שו"ת סמס: מותר להתפלל בנעלי בית?

האם מותר לעבור בשבת במקום בו יש חיישנים לצרכי ביטחון? מה קורה אם באמצע תפילת שמונה עשרה האוטובוס מגיע לתחנה? והאם מותר ליטול ידיים בכוס חד פעמית? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 09/11/14 10:17 טז בחשון התשעה

שו"ת סמס: מותר להתפלל בנעלי בית?

חיישנים בשבת

ש: האם מותר לעבור בשבת במקום בו יש חיישנים לצורך בטחון?

ת: כן. דבר שאינו מתכוון בפס"ר דלנ"ל. מתעסק (ועיין שמירת שבת כהלכתה כג סה לגבי חיישנים המדליקים תאורה - מ"צ).

נטילת ידיים בכוס חד פעמי

ש: מותר ליטול ידיים בכלי חד פעמי?

ת: כן. צי"א דלא כאג"מ (צי"א יב כג. וכן בית הלוי ג עמ' ע. אג"מ ג לט - מ"צ).

יונים מתות

ש: בזמן האחרון מצאנו בבית 3 יונים מתות. מה זה אומר?

ת: לא כלום. אבל זה מזהם.

שאלות מסרון

ש: למה לפעמים אני מקבל תשובה מסרון ולפעמים אני מקבל תשובה שעליי להתקשר?

ת: כי לפעמים חסרים פרטים בשאלה ויש לחקור (פעם הגיעה ילדה ביום טוב לביתו של הגאון רבי שמואל סלנט על מנת לשאול שאלה, הגאון ישב בחדרו ואחד מתלמידיו פתח את הדלת ושאל אותה: מה שאלתך? ענתה: אפיתי היום עוגה וערבבתי בתוכה שתי ביצים, האם מותר לאכול מהעוגה הזאת? התלמיד לא רצה להטריח את רבו על דבר כה פעוט וענה לה על דעת עצמו שהעוגה מותרת. מששמע הגאון את השאלה והתשובה, יצא מחדרו ופנה אל הילדה שתפרט לו איך הכינה את העוגה ומאין לקחה את הביצים. הילדה סיפרה: אמי הלכה לבית הכנסת לתפילת החג וציותה עלי להכין עוגה. כשנגשתי לקחת את הביצים מן הארון מצאתי שם רק ביצה אחת. יצאתי אל לול התרנגולים לראות אולי אמצא שם עוד ביצה, ולשמחתי היתה שם ביצה טריה שהתרנגולת הטילה היום ולקחתיה לצורך אפיית העוגה. כאשר אמי חזרה הביתה סיפרתי לה את כל זה, ואמרה שיש שאלה על העוגה ושלחה אותי אל הרב לשואלו אם העוגה מותרת באכילה. ענה לה הגאון, העוגה מותרת באכילה רק לאחר החג, כי ביצה שנולדה ביו"ט אסורה באכילה בו ביום, ופנה הגאון אל תלמידו ואמר לו: כאשר באה אליך שאלה הנראית בעיניך כשאלת עם הארץ, אל תמהר לפסוק עד שתחקור היטב מה המניע לשאלה זו, כפי שלימדונו, אבות א א: הוו מתונים בדין. תפארת בנים על קצשו"ע צח ט - מ"צ).

וישק יעקב לרחל

ש: איך הגיוני "וישק יעקב לרחל"? יעקב אבינו לא שמר נגיעה?

ת: קודם כל, יש לעשות תשובה על עצם סגנון השאלה, שהוא הרבה יותר חמור מאשר עצם השאלה. באשר לשאלה עיין במדרש רבה (וכן בפירוש של הרב על התורה - מ"צ).

קדושה

ש: אני משתוקק לקדושה, אבל כיצד?

ת: והתקדשתם והייתם קדושים. פרשת שמיני. על ידי קדושת המצוות אדם נעשה קדוש. ספרי. המצוות מחלישות את כח התאוה ומביאות לאדם עילוי של קדושה. ר' בחיי.

ברכה על מציצת פרי

ש: המוצץ תפוז מה מברך?

ת: אם זה מיץ בלי חתיכות פרי, שהכל (כה"ח רב אות סג. שו"ת שבט הלוי א רה הגה לסי' רב - מ"צ).

תפילה בנעלי בית

ש: מותר להתפלל בנעלי בית?

ת: לא. יש ללבוש בגדים שעומדים בהם מול אדם גדול (אישי ישראל י ו. וכשהגר"מ פיינשטיין היה מתפלל תפילת מעריב ביחידות בביתו, כשלא היה לבוש בבגדיו אלא בחלוקו ובנעלי בית, היה מקפיד תמיד להחליף ולהתלבש לגמרי, ממנעליו ועד לכובע שחבש לראשו, ואפילו את העניבה היה שם, הכל לכבוד תפילת מעריב ביחידות בביתו. ובפעמים הראשונות שראיתי אותו עושה כך לא הבנתי, וחשבתי שמתכונן ללכת לאיזה מקום לאחר שהתלבש בהידור, ותלמיד שאל: "לאן הולכים", וענה לו בתמיהה על שאלתו "להתפלל מעריב". רשומי אהרן ח"א עמ' יט - מ"צ).

הכותל המערבי

ש: האם שכינה לא זזה מהכותל המערבי זה כותל בית-המקדש או הכותל המערבי שלנו?

ת: גם. כך נמצא אצל גדולי ישראל (כך כתב האדמו"ר מגור בעל האמרי אמת: "כמה פעמים ביקרתי והייתי אצל כותל המערבי, אשר אמרו חז"ל כי לא זזה שכינה וכו'. והבנתי כי זה הרמז כמה שאמרו חז"ל אזניים לכותל, ושפכתי שיח פני בוחן ליבות עבור אחינו שבגולה בכללות ובפרטות ועבור אנשי שלומנו ומשפחתנו שניוושע בכל העניינים". אוסף מכתבים ודברים עמ' 66. וכן אמר הרבי מליובאוויטש האחרון: "מכל הארץ ובפרט מירושלים... על יד הכותל המערבי... וביתר שאת ויתר עוז - צריכה להיות ההכנה לכל זה והחלטה תקיפה בלב כל אחד ואחד בכל זה - שזוכים ונמצאים על יד כותל המערבי שריד בית מקדשנו, שדרך שם עולים השמימה כל התפילות של כל בני ישראל מכל העולם כולו". היכל מנחם א קסב-קסג - מ"צ).

שינוי שם

ש: יש לי בעיות בחיים, האם כדאי לשנות את שמי?

ת: לא. אלא צריך תשובה ותפילה וצדקה, וכן מאמצים לעניין כדי לפתור את הבעיה. שינוי שם של אדם כדי לפתור בעיות, זו המצאה חדשה. בשולחן ערוך רק מוזכר שינוי שם במקום פיקוח נפש (שו"ע יו"ד שלה י הגה. ועיין ספר שביבי אש עה"ת להג"ר שמואל אליעזר שטרן, רב ומו"צ בבני ברק, עמ' ה-ט - מ"צ).

הגיע באמצע שמונה עשרה

ש: אם אני באוטובוס ומתפלל שמונה של מנחה פן יעבור הזמן, והאוטובוס הגיע, מה אני עושה?

ת: אפשר לרדת ולהמשיך למטה (וכן הגרח"ק באישי ישראל פג הגה מג, כדי שלא יהיה טרוד ויוכל לכוון - מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק