רוצים להציב מצלמה נסתרת בשבת בבית הכנסת לתפיסת קוראי עלונים

הרב שבתי יגל נדרש להשיב לשאלת גבאים האם מותר להציב מצלמה נסתרת בבית הכנסת שתופעל בידי דרוזי ולאחר מכן להוכיח את קוראי העלונים בשעת התפילה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 11/02/14 19:52 יא באדר א'

רוצים להציב מצלמה נסתרת בשבת בבית הכנסת לתפיסת קוראי עלונים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בכל בית כנסת יש את אלו שמגיעים להתפלל ואת אלו שמגיעים לקרוא. האחרונים מתיישבים בנחת, מוציאים את ערמת העלונים ומתחילים לדפדף, תחילה בשקט ולאחר מכן בקול רשרוש גדול. המתקדמים אף מתרווחים ופורסים את עלוני השבת הגדולים, כדוגמת עולם קטן וישראלי, וקוראים בשקיקה בעוד שאר המתפללים מסתכלים עליהם בתימהון.

בעלון השבת 'בסוד שיח' של שאול שיף, תתפרסם השבת שאלה מעט מוזרה אך אפשר להבין מהיכן מגיעה. מתפלל בבית כנסת ברמת גן שאל את הרב שבתי יגל מהכולל הקהילתי רעננה כך:

"בבית הכנסת בו התפללתי ישנם מתפללים המשוחחים באמצע התפילה וישנם שהפכו את בית הכנסת לאולם קריאה של עלוני פרשת השבוע. קיימת אפשרות שאולי הסוררים ישנה דרכם אם יראו כיצד נראה בית הכנסת בחילולו על ידם".

"הגבאים מוכנים לשלם לדרוזי שיצלם בשבת במצלמה נסתרת את הסוררים", ממשיך המתפלל ואומר, "אותו גוי יציג בפניהם את הבושה שהם ממיטים על 'מקדש מעט' כדרך שמראים לשיכור את מראהו כשהוא מתגולל בקיאו. האם קימת דרך הלכתית עקיפה לגייס את שירותיו של הדרוזי?".

בתחילת תשובתו יצא הרב שבתי יגל, המלמד בכולל הקהילתי ברעננה, באופן חריף ביותר נגד תופעת עלוני השבת. "התופעה היא נגע ממאיר בעמנו וראשיתה כנראה בכוונה טובה לזכות את המתפללים בעלון שבת המכיל רעיונות לפרשת השבוע שיוכלו לקחתם לביתם ולהתענג בהם ביום השבת", כתב הרב יגל.

"המצב כיום הוא שחלק לא מבוטל מעלונים אלו הרי הם כעיתונים לכל דבר ועניין ושרב הטפל על העיקר. הנורא מכל הוא שזמן התפילה מוקדש מעתה לקריאת העלונים על שלל ההבדלים המופיעים בהם, ולסחר ומכר בין מתפללים בית הכנסת".

לדבריו "מציאות זו תורמת למצב של זלזול עמוק וממושך בקדושת התפילה ובית הכנסת. ראוי שהרבנים המפרסמים את דברי התורה בעלונים אלו ימשכו את ידיהם כדי למנוע תופעה פסולה זו".

הרב יגל טוען כי "חובה על כל רבני וגבאי בית הכנסת שלא להרשות להכניס ולחלק בבתי הכנסת את עלוני השבת אלא יבררו את האוכל מהפסולת ויכניסו רק את העלונים שבאמת עיקרם לדבר תורה".

בתשובה לשאלה הספציפית אמר הרב כי "מבחינה טכנית אין צורך כלל להשתמש בגוי אלא אפשר להציב מצלמה נסתרת אשר תצלם את הנעשה בזמן התפילה ומבחינה הלכתית הדבר יהיה תלוי במה שדנו הפוסקים, האם אפשר ללכת במקום שיש מצלמות הפעילות בשבת".

עם זאת, מסייג הרב ואומר "תחושת הלב היא שאין להתיר מצלמה נסתרת בבית הכנסת וכמו כן לא להשתמש לצורך כך בגוי של שבת מכיוון שיש בדבר זה זלזול בכבודה של השבת ובכבוד בית הכנסת".

עוד מוסיף הרב ואומר "אם נתיר דבר זה עוד יבואו להתיר לצלם את מהלך התפילות בחצרות האדמו"רים בימים הנוראיים וכדומה, ופשוט שאין הנהגה זו מתיישבת על הלב ויש בה זלזול בקדושת השבת ובכבודה".

"לכן", מסיים הרב, "לעניות דעתי אין להתיר לעשות כך אף שהכוונה לשם שמיים, ובפרט שיש לפקפק אם דבר זה יועיל".