הרב הראשי: יש להקל בשמיעת מוזיקה לאלו הנמצאים בבידוד בימי בין המצרים

הרב יצחק יוסף בפסק מיוחד המתייחס לדיני האבלות של ימי בין המצרים, במקביל לתקופת הקורונה. הרב טוען כי שי מקום להקל בשמיעת מוזיקה אפילו קצבית עבור אלו שנמצאים בבידוד ועשויים לשרות בדיכאון

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/07/20 14:23 כח בתמוז התשפ

הרב הראשי: יש להקל בשמיעת מוזיקה לאלו הנמצאים בבידוד בימי בין המצרים
הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, צילום: Yaakov Cohen/Flash90

הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, ענה לשאלה שלנשאל בעניין דין האזנה למוזיקה בימי בין המצרים בקורונה, בדגש לאלו הנמצאים בבידוד. הרב פורט בתחילה את דיני שמיעת מוזיקה בימים שבין י"ז בתמוז לתשעה באב, ומציין כי יש הפוסקים שטוענים להחמיר גם בעניין מוזיקה ווקאלית בלבד. אלא שהרב מתייחס למקרה המיוחד שקיים בשנה זו והוא האנשים השרויים בבידוד בשל נגיף הקורונה, במקרה כזה הרב סבור כי יש מקום להקל.

"בשנה זו, שלצערנו הרב התפשט נגיף הקורונה בכל קצוות תבל, ורבים נמצאים בביתם בבידוד, המביאים ללחץ נפשי לדיכאון ולצער גדול, והאזנה לשירים ולמנגינות רגועות יסייעו בידם ויקלו מעליהם את השהייה בחדר מבודד, יש להקל להם לשמוע שירים אלו" כותב הרב יוסף במכתבו. הרב אף מגדיל להקל וכותב: "ואם אף בשירים אלו אינם מוציאים מנוחה, אפשר להקל להם לשמוע אף שירים קצביים להניח את נפשם ולהחיות את רוחם". הרב מתרץ הקהלה זו כי הצער הנפשי בימי מגפה עלול להוביל למוות לא פחות מהמחלה עצמה.


להורדת הקובץ

אמנם הרב מתנה את ההקלה בחמישה תנאים: 1. שיהיה מדובר בקובץ שמע בלבד ולא בקליפ או קטע וידאו. 2. האזנה רק באוזניות, כדי שאחרים לא ישמעו. 3. תעדוף לשירים ווקאלים, אחר כך לשירים רגועים ורק אם אלו לא עוזרים לעבור למוזיקה קצבית. 4. שמטרת האזנה היא רק לריפוי הנפש ולא לשום שימוש אחר. 5. אם מדובר בילדים קטנים ניתן להקל ולהשמיע להם שירי ילדים. הרב אף מתיר את שמיעת המוזיקה לתלמידי ישיבות הנמצאים בקפסולות וזקוקים לניגונים על מנת לשפר את הרגשתם.  

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן