הרב ליכטנשטיין: זה לא פולמוס התנ"ך אלא מסע הכפשה נגד "הגוש"

הרב משה ליכטנשטיין, מראשי ישיבת הר עציון, הודף את המתקפה על תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך וטוען כי לא מדובר בויכוח ענייני אלא בניסיון "לערער על עצם הלגיטימציה של השיטה והעוסקים בה"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 05/08/12 13:14 יז באב התשעב

הרב ליכטנשטיין: זה לא פולמוס התנ"ך אלא מסע הכפשה נגד "הגוש"
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

הרב משה ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון, תוקף היום (א') את מובילי הביקורת נגד תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך ונגד גישת הלימוד של הישיבה שהוא מהעומדים בראשה, וטוען כי לא מדובר בויכוח ענייני אלא במסע של "דה-לגיטימציה ופסילה מערכתית המבקשת לערער על עצם הלגיטימציה של השיטה והאנשים העוסקים בה, תוך כדי ניכוס הדאגה ליראת שמים עבור עצמם ושלילתה מידי כל החולק על שיטתם".

במכתב ששלח הרב ליכטנשטיין לבוגרי הישיבה, שהגיע לידי כיפה, טוען הרב ליכטנשטיין כי מובילי הביקורת ובהם רבנים מישיבות "הקו" ורבנים מהזרם החרדי-לאומי, מובילי "הטחת האשמות חריפה ופסילות אישיות ללא דיון בנושאים העומדים על סדר היום. מושמעות טענות והאשמות גורפות אך אין ירידה לפרטי הדברים ולא זכינו למתקפה עניינית הפורשת את משנתה בהרחבה".

לדבריו, "מלבד הפסילות האישיות, צעקות ה"געוואלד" והשימוש בטכניקות של "דעת תורה", לא שמעתי ולא הובאה בפני אף טענה עניינית שיש בה כדי להפרות את הדיון". הרב ליכטנשטיין טוען כי "כלי הביטוי המשמשים בידי המתנגדים לתכנית הלימודים יוכיחו. פשקווילים, מקורבים עלומי שם הבוחשים בענין, רבנים הניזונים מכלי שני או שלישי מבלי להכיר את החמרים שבלב הויכוח, הצהרות פסקניות מאת רבנים המצפים שהציבור יציית להכרזותיהם באשר הם, מכתבים המופנים לשואלים תמימים הינם האמצעים לתקיפת השיטה".

ראש ישיבת הר עציון מצדיק את גישת הישיבה ללימוד תנ"ך וטוען כי היא "נסמכת על גישותיהם משכבר הימים של גדולי ישראל במשך הדורות ואין אנו זקוקים להכשר מרב זה או אחר בן זמננו". עוד הוא מדגיש במכתבו כי "מפעל לימוד התנ"ך שהתפתח בישיבת הר עציון, מכללת הרצוג ובנותיהן הביאה ברכה רבה לעולם. גם הכשלים והטעויות, במידה וישנם, אינם משנים את ההערכה הכללית בדבר ההישג העצום והברכה הגדולה ששיטה זו הכניסה להוראת התנ"ך ולימודו. בבואנו להעריך מפעל מעין זה, יש לראות את התמונה הגדולה וכלל ההישגים, ולא ניתן לשפוט או לפסול אסכולה שלמה על סמך מקרה בודד או מאמר יחידי".

בסיום מכתבו ביקש הרב ליכטנשטיין לחזק את ידי ראשי המנהל לחינוך דתי ומובילי תוכנית הלימודים החדשה בתנ"ך באומרו כי הם "עושים כמיטב יכולתם והבנתם להאהיב את התורה והמצוות על ילדי ישראל".