכלים נקניקיות - גמישות מחשבתית, צילום: shutterstock

רציתי לספר לכם על סבסטיאן מניסקלקו, אחד הקומיקאים הגדולים בארצות הברית והלא מוכרים כמעט לחלוטין בארץ. לסבסטיאן יש מספר תובנות מרתקות על גבריות מודרנית ביחס לאביו הגבר האיטלקי המסורתי. יש לו גם קשר יהודי, אשתו, וכמה טענות קשות על ליל הסדר. תחשבו על זה: גברבר איטלקי היושב בשולחן ליל הסדר. בכל אופן נורא רציתי לבסס כמה תובנות נפלאות על בסיס דבריו של סבסטיאן מניסקלקו בנושא הממלכה הגברית (מה זה בכלל ממלכה גברית? הכורסה של אבא בבית? הפינה במדף עם הפיצוחים? המצבור של העיתונים?) אבל עליו אספר בטור הבא.

אז מה בכלל קרה? תשאלו. 

מה גורם לאדם מסודר כמוך, עם רשימת נושאים שהכין מראש, לעצור הכל ולהחליף נושא כה מרתק? 

ראשית, אל דאגה, בטור הבא נמצה את הנושא עד תום. שנית, במהלך השבוע האזנתי לניתוח מעניין לספר טביה החולב של שלום עליכם. קראתם? אשריכם. בקיצור נמרץ, וללא שום ספויילר, טביה הוא אדם שמאמין בערכי יהדותו ומתעקש עליהם, אולם כשהעניינים מתמוטטים הוא נאלץ להתפשר. אחת מהנקודות המעניינות שהמרצה העלה היא שלדעתו שלום עליכם מתוחכם יותר מכתיבת דימוי לחיי היהודים גרידא, שלום עליכם מראה כיצד אדם שמתעקש על עקרונותיו גורם לאסונות סביבו, בחוסר גמישותו. 

 

גמישות מחשבתית - נעים להכיר.

הווי רך כקנה. פלקסביליטי. יוגה מחשבתית. למרות שגם יוגה כשלעצמה זה דבר נהדר. בכל אופן, באופן טבעי לכל אחד יש עקרונות. בדרך כלל בני זוג מנסים לאזן שקט תעשייתי על ידי איפוק וכיבוד עקרונות הצד השני. ברם, לעתים קורה דבר מה מעניין - היווצרותו של קבעון מחשבתי. לפעמים צד אחד מתכנן משהו. הוא התכוון לחלוטין שבערב מגיעים לנקודה גאוגרפית כלשהי, היא תכננה לחלוטין שהיום היא עושה את כל ה-42 משימות שהיא תכננה לעצמה. רכישת דבר מה, פגישה עם מאן דהו, נקניקיות לארוחת ערב. לא משנה מה. הקיבעון המחשבתי מתלבש על הנושא ופוסל כל אפשרות אחרת. אם חושבים על זה מהצד אפשר כמובן לתהות על חשיבות העניין אך כאשר נוצר קבעון ההיגיון לוקח הפסקה יזומה. 

 

היכן הגמישות משתלבת פה? צריך לדעת מתי כדאי לתפוס מרחק מסיטואציה טעונה. 

תארו לכם שאתם מקובעים על משהו מסוים, יש לכם מטרה, רצון למלא, וי לעשות. משהו כמו לטוס לצרפת בשביל לטפס על האייפל, לאכול פיצה כשרה באיטליה או ללמוד לתואר כדי לנפנף בתעודה בראיונות עבודה. אתם כבר מזמן לא רואים את התמונה הגדולה: את מהות הטיול, חשיבות הלימוד או במסגרת הנישואים - את בן הזוג. 

הגמישות היא הסלטה לאחור, הפליפ-פלופ המחשבתי שגורם לכם בשניה אחת לצאת מהקיבעון ולצפות בו כחלק מן התמונה הגדולה. אז מה אם אין נקניקיות לארוחת ערב, מהן נקניקיות לעומת מכלול הזוגיות הנהדרת שלנו. אז מה אם לא עשיתי כלים, מה זה לשטוף כלים לעומת…אהה אני שוטף אותם, אין בעיה. גמישות זה לא רק להבין שטעית ולראות את הצד השני בסיפור, גמישות זה גם לא להתבאס מכך שלא הספקת לעשות את הדבר שרצית בגלל הווי הנישואים הרחב והחיובי.   

 

עד לפעם הבאה, 


נתנאל קראוס, נשוי באושר, כותב רב המכר הפוטנציאלי (חפשו בפייסבוק): "המסה ליוצא הדתי המתחיל". 

לטורים הקודמים