תורת הסוד: אלו השמות שמומלצים ושאסורים על פי הקבלה

נושא בחירת השמות על פי הקבלה הוא רחב ומעמיק מאד, אספנו עבורכם כמה טיפים ונקודות לבירור לפני שאתם בוחרים את שמו או שמה של ילדיכם

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/05/15 17:51 יז באייר התשעה

תורת הסוד: אלו השמות שמומלצים ושאסורים על פי הקבלה
Eran YardeniShutterstock.com, צילום: Eran YardeniShutterstock.com

ל"ג בעומר הוא יום ההילולה של רבי שמעון בר יוחאי שכתב את ספר הקבלה המפורסם ביותר - ספר הזוהר. רובנו לא עוסקים בקבלה שלימודה דורש תנאים מיוחדים ומקדימים אך לא ניתן להתנתק לחלוטין מהשפעתה של הקבלה גם על אנשים בקיאים בה. אחד הדברים שרבים נועצים במקובלים כיצד לנהוג בו הוא נושא בחירת השמות לילדים.

על פי הקבלה לשמות יש משמעות רבה והן מלמדות ומעניקות לנושאם את כוחו, ישנה חשיבות רבה לבחירת שם חיובי ומתאים לבן או לבת כיוון שהחלפת שם היא פרוצדורה בעייתית ומאד לא מומלצת על פי תורת הסוד, אך למרות זאת כדי להירגע ולזכור את דברי האר"י שהיה מגדולי המקובלים שאומר בספרו 'שער הגלגולים' שכאשר ההורים נותנים שם, מתנוצץ בהם ניצוץ רוח הקודש.

הנוהגים לפי הקבלה, אינם קוראים שם לבת לפני שמלאו לה חמישה ימים, לעומת זאת במתן שם לבן מחכים שמונה ימים והוא ניתן בברית. ההסבר על פי הקבלה הוא שכל יום מימי השבוע מסמל מזל שונה, ולכן צריך לחכות שיעברו רוב ימי המזל. בדרך זו, על פי תורת הסוד הילוד יכיל בתוכו יותר אפשרויות והגנה לחיים.

ומי אמר שהקבלה אינה תומכת בפמניזם? הסיבה שלבת צריך להמתין רק חמשה ימים לעומת שמונה אצל בן היא שעל פי הקבלה אצל בנות נמדדת מידה גדולה יותר של חוסן והשלמה, ולכן בת צריכה שיעברו בה פחות ימי מזל עד למתן השם לעומת הבן שזקוק ל"טעינה" מעמיקה יותר.

שם של בן לבת

אין לתת לבת שם של בן (דוגמת דניאל) וכן לבן שם של בת, על פי הקבלה נתינת שם של בן לבת יכול לפגוע לה בפריון והוא אינו חיובי. יש לסייג ולומר שבחלק מהמקרים מדובר בשם שמקובל גם לבן וגם לבת ואין עמו שום בעיה (כשמחה, יונה).

שם של עץ או פרח

על פי תורת הסוד יש שממליצים שלא לקרוא בשמות של עצים או פרחים, לא מדובר באיסור, אך על פי הקבלה זה בעייתי שכן בכך מורידים את דרגת נשמתו של הילד - שהוא אדם שדרגתו 'מדבר' לדרגה של צומח שזאת דרגת נשמה נמוכה יותר, אך יש שסוברים שאין לחשוש בכך. לעומת זאת, שמות של חיות נחשבות לשמות טובים דוגמת, אריה, אייל, צבי וכדומה.

האותיות

על פי הקבלה ישנה חשיבות רבה לאותיות שמרכיבות את השם כך לדוגמא האות ה' בסוף השם נחשבת כאות מעולה לפריון (ה' קרא לשרי - שרה ונפקדה). בנוסף יש לשים לב שהשם גם מכיל את האותיות שלו ואת האותיות שמרכיבות את שמן של האותיות, לדוגמא, השם משה מכיל את האותיות מ.ש.ה ואת האותיות מ ם, ש י ן, ה א, שמרכיבות את שמן של האותיות וגם להן יש משמעות על פי הקבלה.

ישנם מקובלים שמחלקים את האותיות לכמה קבוצות כשלכל קבוצה כוחות והשפעה משלה:

ש,ע,ט,נ,ז - ג,צ - אותיות שנוטות למלכות (יש בהן קצת דין) בעלות 3 תגין (בכתיבת סת"ם).

ב,ד,ק - ח,י,ה - אותיות ניטרליות (אין בהם דין ואין בהם גבורה) בעלות תג אחד.

מ,ל,א,כ,ת - ס,ו,פ,ר - אותיות רכות יותר (אותיות של רחמים) ללא תגין בכלל.

כמו כן, על פי תורת הסוד ישנן שלוש אותיות בעלות העצמה הגדולה ביותר:

א- מורכבת בכתיבת סת"ם מ-3 אותיות , י + ו + י = 26 גימטרייה של שם ה', נחשבת לאות רוחנית גבוהה מאוד.

מ- מורכבת בכתיבת סת"ם מ-2 אותיות , כ + ו = 26 גימטרייה של שם ה'.

ש- מצויה בתפילין ומסמנת את הקשר לבורא עולם.

על פי הקבלה מומלץ שהשם יכלול יותר משלוש אותיות ולא יסתיים באות ם' ן' ת' שנחשבות לאותיות עם 'חסימה' אך יש שלא מקפידים על כך בשמות צדיקים כמו שמעון או ראובן.

שמות עם המילה לי

העוסקים בקבלה ממליצים שלא לקרוא בשם המכיל את המילה לי, כגון, לירון, לידור, אורלי וכדומה כיוון שהם מסמנים אנוכיות ומצמצמים את השפע כיוון שהם שמות פרטיים, כלומר - לי רון, לי תהיה רינה וזה משהו שמצמצם את הברכה על פי הקבלה. כמו"כ, מומלץ לא להשתמש בצירוף א-ל לבנות כבת-אל או שיראל.

שמות הנושאים בתוכם את שם ה' (י-ה-ו-ה)

המקובלים ממליצים להשתמש בזהירות בשמות כגון יהודה והודיה שמכילים את האותיות של שם השם, על אף שמדובר בשמות טובים על פי הקבלה, עצמת השמות ללא סביבה רוחנית מתאימה יכולה לגרום לילדים להתנהגות בעייתית.

כמובן שאין לתת לילד שם של רשע כנמרוד וכדו' אפילו שמקור השם הוא תנ"כי. באופן כללי ממליצים המקובלים לתת שמות צדיקים או שמות תנכיים בעלי משמעות חיובית כיוון שאבותינו ידעו על פי המקובלים לכוון את האותיות בצורה הנכונה ולבחור שמות בעלי כוחות ראויים וטובים.

הנקודות שמוזכרות פה הן כמובן על קצה המזלג ואלו שמעוניינים לנהוג על פי הקבלה בצורה מדוייקת עליהם להתייעץ עם רבנים מוכרים, לאו דווקא נושאי הילת "מקובלים" ועטויי ג'לביות לבנות כדי שיכווינו לבחירת השם המתאים ביותר על פי תורת הסוד.