פסק הלכה: מותר לפטר מסרבי חיסונים

הרב אורי סדן פוסק כי ניתן לפטר עובד שלא מתחסן הנמצא במגע עם לקוחות כאשר במידה וידבק יגרם נזק למקום העבודה. בנוסף, קובע הרב כי מתנגד חיסונים שגרם להדבקה של אדם אחר, חייב לפצות את הנדבק

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 07/03/21 20:18 כג באדר התשפא

פסק הלכה: מותר לפטר מסרבי חיסונים
חיסון קורונה , צילום: אוליבייר פיטוסי/פלאש 90

הרב אורי סדן, רב היישוב נוב שבגולן, יוצא בפסק הלכה חד משמעי לגבי מתנגדי החיסון לקורונה: ניתן לפטר עובד שלא מתחסן הנמצא במגע עם לקוחות, כאשר במידה וידבק יגרם נזק למקום העבודה. בנוסף, קובע הרב כי מתנגד חיסונים שגרם להדבקה של אדם אחר, חייב לפצות את הנדבק.

בשו"ת באתר "דין תורה" נשאל הרב סדן על ידי בעל עסק שאחד מעובדיו מסרב להתחסן, האם ניתן לפטרו שלא יסכן את לקוחות בית העסק. בתשובתו, הסביר הרב את הרקע לתשובה בנושא. ראשית הבהיר הרב כי "לדעת רוב מוחלט של הרופאים החיסון מועיל למניעת ההדבקות במחלת הקורונה, וכן למניעת הדבקה במחלה".

בהמשך תשובתו, הסביר הרב כי בהחלטה לא להתחסן ישנה השפעה גם על אחרים ולא רק על האדם עצמו: "למרות חופש הבחירה הנתון לאדם ביחס לעצמו, בחירתו של האדם מוגבלת כאשר היא עשויה להשפיע על חייהם של אחרים ולפיכך אדם חולה אינו רשאי להסתובב ביודעין במקומות בהם הוא עשוי להדביק אחרים (שו"ת ארחותיך למדני ב, קנג)". 

לבסוף, אומר הרב כי אכן ניתן לפטר עובד המנגד לחיסון, משום הסכנה שהוא גורם ללקוחות העסק:

עובד המסרב להתחסן מהווה איום כלכלי על המעסיק שכן הוא עשוי באופן כמעט ודאי, במוקדם או במאוחר לגרום להדבקה של לקוחות, לסגירה זמנית של מקום העבודה ובמקרים מסויימים אף לסגירתו לצמיתות. לפיכך מוצדק לפטר את העובד המסרב להתחסן וחושף את מעסיקו לשורה של נזקים, וזאת אחרי התראה כי הימנעותו מלהתחסן עשויה לגרום לפיטוריו. 

מלבד הפיטורין, מוסיף הרב סדן כי אדם שלא התחסן וגרם להדבקה של אדם אחר "חייב לפצות את הנדבק בדיני שמים ויש מן הפוסקים הסבורים שניתן לחייבו גם בדיני אדם".