"אז מה את אומרת, למה הבת שלנו לא נשואה?"

ציפי ריין נתקלה בבעיה: לזוג שמולה קשה מאוד שבתם עוד לא התחתנה, אבל התקשורת בין שניהם לקויה ולא משמשת כדוגמה. אז מה עונים על השאלה "מה את חושבת"? 

חדשות כיפה ד"ר ציפי ריין 26/07/17 13:57 ג באב התשעז

"אז מה את אומרת, למה הבת שלנו לא נשואה?"
למה הבת לא מתחתנת?, צילום: shutterstock

"אז מה את אומרת, למה הבת שלנו לא נשואה?" שאלה אותי האשה המבוגרת שישבה מולי. ובעלה רק הנהן בראשו, לראשונה מתחילת הפגישה מסכים עם משהו שאשתו הוציאה מפיה. הסתכלתי במבט תוהה על הזוג שישב מולי והתלבטתי מה לומר לשניהם.

אורה ויעקב הגיעו אלי לפגישת ייעוץ בנוגע לבתם הבכורה מירב בת ה33, שעוד לא מצאה את בחיר ליבה, ולבם של ההורים כואב עליהם ועליה. במשך חצי שעה מהרגע בו נכנסו אלי לפגישה הם גוללו בפני את סיפורה רצוף הדייטים ובני זוג של בתם שעוד לא עזבה את ביתם.

על אף שהקשבתי בתשומת לב רבה לדברים שהם אמרו לא יכולתי להתעלם מהדברים שהם לא אמרו ושהתרחשו בין שניהם מתחת לפני השטח – עקיצות, ביקורת על דברי השני ומרחב שבו גם אני הרגשתי חנוקה כצופה (המרחב הנו האווירה שקיימת בין כל שני אנשים, לדוגמה כשנכנסים לבית שבו התרחשה מריבה בדרך כלל מרגישים את המרחב המתוח, וזו גם הייתה ההרגשה שלי באותה הפגישה – מתח וביקורת באוויר). תהיתי בתוכי, למה שמירב תרצה להתחתן כשכל חייה היא גדלה במרחב הזה שבין ההורים? מה היא למדה לאורך דרכה בחיים – האם כדאי להתחתן? והיה לי ספק רב ביכולת שלה לרצות להתחתן כשהיא למדה לאורך חייה כמה קשר עלול להיות פוגע. אבל התהיות שלי לגבי מה לומר לבני הזוג התעצמו כי חששתי להיכנס גם אני למרחב הביקורתי של הזוג ושאם אגלה משהו ממחשבותי גם הוא ישמע כביקורת, ובכלל הזוג הגיע אלי להתייעץ על בתם, באיזה זכות אדבר איתם על הזוגיות שלהם?

ולכן שתקתי.

כשהשתיקה התארכה, אורה האם העזה לשאול אותי על מה אני חושבת. התשובה שלי הביאה לפניהם את כל מחשבותי ושיתפתי אותם בהתלבטות שלי מה לומר להם. יעקב היה הראשון שדיבר ודבריו חיממו את לבי: "אף פעם לא חשבתי על זה כך, שילדיי בעצם לומדים ממני על קשר וזוגיות, אבל אם זה אכן נכון אז נכשלנו בתפקידנו להכין אותם לחיים ולחתונה. הזוגיות שלנו מתחילת דרכה הייתה לקויה, ומעולם לא הייתה בינינו תקשורת טובה. האם נגזר דינה של בתנו ושאר ילדנו? האם יש משהו שניתן לעשות כדי לתקן?"

 אורה הנהנה בראשה, וזו הייתה הפעם השניה בפגישה שהייתה הסכמה בין בני הזוג. "בטח שאפשר לתקן" עניתי להם "כל זמן שהנר דולק ניתן לתקן. גם אתם תוכלו לעבוד על הזוגיות שלכם ולתת לעצמכם ולילדכם מתנה – לימוד לחיים שניתן לעבוד ולייצר קשר טוב גם אם יש קשיים, וגם בתכם תצטרך ותוכל לעבוד על עצמה כדי לבנות לעצמה זוגיות טובה." "אז מתי אנחנו קובעים פגישה?" שאלה אורה...

לטורים קודמים

 

ד"ר ציפי ריין

ד"ר ציפי רייןצילום: באדיבות המצולמת

ד"ר ציפי ריין, פסיכולוגית, מטפלת זוגית, משפחתית ומינית, מרצה ומנהלת המרכז למשפחה במכללת אורות, כותבת טור בירחון פנימה 

ליצירת קשר : zipirhein@gmail.com