הרב סתיו: "האחוז הגבוה של נישואי תערובת - באחריות הרב הראשי"

יו"ר ארגון רבני צהר עונה למתקפה של הרב יצחק יוסף, שטען כי 'רב מצהר' ביקש ממנו להקל בגיורי קטינים. לדברי הרב סתיו, טענתו של הרב הראשי לישראל מופרכת ברמה ההלכתית, וכי "דברי הלעג לא יחפו על העובדה כי בחסות ובאחריות הרב יצחק יוסף, בישראל של היום יש אחוז גבוה של נישואי תערובת"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 13/05/19 21:08 ח באייר התשעט

הרב סתיו: "האחוז הגבוה של נישואי תערובת - באחריות הרב הראשי"
הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, צילום: Yaakov Cohen/Flash90

המלחמה בין צהר והרבנות הראשית נגררת לפסים אישיים, בעקבות המתקפה היום (ב') של הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, על הרב דוד סתיו. הרב הראשי דיבר בוועידת רבני אירופה בבלגיה, וסיפר כי "רב מצהר" נפגש עמו, וביקש ממנו להקל בגיורי קטינים בישראל.

הרב יוסף סיפר כי לאחר שנכנס לתפקידו כרב הראשי ''ביקש ממני אחד מרבני צהר להיפגש איתי. הוא שלח הודעה לכל העיתונים שיראו שאני לא מקבל אותו. הסכמתי וקיבלתי אותו. אחר כך התחרטתי''. בפגישה, המשיך הרב הראשי, ביקש אותו 'רב מצהר', ''שהרבנות הראשית תתחיל להקל בגיורים'', והסביר כי ''יש היום 80 אלף ילדים, בנים ובנות שנולדו לאמא גויה שהם צריכים גיור וצריכים לגייר אותם. אצל החרדים אין בעיה - הם לומדים בתלמודי תורה וישיבות. אבל בציבור הרחב, בהרצליה, רמת השרון, תל אביב, לומדים בבתי ספר מעורבים, יש ילדים מאמא נוכריה, מחר מחרתיים מכירים אחד את השני, מתחתנים ויש התבוללות''.

הרב הראשי סיפר כי שאל את אותו רב, מה יעשו במקרה של בישולי גויים בבית: ''האמא גויה, בסדר, האבא שומר שבת? קודם כל איך הוא יכול להיות דתי אם הוא חי עם גויה? נניח שהוא חזר בתשובה, הולך לבית כנסת, מי ישמור על בישולי גויים? מי יבשל בבית? הילד הקטן הזה יאכל בישולי גויים?''.

הרב דוד סתיו

הרב דוד סתיוצילום: יחצ

לדברי הרב יוסף, תשובת הרב היתה: ''הרב, בוא לא נהיה קיצוניים, אנחנו נעשה כדעת הרמ''א, הילד הקטן ידליק בבוקר נר ומהנר הזה ידליקו גז במשך כל היום. שאלתי אותו: ומי ישגיח עליהם? היום עושים בתנור ובמיקרוגל, אולי יאכלו דברים לא כשרים". "הוא התעקש איתי. התחיל לתת לי מוסר", סיפר הרב הראשי. "'אבא שלך מרן זצ''ל כמה היה לו כוח דהיתרא'.

הרב יוסף טוען כי אותו רב דיבר בצורה חצופה: ''אמרתי לו 'אתה תלמד אותי מה זה כוח דהיתרא? כוח דהיתרא זה לפי הפוסקים שלנו. אם זה לא לפי ההלכה צריך לעמוד בפרץ. הוא דיבר בצורה חצופה ושלחתי אותו", סיפר. ''אחר כך שלח אלי חבר כנסת ללחוץ שאתחיל להכיר בגיור של קטינים. ברוך ה' עמדנו בפרץ בפני כל הלחצים הללו''. סיים הרב הראשי את סיפורו, והורה לרבנים בוועידה להקפיד מאוד בגיור קטינים בקהילותיהם.

הרב דוד סתיו: "הרב יוסף נושא באחריות"

יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, רב היישוב שהם, השיב במענה לפניית חדשות כיפה כי הוא הרב המדובר: "דברי הראשון לציון בסוגיית הגיור ראויים לתגובה מכובדת. בשורשו ניצב ויכוח יסודי גם בהלכה אבל בעיקר בהכרת המציאות". אומר הרב סתיו.

הרב סתיו מספר: "בפגישה אותה קיימנו מספר חודשים לאחר היבחרו, סבר הראשון לציון שמדובר בהורים ההולכים לכנסיה ומאכילים בביתם נבילות וטריפות. כל הניסיונות שלי להראות לו שזו טעות ומדובר בבתים מסורתיים השומרים כשרות ושבת לא נענו".

(בוידאו: הרב רא"ם הכהן מסביר את ההלכה בנוגע לגיור קטינים, בבית הדין 'גיור כהלכה' בו חבר הרב סתיו) 

"בהמשך הוסיף לטעון כי גם אם המועמדים לגיור אכן מסורתיים, אז יש חשש של בישולי עכו"ם. זו טענה מופרכת ברמה הלכתית, שכן אין חשש חתנות באמא לדעת רוב הפוסקים. 

"לצערי", מוסיף הרב סתיו, "כל דברי הלעג לא יחפו על העובדה כי בחסות ובאחריות הרב יצחק יוסף, בישראל של היום יש אחוז גבוה של נישואי תערובת, בשל אי נכונותו לבצע מדיניות גיור קטינים המותרת וראויה על פי ההלכה".