מנהג אכזרי הרב אילעאי עופרן מתנגד למנהג בתפילת החג: "אמונה תפלה"

בחלק מעדות ישראל, נוהגים בבוקר חג השבועות להגיד בבית הכנסת את תפילת "יזכור" שמי שקרוביו בחיים יוצא החוצה. הרב עופרן מכנה את המנהג "אכזרי" ומסביר: "נסו לדמיין שביום הזיכרון, רק מי ששכל קרוב מדרגה ראשונה יעצור לדקת דומיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/05/23 09:48 ה בסיון התשפג

הרב אילעאי עופרן מתנגד למנהג בתפילת החג: "אמונה תפלה"
הרב אילעאי עופרן. , צילום: מושיק שאמע

"מנהג אכזרי": כך מכנה הרב אילעאי עופרן את המנהג לפיו כל מי שלא איבד אחד מקרוביו, יוצא מהתפילה בעת אמירת "יזכור". בעמוד הפייסבוק שלו כותב הרב: "נסו לדמיין לרגע שבצפירה ביום הזיכרון, רק מי ששכל קרוב מדרגה ראשונה יעצור לדקת דומיה בשולי הדרך וכל מי שאינו בן למשפחה שכולה, ימשיך לנסוע בכביש כאילו כל הסיפור הזה לא נוגע אליו".

משאיר את היתומים והשכולים לבדם, כאילו מדובר במחלה מדבקת

"אם קשה לכם לדמיין את הרעיון המביש הזה כותב הרב עופרן, "חכו לבוקר של חג השבועות, כי סיכוי טוב שמשהו די דומה הולך לקרות אצלכם בבית הכנסת". הרב עופרן מסביר: "בשבועות, כמו בפסח, סוכות ויום כיפור אומרים בתפילה "יזכור". בחלק מקהילות ישראל פשט מנהג אכזרי, שמי שקרוביו בחיים יוצא החוצה ביזכור, ומשאיר את היתומים והשכולים לבדם, כאילו מדובר במחלה מדבקת. על הדרך, מפספסים כל היוצאים את היזכור לקדושי השואה ולחללי צה"ל, במין איזו אמירה אטומה של 'ההורים שלי בחיים, אז כל המוות הזה לא קשור אלי'. אם אתם בין היוצאים הקבועים, סיכוי טוב שאתם בכלל לא יודעים שהחלק שממנו אתם מבקשים להימנע נמשך בערך דקה ברוטו".

הרב אילעי עופרן

הרב אילעי עופרן צילום: אביטל ליסקר

"אבל אל, פשוט אל תצאו ביזכור"

הרב עופרן מסביר מה לדעתו אמורה לסמל התפילה: "הזכרת נשמות אמורה להיות רגע משותף של חיבוק וחיבור, לא רגע נפרד של פיצול וריחוק. האמונה התפלה הזו, לא צריכה להיות מה שמעצב את הקהילות ואת בתי הכנסת שלנו. אפשר גם לומר פרק תהילים. אפשר גם סתם לעמוד ולשתוק. אבל אל, פשוט אל תצאו ביזכור".