סוגיא: בית מדרש מקוון בראשות הרב צבי יוסף רימון

העבודה להקמתו של בית המדרש האינטראקטיבי המקוון 'סוגיא' החלה עוד לפני פרוץ המגפה, כאשר המטרה היא לעסוק בהיבטים הלכתיים של נושאים מרכזיים שעולים על סדר היום. "מקווים שבקרוב הקורונה תהפוך לנחלת העבר ונתמקד בסוגיות אחרות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/10/20 10:21 ח בחשון התשפא

סוגיא: בית מדרש מקוון בראשות הרב צבי יוסף רימון
הרב י"צ רימון, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

הקורונה העבירה לשלט רחוק את ערוצי הלמידה השונים. לצד הנוחות, הנגישות והיתרונות הנוספים באופן למידה שכזה, חסרונו של הקסם שבלימוד ה"בית-מדרשי" ניכר. העבודה להקמתו של בית המדרש האינטראקטיבי המקוון "סוגיא" החלה עוד לפני פרוץ המגפה, כאשר המטרה היא לעסוק בהיבטים הלכתיים של נושאים מרכזיים שעולים על סדר היום. באופן טבעי הקורונה תפסה מקום דומיננטי.

אחד הדברים המיוחדים בבית מדרש "סוגיא" הוא הפן האקטואלי. "חלק גדול מהנושאים בבית המדרש קשור לשאלות השעה" מסביר הרב י"צ רימון, ראש בתי המדרש במרכז האקדמי לב ומייסד המיזם. "עסקנו בשאלות שקשורות לקורונה והלכה. לאחרונה העמקנו בסוגיא המצמררת של תיעדוף חולים בחיבור למכשירי הנשמה. אמנם יזמנו את הקמת בית המדרש עוד לפני הקורונה, במטרה לאפשר לכולם, בכל מקום ובכל שלב בחיים להיות חלק מלימוד בית מדרשי, אבל אני מאמין שחלק מההצלחה של המיזם קשורה לקורונה ולמעבר ללימודים בשלט רחוק".

בית המדרש הווירטואלי "סוגיא", שהוקם עבור סטודנטים ובוגרים של המרכז האקדמי לב ופתוח לקהל הרחב מציין חצי שנה של לימוד תורה חי ומפרה. בית המדרש מקיים לימוד אינטראקטיבי שוטף בעניינים אקטואליים, בצורה הכי דומה שאפשר לבית המדרש המסורתי. "בית מדרש קם במטרה ליצור אפשרות לימוד של בית מדרש גם כשאתה לא נמצא בבית מדרש" מדגיש הרב רימון. בית מדרש במהותו זה מקום שיש בו התרחשות חיה. הלימוד בחברותא במרחב הבית-מדרשי מוליד עומק וחידוד עצום בתורה מעצם זה שיש קול שתמיד מקשה והתדיינות נמשכת. בשיעור תורה בזום או ברשתות החברתיות משהו באפקט הלימוד מתוך הפריה הדדית נפגם".

קיימים היום שפע עצום של שיעורים, מאמרים ואפשרויות למידה באינטרנט. המאפיין הבולט של "סוגיא" הוא שהלומדים משתתפים בדיון התורני בצורה אקטיבית. ברובן המוחלט של האפשרויות ללימוד התורה שמוצעות ונגישות כיום באינטרנט, מדובר בלימוד חד צדדי של האזנה לשיעור או עיון במאמר תורני. בבית מדרש "סוגיא", מועלים נושאים ומקורות וכולם מוזמנים לקחת חלק בדיון מעמיק ולהתפתח בלימוד מתוך הדיאלוג. לצד החווית הלימוד האינטרקטיבית בית המדרש מציע גם שיעורים כתובים ומצולמים.

בית מדרש "סוגיא" מתרחש בפלטפורמה אינטרנטית של אודי ליאון, ומובל על ידי רבני בית המדרש במרכז האקדמי לב. בחודשים הספורים שבית מדרש "סוגיא" פעיל כבר הצטרפו אליו כבר אלפי משתתפים, ביניהם עשרות סטודנטים ובוגרים, והוא ממשיך להתפתח. "יש התלהבות גדולה". אומר הרב רימון בשמחה. "אנשים רבים, שעד עכשיו הלימוד הבית-מדרשי היה פחות נגיש עבורם בתוך שגרת החיים, פתאום מגיע אליהם הביתה. זו התחלה של דרך. חשוב להדגיש, האתר לא מהווה תחליף לבית המדרש אבל הוא עוזר בזמן הקורונה. וגם בשגרה- עבור רבים שעובדים בעבודות תובעניות ואינם יכולים להגיע בקביעות לבית המדרש, הוא רב משמעות. מתפללים שבקרוב הקורונה תהפוך לנחלת העבר ונתמקד בבית המדרש בסוגיות אחרות".