מותר להשתמש ברשת האלחוטית של השכן?

גולשים על השכנים? הרב י"צ רימון טוען כי שימוש זמני והורדות "קלות" אכן מותר עקרונית, זאת בתנאי שהשימוש איננו מאט את הקצב, ובתנאי שאין אנו יודעים שהשכן אוסר

חדשות כיפה אלישיב כהן, כיפה 25/10/12 13:22 ט בחשון התשעג

מותר להשתמש ברשת האלחוטית של השכן?
Rodriago-cc-by, צילום: Rodriago-cc-by

באייפד, באייפון או בלפטופ, כולנו זקוקים לרשת אלחוטית כדי להתחבר למייל או לגלוש לכיפה. אך מה עושים כשאנחנו לא בבית או במשרד והאם מותר לנו להשתמש ברשת האלחוטית הפתוחה של השכנים?

בתשובה הלכתית שפרסם הרב י"צ רימון, רב ביישוב אלון שבות, קובע הרב על בסיס הגמרא במסכת בבא קמא, הקובעת כלל הלכתי של "זה נהנה וזה לא חסר - פטור", כי כאשר אדם נהנה מרכוש של חבירו, אבל חבירו איננו מפסיד מכך כלום - פטור הנהנה מלשלם. "לפי זה, באופן עקרוני צריך להיות מותר להשתמש באינטרנט אלחוטי של השכן", כותב הרב בתשובה שתתפרסם השבת בעלון "שבת בשבתו".

עם זאת, הרב רימון מסייג את דבריו וטוען כי הגלישה מותרת במידה ולא מדובר בהורדות כבדות. "אם האורח גולש ורואה סרטים או מוריד סרט, הרי שהוא מאט מאוד את קצב הגלישה של השכן (וגם אם השכן איננו בבית כעת, הרי שייתכן שיש לו איזו תוכנה שרצה כעת במחשב, או שהוא מוריד משהו כבד מהאינטרנט וכדומה). אולם, אם האדם גולש בדבר קטן, כגון שמוריד דואר אלקטרוני, הרי שדבר זה לא אמור להשפיע על קצב הגלישה, וממילא הדבר צריך להיות מותר", הסביר הרב רימון.

כמו כן, הרב רימון מסביר כי במידה והשכן אוסר שימוש ברשת האלחוטית שלו, גם אם לא נעל אותה בסיסמה, הרי שהשמוש אסור. "באופן כללי, כדאי להתרגל להשתמש בדברים שלנו, ולא לקחת דברים מאחרים, גם אם לא גורמים להם הפסד", קובע הרב רימון ומסכם כי "כשיש צורך ניתן להשתמש באינטרנט אלחוטי של השכן בתנאי שמשתמשים בדבר קל, כגון הורדת מייל שאיננו מאט את הקצב, ובתנאי שאין אנו יודעים שהשכן אוסר".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן