הרב חוצה המגזרים - לזכרו של הגרז"ן

היה בו, ברב זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל, שילוב של גדלות עצומה בתורה, יחד עם עממיות, נגישות וזמינות, ומסירות למען ריבוי תורה בעם ישראל | הספד לרב שהלך השבוע לעולמו

חדשות כיפה הרב הראל דביר 24/08/20 12:17 ד באלול התשפ

הרב חוצה המגזרים - לזכרו של הגרז"ן
הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל, צילום: יעקב CC BY-SA 3.0 - דרך ויקיפדיה

ראה הקב"ה שצדיקים מעטים הם, עמד ושתלן בכל דור ודור. מורנו ורבינו הגרז"ן זצ"ל היה 'נכס לאומי', או לפחות 'נכס ציבורי' של הציבור הדתי על כל פלגיו. בתקופה שבה כל ת"ח רציני משתייך לזרם מסוים, הוא זצ"ל היה מעל זה – הכל היו זקוקים לו, והוא נתן את עצמו באהבה לכולם. במשך שנים רבות, היה יוצא ובא מדי שבוע בבתי מדרש רבים מספור שזכו להתברך מתורתו, והדבר התבטא בגיוון הרב של התלמידים והגופים שהוציאו לאור את ספריו.

הרב זלמן נחמיה גולדברג (הגרז"ן) הלך לעולמו

זכורים לי כמה משיעוריו של הרב זצ"ל, שהתנהלו באופן הבא: הבא הגיע, שאל היכן אוחזים, והתחיל להעביר שיעור עיוני מעמיק בסוגיה במשך שעה, כאילו מדובר בדבר של מה בכך. היינו כחולמים.

הייתה לו עין טובה במיוחד כלפי מחברי ספרים, שבאו לבקש ממנו מכתבי ברכה. תעיד על כך עצם העובדה שכתב מכתבי ברכה רבים מספור (לא פעם הדבר גרם לו צער באופן אישי, ראו 'זרע ישראל' ו'תורת המלך', ועוד. ועם זאת, מעולם לא הפסיק לכתוב מכתבי ברכה!). ויתירה מזו – במכתבי הברכה ניכרת ההערכה שלו למחברי הספרים, גם כשלא ממש הכיר אותם, וכן התועלת שהיא השכיל למצוא בכל ספר שהונח על שולחנו, ושאותה ביקש בדברי הברכה 'לשווק' לציבור הרחב. ואכן, אני ורבים אחרים התעודדנו והתקדמנו בזכות העידוד שלו, שכמובן היה חוצה מגזרים.

היה בו, ברב זצ"ל, שילוב של גדלות עצומה בתורה, בעיון ובבקיאות ובסברה ישרה, יחד עם עממיות, נגישות וזמינות, ומסירות למען ריבוי תורה בעם ישראל, תוך מוכנות לנסיעה רבה גם עבור מעט תלמידים. הוא ברח מן הכבוד אל העם, והצליח. גם בית הדין 'הישר והטוב' שהקים ועמד בראשו, היה עממי ונגיש, והכרכים הרבים מספור של הפסקים והשיעורים מבית הדין מהווים כולם גשר בין המקורות הסבוכים של דיני ממונות ובין צרכי הציבור הרחב.

הבריחה מן הכבוד התבטאה בכך שהוא היה דן בחידושים שונים באופן ענייני. ידועה החלטתו להטיל תכלת בציציתו, מעורבותו בפרשת 'הגט מצפת', ועוד. למרות שהגיע מעולם עשיר בתורה, לא היה כבול למוסכמות, והיה לו שיח פתוח עם תלמידי חכמים מכל גווני הקשת, שלא פעם קיבלו את תמיכתו לחידושיהם.

פטירת הרב זצ"ל היא אבדה לעולם התורה, יהי רצון שמתוך ההתייחדות והאבלות על פנינה יקרה זו שאבדה מאיתנו, נזכה לאמץ מקצת דרכיו והליכותיו, והדבר בוודאי יעשה לו נחת רוח בעולם האמת.

 

הרב הראל דביר הוא חוקר תורני, בעל תואר רב עיר ותואר שני במדע והלכה, וחבר מערכת של כתבי העת 'אסיף' ו'האוצר'. עובד במכון צורבא מרבנן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן