הרב בורשטין: "לפני כל פסיקת הלכה יש להישמע להוראות משרד הבריאות"

ראש מכון פוע"ה בראיון לכיפה מבהיר כי כל החלטה הלכתית שעושים במכון מלווה באישורי משרד הבריאות. מהרבנים הוא מבקש שמעבר למענה ההלכתי יעודדו את רוח הציבור. לדעת הרב יש לקיים מניינים מצומצמים תוך הקפדה על ההנחיות

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 17/03/20 23:07 כא באדר התשפ

הרב בורשטין: "לפני כל פסיקת הלכה יש להישמע להוראות משרד הבריאות"
ראש מכון פוע"ה. הרב מנחם בורשטין , צילום: באדיבות המצולם

ראש מכון פוע"ה הרב מנחם בורשטין, נמצא בימים אלה בעומס גדול, עקב הנחיות משרד הבריאות  בשל התפרצות נגיף הקורונה. הרב מספק לאורך כל היום מענה הלכתי לציבור הנשים בענייני טהרה, יחסי אישות הריון ולידה. אך לפני הכל לרב חשוב להבהיר כי על אף העומס יש להיאזר בסבלנות וכי מענה הלכתי יינתן לכל המבקשים. הרב גם מעדכן את כל פסיקותיו בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומקפיד שלא לפסוק דבר כנגד ההנחיות.

"אחת הדוגמאות לכך היא שאני חשבתי שאישה הנמצאת בבידוד ולא מעוניינת להגיע למקווה כדי לא להדביק שתלך לטבול בים. אך לאחר היוועצות על נציג משרד הבריאות שהבהיר כי הדבר לא אפשרי, ושאין להגיע כלל לחופים, לא הוצאתי פסיקה כזו", מספר הרב בראיון לכיפה. "קודם כל צריך לדעת שגם אם יש לנו סברות, הולכים קודם כל לפי הנחיות משרד הבריאות והרבנות הראשית. אסור שתהיה סתירה ממה שמשרד הבריאות מנחה- חובה לתאם".

ומה דיני מקוואות נשים בעקבות ההנחיות של משרד הבריאות?

"כל עוד הנשים בריאות ואינן נדרשות להיות בבידוד, אין בעיה שתלכנה לטבול במקווה. הנגיף אינו עובר במים, והכלור במים מוודא שאכן הניקיון הוא טוב ושהנגיף חלילה לא יתפשט. מי שאסור לה ללכת למקווה הן נשים בהסגר או נשים שהן בקבוצת סיכון, גם לא לים. גם בדיני אישות זוג שנמצא בבידוד, גם אם זה רק אחד מבני הזוג, אין היתר לקיים יחסים".

כל פסיקת הלכה של המכון עוברת אישור של משרד הבריאות, דוגמה נוספת היא הקפדה שלא תהינה יותר מעשר נשים במקווה. בכל מקווה תהיה מישהי שאחראית לוודא שלא תהיה כמות גדולה של נשים ושתוודא שיש מרחק ביניהן. "גם הבלנית עצמה חייבת לעבוד עם כפפות ובכל פעם לשטוף היטב ידיים" מורה הרב. "במידה והיה מקרה מיוחד שאישה התעקשה לטבול על אף שהיא אינה חייבת, והתקבל אישור לכך, אז דאגנו ושטבול ולאחר מכן החלפנו את המים במקווה".

הרב מצטרף להחלטה כי אין התר לגברים להגיע ולטבול בתקופה זו, ושיש להקפיד על כך גם אם הדבר קשה. הרב יוצא ממליץ לכל מי שמרגיש קושי בתקופה זו שירבה לקרוא את פרשת הקטורת שהיא סמל לאחדות וקרבה לבורא. דבר נוסף הוא הקפדה על מאה ברכות ביום "כפי שנהג דוד המלך בעת מגפה".

הרב קורא לרבנים שמעבר למענה הלכתי יש להקפיד לעודד את האנשים, שצריכים גם מילה טובה או חיזוק מעבר לפסקה עצמה, כי יש גם קשיים באמונה. הרב גם מוסיף כי "חשוב להשתמש בהומור, אני מרבה להגיד לאנשים 'רגע אני צריך להתרחק עוד משבצת זה רק מטר ושמונים סנטימטר בנינו". לפי הרב תקופה הבידוד היא טובה שאנשים ינקו ויכינו את הבית לקראת הפסח. 

האם הרב מצטרף להחלטה לביטול המניינים מכל וכל?

"לא, משרד הבריאות הורה שניתן להיות עד עשרה אנשים, ולכן אם אפשר יש חשיבות לקיים מניינים. כמובן להקפיד על עמידה במרחק אחד מהשני, אך לפי ההלכה, וגם לטבע הגבר - שקשה לו להיות בהסגר, זה חשוב שיתפלל במניין שם יש יותר עוצמות. יש גם היתר במקרים חריגים כאלו להעביר את ספר תורה כדי שאנשים יקראו בו. השבוע הייתי בחתונה בישיבת מרכז הרב ושם נערכו שלושה מניינים בו זמנית, אז לא לוותר על מניין כל עוד זה אפשרי".

     

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן